ראשי רשויות דרוזיות ומנהיגיה הרוחניים של העדה התכנסו אמש (שבת) לישיבת חירום שבסיומה הכריזו על פתיחת מחאה מאורגנת בטענה למדיניות מפלה ומקפחת של הממשלה. הישיבה התקיימה בעקבות המהלך של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לסיכול "חוק החשמל", שאמור היה להסדיר אספקת חשמל לכעשרת אלפים בתים שנבנו ללא היתר ביישובים דרוזיים.
אירועי המחאה יתחילו היום בהפגנה מול משרד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים לקראת ישיבת הממשלה השבועית. ביום שני הבא, 8 ביולי, מתוכננת הפגנה המונית ליד משכן הכנסת בירושלים.
1 צפייה בגלריה
מאבק העדה הדרוזית
מאבק העדה הדרוזית
"אפס דיונים ואפס ביצוע". מחאת העדה הדרוזית
(צילום: רביע באשא)
לפני שבוע דרש השר סמוטריץ' לא לקדם את חוק החשמל בנימוק שהוא יעודד בנייה לא חוקית. ראשי היישובים הדרוזיים טוענים מנגד שמדובר בצעד אחרון ומייצג במדיניות ארוכת שנים של אפליה תקציבית ותכנונית, שבמסגרתה הם סובלים ממצוקה של תשתיות והסדרת קרקעות לבנייה, אף שהן בבעלות פרטית. יתרה מכך, הממשלה עדיין לא אישרה תקציב לתוכנית חומש להעצמה ופיתוח של יישובים דרוזיים וצ'רקסיים, מה שמותיר אותם כמגזר היחיד שלא קיבל תקציב ייעודי מתחילת השנה.
"הממשלה החליטה לקדם חמישה סעיפים של תכנון ובנייה, איתור שטחי מדינה לשכונות חיילים ותוכנית חומש - ובכל זה היו אפס דיונים ואפס ביצוע", אומר יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, יאסר גדבאן. "כלום לא התקדם. אנחנו מתגייסים למלחמה, נכנסים מתחת לאלונקה, נמצאים בחזיתות – ובמקביל נלחמים בשביל לשרוד בתוך היישובים שלנו".
לדבריו, במשך שמונה חודשים עבדו ראשי הרשויות עם חברי כנסת מהקואליציה על נוסח חוק החשמל שמיועד ליוצאי צבא ומשרתי מדינה, שאמור היה להביא בשורה לתושבים, אבל השרים סמוטריץ' ואיתמר בן גביר התנגדו לו באמתלה שהוא יביא לכאוס בדומה למתרחש בנגב ובגליל.
"הילדים שלנו נלחמים בחזיתות וחוזרים לבית שאינו מחובר לחשמל", הוסיף גדבאן. "אנחנו לא רוצים חיבוקים וליטופים על גבורת החיילים שלנו. בצער כבד איבדנו את הטובים שבהם. אנחנו רוצים חיבוקים במעשים, ברית חיים ושייכות אמיתית ושווה".
ד"ר תאיר קיזל, ראש עיריית מרר שהיא העיר הדרוזית היחידה בישראל, מתמודד עם מצוקות דומות לאלה שבכפרים. "הרשויות הדרוזיות עדיין צריכות להצטדק. זה אבסורד שאחרי 76 שנה הממשלה עדיין מבקשת שנסביר למה מגיע לנו תקציב", הוא אומר. "דיור, חשמל ותעסוקה הם שלושת המרכבים שבהם צריכים לטפל ביישובים הדרוזיים, והגענו למצב הזה כי אין תקציבי ממשלה. אנחנו מרגישים אחים בצבא ואויבים בתקציבים".
פורסם לראשונה: 22:58, 29.06.24