בית הדין הצבאי בבית ליד האריך אמש (יום שלישי) את מעצרם של חמשת חיילי המילואים החשודים בפרשת ההתעללות במחבל בשדה תימן. במהלך הדיון, שהחל עוד בצהריים, התביעה הצבאית ביקשה להאריך את מעצרם של החשודים עד ליום ראשון, לצורך ביצוע פעילות חקירה נוספות. דובר צה"ל עדכן בתום הדיון כי בית הדין קיבל את בקשת התביעה הצבאית במלואה, וקבע בהחלטתו כי מחומר הראיות עולה חשד סביר לביצוע המעשים. בנוסף, בית הדין קבע גם כי מאז הדיון הקודם התווספו ראיות שמחזקות את החשד נגד חמשת החיילים.
תיעוד מבית המשפט וההפגנה

מחוץ לבית ליד, עשרות הפגינו במקביל לדיון עם שלטים בגנות הפרקליטות וה"שמאל". בין היתר, מפגינים תועדו מניפים שלטים שעליהם נכתב "סמול משפטי די להתעלל בחיילים שלנו, לכו לעזה", "פרקליטות צבאית - בושה לצה"ל", וקראו קריאות בגנות הפרקליטה הצבאית הראשית, שאותה כינו "ארורה". המוחים קראו קריאות גם נגד שר הביטחון והרמטכ"ל, וקראו "הרצי, הפצ"רית וגלנט הביתה". בנוסף, המפגינים צעקו ש"פה זה מדינות היהודים, שקודמת לדמוקרטיה". במקביל להפגנה פועל תועד מרתך מנעולים נוספים לשער הבסיס שנפרץ בשבוע שעבר בהתפרעות של מוחים שהתנגדו למעצר החיילים.
במהלך הדיון, שהחל כאמור אתמול בשעות הצהריים, אמר נציג התביעה כי בניגוד לטענות הסנגורים, המחבל לא היה פצוע כשהגיע למחנה הצבאי. במהלך הדיון התובע גם חשף כי בניגוד לתיאורו כפעיל נוחבה בכיר בדרגת מ"פ, המחבל המדובר שירת למעשה כשוטר מטעם חמאס ברצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לבית משפט צבאי בית ליד
הפגנה מחוץ לבית משפט צבאי בית ליד
הפגנה מחוץ לבית המשפט הצבאי בבית ליד
(צילום: יאיר שגיא)
3 צפייה בגלריה
חיילי המילואים החשודים
חיילי המילואים החשודים
כמה מהחיילים בבית המשפט
(צילום: יאיר שגיא)
התביעה הצבאית ביקשה כאמור להאריך את מעצרם של חמשת החשודים עד ליום ראשון. עורכי הדין של החיילים התרעמו על כך שהבקשה הוגשה לאחר תום שעת המעצר (13:30). התובע ציין כי מאז הדיון הקודם התקבלו תוצרי חקירה רבים, והתביעה הוסיפה חשדות נוספים, בהם ביצוע מעשה סדום נוסף וביצוע מעשה מגונה בכוח. התובע אמר כי "נכון לאתמול, כל החשודים מרחיקים את עצמם ולא מספקים הסבר שלא מתיישב עם הראיות האובייקטיביות שנאספו על-ידי הגוף החוקר".
התובע הדגיש כי "מדובר בהתרחשות מורכבת וממושכת, לא באירוע קצר. האירוע נמשך יותר מ-10 דקות. מהראיות שנאספו ניתן ללמוד כי החשודים החליפו בינם לבין עצמם את התפקידים והמקומות שלהם תוך כדי האירוע, ולכן לשיטתנו המעשים בוצעו בצוותא. במידת הצורך, וככל שבית הדין יחשוב שזה יקדם את טובת העניין, נבקש להציג את הראיות המרכזיות בפני בית הדין במעמד צד אחד".
