האנטר ביידן, בנו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הואשם אמש (יום ה') בשלוש עבירות על חוקי נשק פדרליים, כיוון שרכש בעבר אקדח בתקופה שבה היה מכור לסמים. מדובר בפעם הראשונה אי-פעם בתולדות ארה"ב שבה בן של נשיא מכהן מועמד לדין פלילי. כתב האישום עשוי גם לסבך את ביידן האב לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה, כשברקע הרפובליקנים מנצלים את הפרשיות השונות שבהן מסובך בנו כתחמושת נגד הנשיא – והכריזו רק השבוע על פתיחה בחקירה לקראת הליך הדחה נגדו בבית הנבחרים.
5 צפייה בגלריה
האנטר ביידן ואביו ג'ו. צרות לנשיא לפני הבחירות ב-2024
האנטר ביידן ואביו ג'ו. צרות לנשיא לפני הבחירות ב-2024
האנטר ביידן ואביו ג'ו. צרות לנשיא לפני הבחירות ב-2024
(צילום: gettyimages / רויטרס / Jonathan Ernst)
כתב האישום הוגש כחודשיים אחרי שקרסה עסקת הטיעון בין האנטר ביידן לתובעים שחוקרים את התנהלותו הפיננסית המפוקפקת כבר חמש שנים. במסגרת העסקה ההיא סוכם שביידן הבן יודה בביצוע עבירות מס פדרליות מבלי להישלח לכלא. משרד המשפטים האשים את האנטר בהעלמת מס של יותר מ-100 אלף דולר בשנים 2017 ו-2018, ובהסדר בין הצדדים סוכם שביידן לא יישלח לכלא גם בגין החזקת נשק בניגוד לחוק בתקופה שבה היה מכור לסמים.
אלא שביולי האחרון סירב בית משפט מחוזי בדלאוור לקבל את הסדר הטיעון, ותהה מדוע עבירת הנשק נכללת בהסכם הנוגע להעלמת מס. התובעים החליטו בעקבות זאת לחזור בהם מהסיכום הכולל, וכעת הגישו נגד האנטר כתב אישום הנוגע לעבירות הנשק, כאשר לפי הדיווחים בארה"ב ייתכן שבהמשך יגישו נגדו גם כתב אישום בנוגע לעבירות המס (אישומים ראשוניים בגין עבירות מס אמנם הוגשו נגד האנטר מיד עם קריסת העסקה, אבל בוטלו בהמשך).
האישום כעת נסוב סביב אקדח שהאנטר רכש ב-2018, בתקופה שבה כבר הודה כי התמודד עם התמכרות לקוקאין. שני סעיפים באישום נוגעים לכך ששיקר לכאורה כאשר קנה את האקדח וכי טען אז שאינו מכור לסמים במסמך שנדרש למלא. סעיף העבירה השלישי נוגע לעצם ההחזקה באקדח בתקופה שבה היה מכור לסמים, במשך 11 ימים.
5 צפייה בגלריה
אחת התמונות הפרטיות שהודלפו ממחשבו האישי של האנטר ביידן, בניסיון להביך אותו ואת אביו
אחת התמונות הפרטיות שהודלפו ממחשבו האישי של האנטר ביידן, בניסיון להביך אותו ואת אביו
אחת התמונות הפרטיות שהודלפו ממחשבו האישי של האנטר ביידן, בניסיון להביך אותו ואת אביו
(צילום: AFP)
על פי האישום בת זוגו באותה עת גילתה את האקדח – וזרקה אותו לפח מאחורי מכולת. אותה בת זוג, כך לפי הדיווחים, היא היילי ביידן, אלמנתו של אחיו הבכור של האנטר, בו, שמת מסרטן ב-2015. היילי ניהלה מערכת יחסים רומנטית עם האח הצעיר האנטר מ-2016 ועד 2019. אם יורשע בשלוש העבירות, האנטר עומד בפני עונש מאסר של עד 25 שנה וקנס בהיקף של עד 750,000 דולר, אבל ההערכה היא שבכל מקרה עונש מרבי לא יושת עליו. טרם נקבע מועד לקיום המשפט.
