בישראל לא אהבו, בלשון המעטה, את הנאום שנשא אמש (שישי) נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שחשף את ההצעה הישראלית לחמאס - וראו בו נאום חלש שמתעלם מהסרבנות של ארגון הטרור.
נאום ביידן - וההצעה שחשף
(צילום: רויטרס)

מבחינת העיתוי, מדובר בנאום משמעותי הנוגע לישראל וביטחונה, שנמסר אחרי כניסת השבת. כפועל יוצא, לשכת ראש הממשלה פרסמה את הודעת התגובה שלה לנאום בשבת – דבר נדיר כלשעצמו. בתגובתה, לשכת רה"מ ניסתה שלא להתעמת עם ביידן, והציעה גרסה אחרת להצעה שהועברה לחמאס, השונה מההצעה הישראלית כפי שהציג אותה הנשיא האמריקני.
ביידן דיבר במשך שבע דקות על כך שישראל הגישה הצעה לחמאס, ומצד שני קרא, שלא לומר הפציר, בישראל ובישראלים לקבל את ההצעה הזאת – פרדוקס לא ברור שמעיד על החשדנות בצד האמריקני כלפי ממשלת ישראל והעומד בראשה בנימין נתניהו. "אסור לפספס את ההזדמנות ולהמשיך במלחמה במרדף אחר מושג בלתי מוגדר של 'ניצחון מוחלט'" אמר ביידן.
לדבריו, "הדבר יפגע בכלכלה, בצבא ובמשאבים האנושיים, ויגביר את הבידוד של ישראל בעולם. זה לא יחזיר הביתה את החטופים, לא יביא לישראל ביטחון בר-קיימא, לא יביא לתבוסה מתמשכת של חמאס ולא יביא לישראל ביטחון לאורך זמן". נקודה מעניינת נוספת שכדאי לשים אליה לב בכל הנוגע לעיתוי היא הסמיכות למועד אפשרי לפרישת השר בני גנץ מהממשלה. אפשרות סבירה היא כי בממשל ביידן חוששים מהקצנה של נתניהו בהיעדר גנץ.
אינפו סיום המלחמה על פי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מצד אחד, ביידן חשף את הבלוף הישראלי וגילה שישראל הסכימה למעשה לסיום המלחמה ללא מיטוט חמאס ולמשא ומתן שלא תחת אש - גם אחרי השלב הראשון של העסקה שיימשך שישה שבועות, כל עוד המשא ומתן נמשך. זהו אותו ניסוח מעורפל שעליו דיברו בשבועות האחרונים מאחורי הקלעים במטרה לתת לחמאס 'סיום מלחמה' גם אם לא קוראים לזה כך. מצד שני, אם ישראל הגישה הצעה בת שלושה שלבים ומחכה לתשובה של חמאס - היכן הלחץ על ארגון הטרור? האספקט הזה נעדר לחלוטין מהנאום של ביידן.
באופן כללי, דבר שבלט בנאום הוא שעיקר הלחץ מופעל על ישראל - ושוב חמאס יוצא פטור. דבר נוסף שבלט הוא הסלידה של הנשיא האמריקני מנתניהו ומהבטחותיו על "ניצחון מוחלט". בנאומו, ביידן מודיע לישראלים שלא יאמינו לסיסמאות של נתניהו – אין דבר כזה "נצחון מוחלט".
ביידן מוסיף ואומר לישראלים שלמעשה חמאס כבר הובס, והוא כבר "לא יכול לבצע עוד 7 באוקטובר". אולם בשבוע שבו נמשך הירי מהרצועה וחמושים ביצעו ירי גם לעבר בת חפר וגן נר - ספק רב אם הישראלים יאמינו לו.
הנשיא האמריקני יצא בנאום שלו ב-200 קמ"ש נגד הקיצונים בממשלת נתניהו, שרוצים לדבריו שהמלחמה "תימשך לנצח", ו"לכבוש את עזה". הכתובת ברורה: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וקיצוני הליכוד. הנאום של ביידן משקף תסכול גדול מאוד בצד האמריקני מהמבוי הסתום במשא ומתן ומהקיפאון שנוצר.
1 צפייה בגלריה
ביג שלישים ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שר האוצר בצלאל סמוטריץ' סמוטריץ ו איתמר בן גביר
ביג שלישים ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שר האוצר בצלאל סמוטריץ' סמוטריץ ו איתמר בן גביר
תקף את בן גביר וסמוטריץ', ולא הזכיר את הלחץ הצבאי על חמאס
(צילום: אלכס קולומויסקי, חיים צח, לע"מ)
נקודה בעייתית נוספת בנאום ביידן, הייתה העובדה שהתחיל דווקא בהתייחסות למשפט טראמפ. מה הקשר בין משפט טראמפ למלחמה במזרח התיכון? מדובר בהחלטה אמריקנית מוזרה.
בנאומו, ביידן חזר על הפוטנציאל שישראל יכולה ליהנות מעסקה אם תסכים להצעה – הסדר בצפון שיאפשר את חזרת התושבים ונורמליזציה עם סעודיה כחלק מברית אזורית נגד איראן. ביידן דיבר על כך שארה"ב תעזור לישראל להגן על עצמה - אך שכח להזכיר שהממשל מעכב העברת חימושים.
בשורה התחתונה, מנאומו של ביידן עולה כי ישראל נדרשת לשלם מחירים כבדים: חמאס יישאר הריבון ברצועת עזה, וישמור על כוחו הצבאי. ישראל, לעומת זאת, נשארת עם יד קשורה.
פורסם לראשונה: 23:16, 31.05.24