ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אמש (יום חמישי) עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס, יממה לאחר נאומו בפני שני בתי הקונגרס בוושינגטון. לפני המפגש, שארך כ-40 דקות, נמנעו השניים מלמסור הצהרה - וסגנית הנשיא רק אמרה כי היא "מצפה לשיחה, יש לנו הרבה על מה לדבר". גם הנשיא ג'ו ביידן, נציין, נמנע מלמסור הצהרה נרחבת לצד נתניהו לפני הפגישה ביניהם, ואמר גם הוא כי יש "הרבה על מה לדבר".
דברי האריס אחרי הפגישה עם נתניהו
(צילום: רויטרס )
המפגש עם האריס, שמתקיים לאחר שנעדרה מהנאום בקונגרס, זוכה לתשומת לב רבה בארה"ב על רקע העובדה שיהיה זה המפגש המשמעותי הראשון שלה מאז הדרמה הפוליטית שחוללה פרישת ביידן מהמרוץ, ועל רקע התהיות בנוגע ליחס של האריס כלפי ישראל והמלחמה בעזה.
כך, הפגישה, שמתקיימת זמן קצר לאחר פגישתו של נתניהו עם הנשיא ג'ו ביידן, נתפסת כחשובה לא פחות, שכן האריס צפויה לקבל את מועמדות המפלגה הדמוקרטית בבחירות 2024, ועשויה להפוך לנשיאה הבאה של ארה"ב - כך שיש חשיבות ליישר את ההדורים ביחסים וליצור אמון בסיסי. האריס נתפסת כדמות ביקורתית יותר כלפי ישראל ונתניהו בממשל ביידן.
סגנית נשיא ארה"ב אמרה בתום הפגישה כי "השיחה הייתה כנה וחיובית". היא הדגישה: "אני מחויבת לישראל ולביטחונה", אך הבהירה כי "לא ניתן להתעלם מהמצב ההומניטרי הקשה בעזה. אני לא אשתוק. אמרתי לנתניהו שהגיע הזמן לסגור עסקה". לדבריה, שתי מדינות זה הפתרון היחיד שמבטיח שישראל תישאר יהודית ודמוקרטית, ומבטיח את זכותם של הפלסטינים להגדרה עצמית וחיים בכבוד.
האריס ונתניהו, בפתח הפגישה
(צילום: AP)

האריס קראה להפסקת אש ולשחרור החטופים, וסיפרה על המפגש עם בני משפחות החטופים האמריקנים: "אמרתי להם שהם לא לבד - ואני עומדת לצידם. אני וביידן פועלים בכל יום - להחזיר אותם הביתה".
"הייתה לי פגישה כנה ופורה עם ראש הממשלה נתניהו", מסרה האריס אחרי הפגישה. "אמרתי לו שתמיד אוודא שישראל יכולה להגן על עצמה, כולל גם משלוחותיה המרושעות של איראן, בהן חמאס וחיזבאללה. יש לי מחויבות איתנה לקיומה של מדינת ישראל, לביטחונה ולאנשיה. אמרתי זאת הרבה פעמים אבל זה דורש חזרה – לישראל הזכות להגן על עצמה, האופן בו היא מגנה על עצמה הוא חשוב, חמאס הוא ארגון טרור ברוטאלי. ב-7/10 חמאס פתח במלחמה הזו כאשר הוא טבח ב-1,200 איש, כולל 44 אמריקנים, חמאס ביצע מעשים נוראים של אלימות מינית ולקח 255 אנשים בשבי. יש אזרחים אמריקנים בשבי בעזה.
"ביטאתי בפני ראש הממשלה את החשש הכן שלי באשר לסבל בעזה כולל המוות של יותר מדי אזרחים חפים מפשע, ביטאתי את הדאגה שלי באשר למצב ההומניטרי הנורא שם. יותר מ-2 מיליון איש חווים אי ביטחון תזונתי וחצי מיליון איש סובלים מאי ביטחון תזונתי חמור. מה שקורה בעזה במהלך 9 החודשים האחרונים הוא נורא. אנחנו לא יכולים להסיט את המבט, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות אדישים לסבל ואני לא אשתוק".
"תודות למנהיגות של הנשיא ביידן יש עסקת להפסקת המלחמה על השולחן ועסקה לשחרור חטופים", הדגישה סגניתו של הנשיא. "זה הזמן שהמלחמה תסתיים, באופן כזה שישראל בטוחה, כל החטופים ישוחררו, הסבל של הפלסטינים בעזה יסתיים והפלסטינים יוכלו לממש את זכותם לחופש והגדרה עצמית. היו צעדים מלאי תקווה באשר לעסקה הזו, ורק אמרתי לראש הממשלה נתניהו שזה הזמן לבצע את העסקה".