מי שהגיש את כתב האישום הוא דייוויד ווייס, תובע מדלאוור, מדינת האם של משפחת ביידן, שחקר בעבר את פרשיות הבן ובחודש שעבר מונה לתובע מיוחד – תואר שמעניק לו עצמאות רבה ותקציבים כדי להמשיך בניהול החקירה שלו. עורך דינו של ביידן הבן, אייב לוול, האשים אמש כי התובע המיוחד נכנע ללחץ פוליטי מצד הרפובליקנים.
"כצפוי, התובעים הגישו היום כתבי אישום שאותם הם חשבו שאין מקום להגיש רק לפני שישה שבועות", מסר הפרקליט, תוך שהוא מתייחס לאותה עסקת טיעון שקרסה. "הראיות במקרה הזה לא השתנו בששת השבועות האחרונים", הוסיף – וטען כי מה שכן השתנה הוא "ההתערבות הלא-ראויה" מצד הרפובליקנים: "תובע, עם כל הכוח שלו, שנכנע ללחץ פוליטי – הוא סכנה גדולה למערכת המשפט שלנו". הוא טען כי מרשו כלל לא עבר על החוק וכי האקדח שרכש לא היה טעון – ושלפיכך לא היווה סכנה לציבור.
5 צפייה בגלריה
היילי ביידן, אלמנתו של בו ביידן, שאחרי מותו ניהלה רומן עם אחיו הצעיר האנטר. לפי האישום היא זו שמצאה את האקדח - וזרקה לפח
היילי ביידן, אלמנתו של בו ביידן, שאחרי מותו ניהלה רומן עם אחיו הצעיר האנטר. לפי האישום היא זו שמצאה את האקדח - וזרקה לפח
היילי ביידן, אלמנתו של בו ביידן, שאחרי מותו ניהלה רומן עם אחיו הצעיר האנטר. לפי האישום היא זו שמצאה את האקדח - וזרקה לפח
(צילום: AP)
עורך הדין טען עוד כי החוק הפדרלי שעל בסיסו ביידן מואשם כעת כבר לא תקף, בעקבות פסיקה מהשנה שעברה של בית המשפט העליון, שבה הורחבו זכויותיהם של אזרחי ארה"ב לשאת נשק. לא ברור אם הטענה הזו אכן תתקבל בבית המשפט, אבל כמה משפטנים העריכו כי הסיכויים לכך אינם מבוטלים. יודגש כי עבירה של החזקת נשק בזמן התמכרות לסמים היא ממילא עבירה שהשימוש בה בכתבי אישום נדיר למדי: מבין כל האמריקנים שהועמדו לדין ב-2021 על החזקה לא-חוקית של נשק, רק 5% הואשמו בעבירה על החזקתו תוך כדי שימוש בסם – וברוב המקרים היא נלוותה לסעיפי אישום אחרים.
רנדי זלין, פרופ' למשפטים מאוניברסיטת קורנל, העריך בשיחה עם BBC כי ביידן הבן לא צפוי להישלח למאסר על העבירות שבהן הואשם כעת – וכי האפשרות לעסקת טיעון נוספת לא ירדה לחלוטין מהפרק. "זה תיק על שטות. אף אחד לא נפגע. זו עבירה ללא קורבנות. הוא מעולם לא הסתבך בעבר. האם כך אנחנו רוצים לבזבז את המשאבים המשפטיים שלנו?".

