שירות בתי הסוהר עדכן היום (שלישי) כי 120 מחבלים מעזה, אנשי חמאס שלקחו חלק בטבח ביישובי העוטף, מוחזקים בבתי הכלא הביטחוניים בישראל. בשב"ס נערכים לקליטת מאות מחבלים נוספים מקרב אלה שלקחו חלק בתקיפה, וכן כאלה שצפויים להיתפס במהלך הכניסה הקרקעית לעזה. בנוסף, נקלטו 380 אסירים ביטחוניים מאזור יהודה ושומרון. הארכות המעצר בשגרה מתקיימות בכל 14 יום, אולם כעת בעקבות המצב החריג הן מתבצעות בכל 30 יום.
1 צפייה בגלריה
כלא עופר
כלא עופר
כלא עופר לאסירים ביטחוניים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המחבלים נקלטים לאחר תהליך של חקירה וסינון שנערך על ידי אנשי צה"ל וחוקרי שב"כ, שמייצרים פרופיל עבור כל מחבל שמוחזק בכלא. המחבלים שלקחו חלק בטבח ביישובי העוטף מוחזקים בנפרד מיתר האסירים הביטחוניים וממשיכים להיחקר על ידי אנשי שב"כ בתוך מתקני הכליאה.
תנאי הכליאה של המחבלים גם הם חריגים: "הם מקבלים מזון, שתייה ולינה בלבד", אומרת נציבת שב"ס, רב-גונדר קטי פרי. "כל מוצרי החשמל הוצאו מהתאים, הם נכלאו באגפים ייעודיים ללא תנועת אסירים. ביטלנו ביקורי משפחות, ביטלנו את תפקיד הדובר, ניתקנו טלפונים ציבוריים וטלוויזיות. ניתקנו כל קשר שלהם לעולם החיצון. האסירים הביטחוניים כלואים במצב 'נעול', ומקבלים רק את הטיול היומי".
בשאלת הפקדות והעברות כספים לאסירים, כ-400 שקלים מדי חודש, ממתינים בשב"ס להנחיות הדרג המדיני. "בכל מקרה הקנטינה סגורה כך שאין מה לרכוש", אמרה פרי והוסיפה כי "אין ספק שצריך שינוי בנושא". בשאלת הטיפול באסירים הפצועים מקרב המחבלים, מסרה כי "צה"ל הנחה לטפל בכל הפצועים מקרבם".
סוגיה רגישה נוספת היא זו של המיסוך. החשש הוא שמחבלים יצליחו להוציא שיחות מהטלפונים הסלולריים שהוברחו אל תוך בתי הסוהר הביטחוניים וימשיכו לקיים פעילות פח"ע מתוך כותלי בית הכלא - כפי שאכן קרה בעבר. גם בנושא זה ממתינים בשב"ס להנחיות הדרג המדיני. במהלך ימי הלחימה נרשמו מספר תקריות בודדות של קריאות תמיכה בחמאס. "התגובה הייתה מיידית ונחושה", מסרו בשב"ס, "כל מי שהביע תמיכה קיבל ענישה מיידית והעברה לבידוד". במתקני הכליאה בדרום עדיין קיים חשד להימצאות חוליות מחבלים רדומות בשטח ויש הנחיה להיערכות לכל תרחיש - כולל ניסיונות חטיפה ורצח של אנשי סגל בתוך בתי הכלא.