אלוף פיקוד העורף, האלוף רפי מילוא, סבור כי תושבי עוטף עזה יכולים לחזור לבתיהם, אך מנגד לתושבי גבול הצפון עדיין נשקפת סכנה מצד מחבלי חיזבאללה. בריאיון בוועידת התקומה והחוסן הלאומי של ynet ו"ידיעות אחרונות", הוא התייחס להחלטה להחזיר כבר בשבועות הקרובים תושבים לבתיהם בעוטף: "צה"ל נכנס לתוך המשימה של החזרת התושבים, גם פיקוד דרום וצפון, מתוך מקום של ראייה מרחיבה, של אחריות מרחיבה, הבנה, של החשיבות של המשימה. הדבר הראשון שאני רוצה להגיד כשאני מסתכל על הדרום, שהביטחון היסודי השתנה. כשאנחנו מסתכלים היום על המצב בעוטף עזה, צריך להגיד שההישגים המבצעיים מאוד-מאוד משמעותיים".
ריאיון עם אלוף פיקוד העורף, רפי מילוא
(צילום: סנטרל הפקות)

לדבריו, ההחלטה להחזיר את התושבים לבתיהם, גם ביישובים הקרובים לגדר עם רצועת עזה, היא נכונה. "אני מאוד שלם עם זה, אני חושב שמבחינה ביטחונית, ואנחנו שמים את העמדה בצורה מאוד ברורה - אפשר לחזור. ב-7 באוקטובר נפגע האמון של האזרחים בנו, בצה"ל, והדבר השני נפגעה תחושת הביטחון. כך שהביטחון היסודי, הבסיסי, השתפר משמעותית. עדיין האמון ותחושת הביטחון היא עוד קשה".
בנושא זה הוסיף האלוף מילוא: "לכן אני משקיע מזמני בלעבור דרך הקהילות, לעשות שיחות עם התושבים, גם לספר להם ולשים להם את התמונה הביטחונית, המציאות כמו שאנחנו תופסים אותה, וגם לאפשר להם להשמיע ביקורת. זה ייקח לנו זמן להחזיר את האמון ובהחלט אפשר לחזור. המתווה יאפשר גם לפרט וגם למשפחה להחליט האם מתאים, האם הם רוצים לחזור או לא. מי שיחליט שהוא רוצה לחזור, אנחנו, התפקיד שלנו, קודם כל לתת להם את הביטחון, את התנאים ולאפשר להם את החזרה".
אלוף פיקוד העורף אמר שבצפון המצב שונה: "אנחנו במלחמה, זה סיפור אחר לגמרי. מצד אחד יש הישגים משמעותיים מול חיזבאללה, בתשתיות, אך עדיין לא הסרנו את האיום". האלוף מילוא הוסיף: "אנחנו עושים הכול כדי לחזק את התנאים לחזרה של התושבים, אנחנו רואים בחזרה מרכיב מאוד משמעותי ולא נחזיר את תושבי הצפון עד שהביטחון היסודי, לא רק מבחינה ביטחונית, יהיה אחר לגמרי".
1 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
האלוף רפי מילוא בריאיון ליוסי יהושוע
(צילום: יריב כץ)
הוא שיבח את האזרחים, שנשמעים להוראות פיקוד העורף שמצילות חיים. "למרות שאנחנו עם 15 אלף רקטות, עם 4,000 רק ב-7 באוקטובר, עם 3,000 רק ביממות הראשונות, כל אזרח הוא יקר, אבל עם שבעה הרוגים. עד היום יש לנו 24 הרוגים מרקטות, שזה מספר נמוך מאוד מול היקף הירי".
לדבריו, גם בעניין זה המצב בצפון שונה לחלוטין. "האיום בצפון הוא הרבה יותר משמעותי, יכולות להיות הפרעות נוספות ושיבושים", הוא אמר. "צה"ל נערך לזה ואנחנו ממש עכשיו בתוך תהליך ארוך, פעם אחת עם הרשויות המקומיות והשלטון המקומי בתהליכים מואצים, פעם שנייה בתהליך שבוחנים איך לעשות את זה הסברתית, שמצד אחד לא יכניס ללחץ את התושבים, מצד שני להכין אותם לפעולה".