היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מסרה הלילה (בין רביעי לחמישי) את חוות דעתה בעניין מינויו האפשרי של ניצב אבשלום פלד למפכ"ל המשטרה, על-פי בחירתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. בהרב-מיארה העבירה את חוות דעתה לוועדת גרוניס לבחינת מינויי בכירים בשירות המדינה - וקראה לה לערוך מעין הליך של שימוע לניצב פלד כדי לעמוד על תשובותיו באשר לממצאים והתלונות שהוגשו נגדו.
2 צפייה בגלריה
אבשלום פלד, גלי בהרב מיארה
אבשלום פלד, גלי בהרב מיארה
החלטתה אינה זו שקובעת. פלד ובהרב-מיארה
(צילום: דני שם טוב- דוברות הכנסת, נחום סגל)
החלטתה של היועמ"שית היא לא ההחלטה הקובעת, אלא זו של הוועדה - שכבר התכנסה בשבוע שעבר לתחילת הדיונים בסוגיה. ראש הוועדה, נשיא בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס, הוא שביקש את חוות דעתה של היועמ"שית. היא נדרשה להשיב לשאלתו האם תגן על בחירתו של פלד אם תוגש עתירה לבג"ץ נגד מינויו, לאור העבירות המשמעתיות שיש בעניינו. רק לאחר שיספק תשובות תוכל בהרב-מיארה להמליץ בעד או נגד מינויו של ניצב פלד למפכ"ל.
ניצבים במשטרה, שרואים עצמם כמועמדים לתפקיד המפכ"ל הבא, כבר החלו להיערך להחלטת הוועדה - כשאם היא תבחר לפסול את ניצב פלד, ייפתח מחדש המרוץ למפכ"לות. גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נערך לפסילתו, כשהדליף את שמו של ניצב דני לוי, מפקד מחוז חוף, כמועמד אפשרי לתפקיד המפכ"ל. רבים מחבריו לסגל הפיקוד הבכיר רואים בניצב לוי נאמנו של השר, בפרט בהנחיות של הניצב לנהוג בכוח רב מול מפגיני קיסריה וכרכור.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
מקורבי בן גביר: "היועמ"שית מתנהלת באופן שערורייתי"
(צילום: שב״ס)
ניצב פלד, בן 63, נשוי ואב לשלושה, החל את דרכו במשטרת ישראל לפני כ-40 שנה כלוחם מג"ב ומפקד מחלקה בימ"מ, לאחר שהשתחרר מצה"ל כמ"פ בחטיבת השריון. פלד שירת בין היתר כמפקד יחידת הגדעונים, מפקד תחנת בית שמש, מפקד מג"ב רמון, מפקד מרחבים חברון ונגב, סגן מפקד משמר הגבול, סגן מפקד מחוז ירושלים ומפקד אגף ההדרכה. מאפריל 2023 משמש פלד כסמפכ"ל.
גורמים בסביבתו של בן גביר מסרו: "חוות דעתה של היועצת המשפטית לממשלה בעניין מועמדות ניצב פלד לתפקיד המפכ"ל הודלפה בחלקה לידי התקשורת, אבל עד לרגע זה כלל לא הועברה לשר. נזכיר: הבקשה לחוות דעת בעניין המפכ"ל המיועד הוגשה ליועצת על-ידי השר לביטחון לאומי עצמו, כבר לפני למעלה מחודש. כך נראית יועמ"שית שמתנהלת באופן שערורייתי, לועגת למינהל התקין, לחברי ועדת המינויים ולממשלת ישראל שהיא אמורה להיות הגורם המייעץ לה".
הדיון המכריע בוועדה בעניין מינויו של ניצב פלד יתקיים ביום ראשון בשבוע הבא. על המינוי הכריז בן גביר בחודש אפריל האחרון, אבל הוא ספג מאז ביקורת חריפה על רקע טענות לניסיונות מצד השר לחזק את אחיזתו במשטרה, וכן בשל חקירה במח"ש שהתנהלה בעבר נגד פלד. בשל לוח הזמנים הצפוף - כהונת המפכ"ל הנוכחי יעקב שבתאי מסתיימת בעוד שבוע, ב-17 ביולי - ישנם סיכויים גדולים שהוועדה תקבל החלטה כבר בתום הדיון. אחרי האישור מהוועדה, נדרש אישור נוסף למינוי מהממשלה עצמה.