"בסוף, אני נשארת מחויבת לדרך שיכולה להוביל לפתרון שתי המדינות. אני יודעת שעכשיו קשה לקבל את זה, אבל פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה בה ישראל תישאר מדינה יהודית בטוחה ומדינה דמוקרטית, ובה פלסטינים יוכלו להבין את החופש הביטחון והשגשוג שמגיע להם בצדק".
בהודעה הרשמית שפורסמה על ידי הבית הלבן לאחר הפגישה של האריס עם נתניהו נכתב כך: "סגנית הנשיא חזרה על מחויבותה ארוכת השנים לביטחון ישראל. השניים שוחחו על הפעולות של ממשל ביידן-האריס להבטחת ישראל מפני איומים מאיראן וארגוני הטרור המגובים על ידי איראן, ובהם חמאס, חיזבאללה והחות'ים, ועל החשיבות במאבק נגד עליית האנטישמיות בעולם. סגנית הנשיא גינתה שוב את חמאס כארגון טרור ברוטלי וכן את האינדיבידואלים המקושרים איתו, וציינו כי כתובות פרו-חמאס ואמירות שכאלה מעוררות שאט נפש, ואין לקבלן.
"סגנית הנשיא וראש הממשלה נתניהו דנו גם בהתפתחויות בעזה, ובמשא ומתן הנמשך להפסקת אש ועסקת חטופים. סגנית האריס חזרה על דברי ביידן בנוגע לצורך לסגור את הפערים, ולסכם כמה שיותר מהר על עסקה, שתחזיר את החטופים הביתה ותשים סוף למלחמה בעזה. סגנית הנשיא הביעה דאגה בנוגע לקורבנות בעזה ודנה בצורך להפחית את המשבר ההומניטרי ברצועה. סגנית האריס גם הביעה את דאגה בנוגע לפעולות שחותרות תחת היציבות והביטחון בגדה המערבית, כאלימות של מתנחלים קיצוניים והרחבת ההתנחלויות".
4 צפייה בגלריה
קמלה האריס וראש הממשלה בנימין נתניהו בקבלת פנים בוושינגטון
קמלה האריס וראש הממשלה בנימין נתניהו בקבלת פנים בוושינגטון
האריס ונתניהו
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
סגנית הנשיא קמאלה האריס וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בלשכת הטקסים של סגן הנשיא במתחם הבית הלבן בוושינגטון
סגנית הנשיא קמאלה האריס וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בלשכת הטקסים של סגן הנשיא במתחם הבית הלבן בוושינגטון
( צילום: REUTERS/Nathan Howard)
בהודעה שפורסמה לפני כן על הפגישה עם ביידן נכתב כי "הנשיא וראש הממשלה דנו בפירוט בהתפתחויות בעזה ובמשא ומתן הנמשך להפסקת אש ועסקת חטופים. הנשיא ביידן הביע את הצורך בסגירת הפערים שנותרו, ובהגעה כמה שיותר מהר לעסקה שתשיב את החטופים הביתה ותשים סוף למלחמה בעזה. הנשיא גם העלה את נושא המשבר ההומניטרי בעזה, ואת הצורך להסיר כל מכשול בפני הזרמת הסיוע והחזרת השירותים הבסיסיים לאלו שזקוקים להם, וכן את החשיבות הקריטית בהגנה על חיי אזרחים במהלך מבצעים צבאיים. הנשיא ביידן חזר על מחויבות ה'ברזל' של ארצות הברית לביטחון ישראל מפני כל האיומים מאיראן ומהשלוחות שלה, כולל חמאס, חיזבאללה והחות'ים".
לאורך המלחמה האריס הביעה אמנם תמיכה נחרצת בישראל כמו ביידן – אך הייתה ביקורתית יותר כלפיה ולפי הדיווחים לחצה ליחס "קשוח" יותר כלפי נתניהו וקראה לממשל לחתור באופן נחוש יותר לקידום פתרון שתי המדינות. שלשום היא לא הגיעה לקונגרס בטענה לאילוצי לו"ז, אבל ניכר שגם נתניהו הבין את המסר – ונמנע מלהזכיר אותה אפילו פעם אחת בנאומו.
