כשברקע תשומת הלב מופנית צפונה, אחרי טבח הילדים והנערים במתקפת הרקטה של חיזבאללה על מג'דל שמס, הבוקר (א') החלה כמתוכנן הפסגה ברומא במסגרת הניסיון לקדם את המגעים לעסקה בין ישראל לחמאס על שחרור החטופים המוחזקים בעזה כבר 296 ימים, ועל הפסקת אש ברצועה.
1 צפייה בגלריה
ראש ה-CIA ביל ברנס, דוד דדי ברנע ראש המוסד
ראש ה-CIA ביל ברנס, דוד דדי ברנע ראש המוסד
ראש ה-CIA בברנס וראש המוסד ברנע
(צילום: Tom Williams/AP, יריב כץ)
בפסגה משתתף מטעם ישראל ראש המוסד דדי ברנע, והוא נפגש עם ראש ממשלת קטאר מוחמד אאל-ת'אני, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל וראש ה-CIA ביל ברנס. ראש השב"כ רונן בר והממונה על תחום הנעדרים והשבויים בצה"ל, ניצן אלון, לא יצאו לרומא.
המטרה בפסגה היא לייצר תשתית מוסכמת לעסקת חטופים, אבל היא תיערך על רקע פסימיות שמשמיעים גורמים בצוות המו"מ הישראלי - אחרי שישראל העבירה אמש את תשובתה המעודכנת למתווה, הכוללת את דרישותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו למניעת חזרת חמושים לצפון הרצועה והמשך נוכחות ישראלית בציר פילדלפי - דרישות שחמאס דוחה בתוקף.
( צילום: מיקי שמידט)

לדברי הגורמים בצוות המשא ומתן הישראלי, המתווכות עלולות אפילו לא להעביר לחמאס את התשובה שהועברה אתמול, כיוון שיש בה חזרה לכאורה ממתווה ה-27 במאי. בשלב זה יש משבר בשיחות, מאחר שנראה שראש הממשלה מאמץ את הקו של מתנגדי הפשרה בעניין ציר פילדלפי ומסדרון נצרים.
גורמים במערכת הביטחון טוענים כי נתניהו הכניס "עיזים" שימנעו את מימוש העסקה. לפי נתניהו, ההתעקשות על ציר פילדלפי ומסדרון נצרים נובעת כאמור מתוך רצון למנוע חזרת חמושים לצפון הרצועה, ומניעת הברחות ממצרים.