3 צפייה בגלריה
מוסך אחמד הווארי
מוסך אחמד הווארי
ההרס לאחר הפרעות בחווארה
כמעט שבוע לאחר שנסגרו בעקבות ההתפרעויות שאירעו כנקמה על הפיגוע שבו נרצחו האחים הלל (22) ויגל (20) יניב מהר ברכה, בתי העסק בחווארה ייפתחו היום (שישי). "למה שיסגרו תושבים כל כך הרבה זמן?", תקף ראש העיר, "אנחנו כמו אחרי מלחמה, החיים לא שבו למסלולם. במקום להתאושש, מפלים אותנו - והמתנחלים מסתובבים חופשי".
ביום ראשון האחרון, שעות לאחר הפיגוע, התפרעו מאות מתנחלים בעיירה הפלסטינית וביישובים נוספים באזור - והציתו חנויות, כלי רכב ובתים פרטיים. לאחר שעות ארוכות, עם הגעת גדוד התגבור הראשון של הצנחנים, השתלט צה"ל באיחור על האירוע. בתיעוד שיצא באותו הלילה מחווארה, מוקד ההתפרעויות, נראו בתים עולים באש, וכוחות הביטחון סייעו למפונים להיחלץ מבתים שהוצתו.
הצתת אש בחווארה בעקבות הפיגוע, יום ראשון

בצעד חריג שנועד להרגיע את השטח, הסבירו בצה"ל, הורה מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס על סגירת החנויות בעיירה - כדי להרגיע את השטח - אולם חששות עלו גם כי זה יוביל לתוצאה הפוכה. פוקס, לצד מפקד האוגדה תת-אלוף אבי בלוט, קיבלו אחריות על הכשל המבצעי, ומאז השניים פועלים לייצוב המצב במרחב הנפיץ. ברשתות החברתיות הפלסטיניות גברה בימים האחרונים הביקורת על סגירת בתי העסק, שהוגדרה "עונש קולקטיבי".
במערכת הביטחון מחפשים את הדרך להתמודד עם גל הטרור בשטחים. האתגר הופך מורכב יותר ויותר, והכלים העומדים בפני צה"ל ושב"כ מצטמצמים. כדי להיכנס לתקופה הרגישה של חודש הרמדאן עם להבות נמוכות עד כמה שניתן, החליטו בישראל להשתתף בפסגה בירדן - שבמהלכה אירע הפיגוע בחווארה. מאז מנסים בצבא ובשב"כ לצמצם את החיכוך בין האוכלוסיות בשומרון, מה שפוגע במידה רבה בקשב של הכוחות לסיכול טרור במרחב. לדוגמה, בזמן שבחטמ"ר שומרון עסוקים במצוד אחר המחבל שביצע את הפיגוע בחווארה, הם נאלצו להקצות אתמול מאות לוחמים לאבטחת הפגנה באביתר.
האבסורד הוא שהקשב של צה"ל מוטה לכיוונים לא נכונים - מצד אחד הצבא סוגר את בתי העסק של הפלסטינים בחווארה מחשש שפורעים יהודים ישובו לפגוע בהם - ומהצד השני, לוחמי צה"ל ומג"ב מתעסקים ב"משחקי תופסת" עם נערי גבעות שעולים לאביתר. בין לבין מערכת הביטחון צריכה להתעסק במשהו חשוב לא פחות - והוא המשימה העיקרית שלה - סיכול טרור ושמירה על הביטחון במרחב.
3 צפייה בגלריה
מוסך אחמד הווארי
מוסך אחמד הווארי
ההרס במוסך של אחמד הווארי
"אנחנו כמו אחרי מלחמה, בזירת קרב", התרעם מועין אל-דמידי, שעומד בראש העיירה, על ההחלטה לסגור את החנויות, "זה הלחם של התושבים, הפרנסה". לדבריו, "שלשום למשל הגיעו כמה סוחרים ופתחו את בתי העסק שלהם כדי לראות מקרוב מה גובה האבדות וההפסדים. כוח של הצבא הגיע למקום, הרביץ להם ואילץ אותם לסגור את החנויות. זה לא הגיוני, אין מי שיגן עלינו". הוא הוסיף: "יש כרגע הרבה קריאות בינלאומיות המבקשות מישראל לשלם לנו פיצויים. מקווה שזה יקרה מהר".
בתוך כך, אחמד הווארי, בעלים של מוסך חלקי חילוף מחווארה, סיפר ל-ynet כי "המצב קשה במיוחד. אני בעל מוסך יותר מ-30 שנה, שרפו לי את כל הרכבים שהיו, את מחסן חלקי החילוף ואת המשרד - לא נשאר לי כלום, החיים לא חזרו עדיין למסלולם. במקום שישראל תחליט אם לסגור או לא - שתשלם לנו פיצויים". הווארי ציין כי "כל הגורמים מתנערים מאיתנו. איבדתי הכול - הערכת הנזקים היא קרוב לשלושה מיליון שקל. מי ישלם לי?".
זיאד הווארי, ספר מחווארה, אמר: "אני ספר מקומי, המספרה שלי לא נמצאת על הציר הראשי. ניסיתי לפתוח שלשום, והכוחות הגיעו אליי וביקשו שאסגור כי אחרת יעצרו אותי. ככה הם איימו על כל בעלי העסקים. אף אחד לא יפצה אותנו על הימים האלה, גם הבית שלי נשרף".
פורסם לראשונה: 22:26, 02.03.23