מוקדם יותר האריס גינתה את ההפגנות נגד נתניהו, ואמרה: "אני מגנה כל אדם הקשור לארגון הטרור האכזרי חמאס, שנשבע להשמיד את מדינת ישראל ולהרוג יהודים. גרפיטי ורטוריקה פרו-חמאסית הם מתועבים ואסור לנו לסבול זאת באומה שלנו. אני מגנה את שריפת הדגל האמריקני".
נתניהו נפגש אמש במשך שעה וחצי עם הנשיא ג'ו ביידן וצוותו, ולאחר מכן הצטרפו לפגישה נוספת - שנמשכה כשעה - משפחות חטופים בעלי אזרחות אמריקנית. בפגישה השתתפו יעל ועדי אלכסנדר, הוריו של עידן אלכסנדר; רובי וחגית חן, הוריו של איתי חן; רונן ואורנה נאוטרה, הוריו של עומר נאוטרה; יונתן דקל-חן, אביו של שגיא דקל-חן; ליז נפתלי, דודתה של אביגיל עידן; אביבה סיגל, אשתו של קית' סיגל ששוחררה בעצמה מהשבי ובתם אילן; וגם ג'ון ורייצ'ל, הוריו של הרש גולדברג-פולין.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות-הברית ג׳ו ביידן מקיימים כעת פגישה עם משפחות החטופים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות-הברית ג׳ו ביידן מקיימים כעת פגישה עם משפחות החטופים
פגישת נתניהו וביידן עם משפחות החטופים
(צילום: עמוס בן-גרשום, לע״מ.)
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות-הברית ג׳ו ביידן מקיימים כעת פגישה עם משפחות החטופים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות-הברית ג׳ו ביידן מקיימים כעת פגישה עם משפחות החטופים
(צילום: עמוס בן-גרשום, לע״מ.)
ביציאה מהמפגש אמרו רובית וחגית חן, הוריו של איתי שגופתו מוחזקת בעזה, כי ביידן "נתן לנו תקווה שבימים הקרובים יהיה משהו". ג'ון פולין, אביו של הרש גולדברג פולין הוסיף: "זהו רגע מיוחד שבו הנשיא ביידן, סגנית הנשיא קמלה, וטראמפ - כל מי שיכול להיות נשיא - מיושרים באמירה שהעסקה צריכה להיעשות כעת". יונתן דקל-חן, אביו של שגיא, אמר כי "חמאס צריך להגיד כן עכשיו". רונן נאוטרה, אביו של עומר, הוסיף: "שמענו שההסכם צריך להתקדם ושהם עובדים עליו, ולכן אנחנו יותר אופטימיים. אנחנו מחכים שחמאס יקבל את ההצעה בימים הקרובים ונוכל להתקדם סוף-סוף עם מסגרת שבה הילדים וההורים שלנו יתחילו לצאת החוצה, ושקט יגיע לאזור כולו".
נתניהו, מנגד, אמר למשפחות כי בתוך יומיים תצא הצעה חדשה - והבטיח להם כי הוא לא מעכב את העסקה. צוות המשא ומתן הישראלי לעסקה, נציין, ממתין לקבל מנתניהו עדכון בנוגע לתיקונים שיוכנסו למתווה. ביידן לוחץ על ראש הממשלה להתפשר, ובצוות ממתינים לראות האם יהיו שינויים כלשהם - בטרם תועבר תשובה למתווכות. ראש ה-CIA וראש המוסד אף צפויים להיפגש בשבוע הבא בקטאר או בפריז, כדי להמשיך ולדון בפרטי מתווה העסקה.
מוקדם יותר דווח ב"פוליטיקו" כי ישראל מפעילה מכבש לחצים ישראלי על ממשל ביידן ועל המחוקקים בקונגרס לאשר ב"מסלול מהיר" העברת נשק לישראל - שהיא, לפי הדיווח, מבקשת כדי להגן על עצמה מפני איראן והארגונים הנאמנים לה. הבקשה הישראלית להגברת משלוחי הנשק, לפי הדיווח, מעידה על כך שהיא מנסה לקבוע כעובדה את המשלוחים ולמלא את מאגריה לפני הבחירות בארה"ב בנובמבר הקרוב, מאחר שלא ברור כיצד יחליטו לנהוג קמלה האריס או דונלד טראמפ - כשאחד מהם ייכנס לבית הלבן בינואר. מעשית, לפי "פוליטיקו", ישראל רוצה לנצל את תמיכת ממשל ביידן במטרותיה נגד חמאס וחיזבאללה - ולקבל ממנו את הנשק.
פורסם לראשונה: 23:58, 25.07.24