הרפובליקנים: "זו רק ההתחלה"

הנשיא ביידן לא הגיב עדיין לכתב האישום. האנטר בן ה-53, נזכיר, הוא בנו השני של הנשיא, ומעלליו רדפו בשנים האחרונות את אביו, בכלל זה כשהתמודד במרוץ לבית הלבן. ביידן הבן הודה בעבר כי סבל מהתמכרויות לסמים ולאלכוהול, לפני שנים הוא אף סולק בשל כך מהצבא, ונוסף על כך נטען נגדו כי בימים שבהם כיהן אביו כסגן הנשיא הוא ניצל את קשריו בצמרת הממשל כדי להיטיב עם אנשי עסקים שאיתם רקח עסקאות באוקראינה ובסין. ערב הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020 גם נחשפו תמונות מביכות ואימיילים אישיים לא מחמיאים מתוך מחשבו הנייד של האנטר, שהתגלגל בדרך כלשהי לידי יריביו של אביו ג'ו במחנה הרפובליקני.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב יושב ראש בית הנבחרים קווין מקארתי מודיע על פתיחת חקירת הדחה נגד ג'ו ביידן
ארה"ב יושב ראש בית הנבחרים קווין מקארתי מודיע על פתיחת חקירת הדחה נגד ג'ו ביידן
פתח בחקירת הדחה נגד הנשיא. יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני קווין מקארתי
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
הרפובליקנים מנסים כבר שנים לקשור את מעלליו של האנטר לאביו וטוענים שבשנים 2017-2009, כשכיהן כסגן הנשיא, ניצל ביידן את התפקיד כדי לסייע לבנו. הם טרם גיבו את הטענות הללו בראיות חד-משמעיות, אבל בשימוע שנערך לאחרונה בבית הנבחרים הצהיר אחד מעמיתיו של ביידן הבן בעולם העסקים כי האנטר "מכר אשליות", שלפיהן מי שיהיה איתו בקשרים עסקיים יוכל לקבל גישה לבית הלבן.
על רקע הטענות הללו הודיע ביום שלישי האחרון יו"ר בית הנבחרים, המנהיג הרפובליקני קווין מקארתי, כי הנחה את המחוקקים לפתוח בחקירת הדחה נגד הנשיא. החקירה אינה צפויה להביא בפועל להדחה של הנשיא, אבל במחנה הרפובליקני מקווים שהיא תחשוף מידע שיביך את ביידן, ותחליש עוד יותר את מעמדו לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה, שבהן יתמודד על כהונה נוספת.
מקארתי טען כי הבדיקות שניהל בית הנבחרים עד כה בענייניו של ביידן חשפו "תרבות של שחיתות" הסובבת את משפחתו של הנשיא, וכי עולות טענות "חמורות ואמינות" להתנהלות לא כשרה מצד ביידן, בהן ניצול סמכות לרעה, שיבוש הליכי חקירה ושחיתות. מקארתי מסר כי החקירה שתיפתח כעת תאפשר למחוקקים לאסוף עובדות, וטען כי הוא לא קיבל את ההחלטה בקלות. "נלך לאן שהראיות ייקחו אותנו", כתב מקארתי.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
טראמפ. "עבירת הנשק היא הפשע היחיד שהאנטר ביידן ביצע ולא מפלילה את ג'ו ביידן המושחת"
(צילום: רויטרס, Sam Wolfe)
ג'יימס קומר, מבכירי הרפובליקנים בבית הנבחרים שלחצו על מקארתי לפתוח בהליך ההדחה, מסר אמש כי הגשת כתב האישום נגד האנטר היא "התחלה קטנה מאוד". הוא טען כי משרד המשפטים חייב לחקור גם את הטענות לכך שביידן האב היה מעורב בעסקיו של בנו, וכי אם לא "יהיה זה ברור" שהמשרד "מגן" על הבן ועל אביו.
לאישום אמש התייחס גם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, מי שלפי הדיווחים לחץ אף הוא על הרפובליקנים לפתוח בהליך הדחה נגד ביידן (אולי כנקמה על הליכי ההדחה שהדמוקרטים ניהלו נגדו). גם טראמפ הביע חוסר סיפוק מהאישום שהוגש, וכתב ברשת החברתית שלו Truth Social: "עבירת הנשק הזו היא הפשע היחיד שהאנטר ביידן ביצע ולא מפלילה את ג'ו ביידן המושחת. אחת ירדה, עוד 11 נשארו". נגד טראמפ עצמו, נזכיר, הוגשו מתחילת השנה ארבעה כתבי אישום, והוא האדם הראשון בתולדות ארה"ב שכיהן כנשיא ועומד לדין פלילי. למרות האישומים נגדו טראמפ מוביל בפריימריז הרפובליקניים לקראת הבחירות לנשיאות, וגם הרשעה לא תוכל למנוע ממנו לרוץ מחדש לבית הלבן.