אלעד אשר, תושב היישוב צופים שבשומרון, לא הלך אתמול לעבודה. הסיבה: הוא נאלץ לרכז בביתו את ילדי כל השכונה, לאחר שכמה מילדי הקייטנה שבה רשומים ילדיו נמצאו חיובים לנגיף הקורונה. "שלושת הילדים שלי מושבתים בבית", סיפר. "זה התחיל עם בית הספר של הקיץ שנסגר בגלל שכולם בבידוד לאחר שנמצאו כמה ילדים חיובים לנגיף, ובימים האחרונים גם בגן שבו רשומה בתי הקטנה נמצאו חמישה ילדים חיוביים, אז גם הקטנה בבית. אי-אפשר לתפקד כך. גם אנחנו מפסידים ימי עבודה ומעבר לכך שילמנו עבור הקייטנות הללו. לא ברור מי יזכה אותנו על זה".
אלעד לא לבדו. הורים רבים בכל הארץ נאלצו בשבועות האחרונים להישאר בבית או למצוא פתרונות על מנת לטפל באלפי הילדים שנכנסו לבידוד כתוצאה מהזינוק בהדבקה במערכת החינוך של החופש הגדול. לאור גל התחלואה הרביעי, שמכה במיוחד בילדים בגילאי היסודי (6 עד 12), פתיחת שנת הלימודים המתוכננת - בעוד חודש וחצי בלבד - מלווה עדיין בסימני שאלה רבים. נכון לאמש (שלישי), דיווח משרד החינוך על 1,754 תלמידים מאומתים, כאשר הרוב המוחלט מכיתות א'־ו'. כך, למשל, 473 (27%) מהמאומתים הם תלמידי ז'-י"ב, 1,023 (58%) תלמידי א'-ו' ו-258 (15%) תלמידי הגנים. לצידם, 139 אנשי צוות חינוך מאומתים. הזינוק בתחלואה גרם גם לגל של בידודים: 21,071 תלמידים נשלחו לבידוד לצד 304 אנשי צוות חינוך.
גל הבידודים הגיע לשיאו אתמול בפתח תקווה כשבית ספר יסודי חיים חפר נסגר וכל התלמידים והמורים נשלחו לבידוד בגלל חולה מאומתת אחת. בהמשך היום אף נמצאו עוד שני חולים מאומתים, אך חלק מההורים טענו כי מדובר בתגובה מוגזמת: "יש פה פאניקה מיותרת וחוסר שיקול דעת". בעירייה לעומת זאת מסרו כי "בהמשך לתחקיר שנעשה על ידי משרד הבריאות הוחלט כי התלמידים שבאו במגע עם שלושת המאומתים בבית הספר נדרשים להיכנס לבידוד. חמ"ל הקורונה במשרד החינוך החליט כי גם התלמידים שבאו במגע עם המאומתים באירוע שנערך בהשתתפות מספר שכבות בבית הספר ייכנסו לבידוד".
על רקע הזינוק בתחלואה והחשש מ-1 בספטמבר, הורים רבים מפנים את עיקר תסכולם כלפי משרד החינוך, שלטענתם לא מספק להם הנחיות ברורות ולא מעדכן לגבי ההכנות לפתיחת שנת הלימודים. "בעוד שבוע נגמר בית הספר של החופש הגדול ועד עכשיו אף גורם ממשרד החינוך לא מדבר איתנו, לא אומרים מה הנהלים, מה לעשות עם הילדים", סיפרו הורים מבולבלים. "אנחנו שוברים את הראש איך לשרוד מיום ליום".
אל מול חוסר הוודאות שחשים הורים, שרת החינוך משדרת מסר של חזרה לשגרה. "אם המציאות תישאר כפי שהיא היום שנת הלימודים תיפתח כסדרה במתכונת רגילה", אמרה השרה יפעת שאשא ביטון. לדבריה, משרדה נערך לתרחישים שונים: "משרד החינוך יציג את התייחסותו והיערכותו לתרחישים השונים בישיבת הקבינט. לכן, ומשום שמוקדם לדעת מה יהיה בעוד כחודשיים, אני ממליצה לכל אלה המתבטאים בנושא להימנע מאמירות חסרות אחריות המכניסות את הילדים וההורים, שוב, לתחושת אי-ודאות, אחרי שנה וחצי כל כך מורכבות".
השרה הוסיפה: "תחשבו מה עובר על הילדים שמעכשיו אומרים להם שאולי בעוד 50 ימים הם לא ישובו לספסל הלימודים. כמה בלבול עבורם. לא העמסנו עליהם מספיק בשנה וחצי האחרונות? במציאות הנוכחית דפוס החשיבה חייב להשתנות ל'חיים לצד הקורונה', ויש לנהל סיכונים באופן שונה מזה שהיה עם פרוץ המגפה".
לא בטוח שהמורים והמנהלים מרגישים בנוח להמתין עם ההחלטה. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אמרה אתמול לאולפן ynet: "אנחנו מחכים להנחיות, אנחנו אנשי משרד החינוך, עובדי מדינה, מחכים להנחיות אם יהיה שינוי ואם כן, איזה". היא ציינה כי הדיאלוג מול שרת החינוך החדשה "טוב ופורה" - אך שלחה לה מסר ברור: "להציב למורים הנחיות שניתנות לביצוע, ולא הנחיות לשם ההנחיות".
איריס דורון, מנהלת קריית החינוך בן גוריון בנס ציונה, קראה למקבלי ההחלטות ללמוד מלקחי השנה האחרונה. "בידינו התובנות מהשטח", הסבירה. "והפעם הקורונה לא תיפגוש אותנו במפתיע! זה הזמן להיערך". היא קראה להכין תקציבים לקפסולות של עד 20 תלמידים, "בכל המקצועות ובמתמטיקה אנגלית ושפה בפרט", ולהוסיף תקנים של יועצים ופסיכולוגים "לטיפול בחוסן הרגשי של התלמידים".
יואב פרידן, מנהל תיכון עירוני א' בתל אביב, הדגיש כי המפתח נעוץ בתובנה שחשיבות החינוך ראשונה במעלה החברתית - וכי תפקיד בית הספר אינו "בייביסיטר". לדבריו, "חינוך אינו מותרות ובמדינות המתוקנות הקפידו יותר מישראל על קיום מפגשים חינוכיים במקביל למציאות הקורונה. נחוץ וראוי לתת אמון מלא במנהלות ובמנהלים".