3 צפייה בגלריה
בית הדין בבית ליד: מרתכים מנעולים נוספים לשער הכניסה למתחם שנפרץ בשבוע שעבר ע"י המפגינים
בית הדין בבית ליד: מרתכים מנעולים נוספים לשער הכניסה למתחם שנפרץ בשבוע שעבר ע"י המפגינים
פועל מרתך מנעולים נוספים לשער הכניסה למתחם שנפרץ בשבוע שעבר
(צילום: רענן בן צור )
במהלך הדיון היום, עו"ד עדי קידר, המייצג כמה מהעצורים מטעם ארגון "חוננו", שאל אם המחבל נפצע בעת לכידתו. התובע השיב כי הדבר "מפורט בחומרי החקירה", וציין כאמור כי המחבל לא הגיע פצוע לשדה תימן, ואין כל אינדיקציה לפציעה שלו לפני המעצר. התובע התייחס גם להליך רפואי קודם שעבר המחבל לצורך כריתת אשך עקב גידול סרטני, ואמר כי "הגורמים הרפואיים שבדקו את המחבל הכירו והתייחסו להליך הרפואי הקודם שלו, ולא קשרו אותו לפציעה".
בהמשך עו"ד קידר שאל האם הפרקליטות שקלה חלופת מעצר עבור הנאשמים, "בעקבות הדברים שעלו בדיון הקודם", והתובע השיב כי "אנחנו שוקלים את כל האפשרויות. לאחר התייעצות שקיימנו אתמול סברנו כי אין מקום לבחון חלופות כרגע".
 עו"ד אבי עמירם עו"ד אבי עמירםצילום: ירון ברנר
הסנגורים אל"מ (במיל') אבי עמירם וסרן ליאור פורת מסרו לאחר הדיון כי "החלטת בית הדין מאכזבת, שהלא מדובר בצוות התערבות לוט"רי, שנועד להבטיח את שלומם של כל השוטרים והשוטרות העסוקים יומם ולילה על כליאת רוצחים במתקן הכליאה בשדה תימן, עד למיצוי עונשם. המחשבה שמחבל אשר ערף ראשי חיילים, אנס נערות ושרף תינוקות למוות יעלה על דוכן העדים להעיד נגד לוחמים מהמעלה הראשונה, משולה להכנסת צלם להיכל. סוגיית העמדה לדין חייבת להיות מנותקת מהליך המעצר, וראוי היה לשחררם לאלתר".
בהחלטת השופט בתום הדיון נכתב: "במהלך החקירה הגלויה שקודמה מאז הדיון הראשון חלו מספר התפתחויות שאפשרו כיום לבחון בצורה טובה הרבה יותר את התיעוד ולהבין את המתרחש בו. על כן עיינתי בהרחבה בתיעוד בנקודות אליהן הפנתה התביעה הצבאית. בראי אותן ראיות נוספות כאמור, ובשונה מהרושם הראשוני שנוצר, מצאתי כי אכן קיימת אפשרות ראייתית להבחין באופן סביר באקטים פיזיים שביצע כל אחד מהחשודים, באופן שמלמד על השתתפותו האקטיבית בפגיעות בעצור.
"ולא למותר לשוב ולהזכיר, כי החשודים עצמם הכחישו באופן גורף את המיוחס להם, גם כשהוצגו להם ראיות שאינן עולות בקנה אחד עם גרסאותיהם. חלקם אף נמנעו מפעולות חקירה שעשויות היו לסייע לבחינת גרסאותיהם. משמעות הדברים היא שאין בפניי הסבר חלופי ממשי לתשתית הראייתית, כגון טענה לניסיון לערוך חיפוש רקטלי בחשוד, או טענה ביחס לטעות בהבנתם את הסיטואציה. על כן אין בהכחשותיהם כדי להחליש את התשתית הראייתית שנאספה".
בסיכום דבריו כתב: "בשורה התחתונה, מלבד זאת שעוצמתו של החשד הסביר ביחס לכל אחד מהחשודים אכן התגברה, הרי שניתן כעת להעריך באופן סביר כי החקירה כולה תסתיים בתוך פרק זמן קצר, וכי ייאספו ראיות שיאפשרו הגשת כתבי אישום כנגד כלל החשודים".
דיון הארכת מעצר דומה התקיים גם ביום ראשון. השופט, סא"ל טובי הארט, ציין אז בהחלטתו להשאיר את החיילים במעצר כי "קיים יסוד סביר ומוצק להניח שהייתה פגיעה בעצור, קיים חשד סביר שהחשודים פגעו בו בצוותא". הוא הוסיף: "מסקנתי בדבר קיומו של חשד סביר עומדת בעינה. לא ראיתי אפשרות לשחרר את החשודים לחלופת מעצר".
פורסם לראשונה: 16:55, 06.08.24