ח"כ אלי כהן בריאיון לאולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

חבר הכנסת אלי כהן תקף היום (ראשון) את ההחלטה שלא להאריך את האבטחה על בני משפחתו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו - אך נימוקיו של שר המודיעין לשעבר, שעמד בעבר בראש הוועדה שאמונה בין היתר על אבטחת אישים, היו לכל הפחות לא מדויקים.
בריאיון לאולפן ynet טען כהן כי שר הדתות מתן כהנא, שעומד בראש הוועדה, בחר לאבטח את עצמו "בקלות בלתי נסבלת", כלשונו", עם אנשי שב"כ - אולם הדבר אינו נכון. שב"כ היה זה שפנה לשר בעקבות איומים שהופנו אליו והצמיד לו מאבטח. בלשכתו של כהנא מסרו בנוסף כי אילו היה רוצה לקבל אבטחה היה אומר זאת גם בכלי התקשורת, אך הוא לא ציין זאת. "מציע שימליצו לכהנא להתקשר ל-100", אמר בעקבות דבריהם הגורמים הביטחוניים בדיון שאמרו כי יאיר נתניהו יוכל לדווח למשטרה על איומים.
3 צפייה בגלריה
משפחת נתניהו
משפחת נתניהו
משפחת נתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
כמו כן אמר כהן כי המוסד כלל לא משתתף בדיונים על אבטחה, אך נציגי ארגון הביון דווקא הוזמנו להציג את עמדתם בעניין רעייתו ובניו של נתניהו. לדבריו, התחושה שמתקבלת כתוצאה מההחלטה היא של סגירת חשבונות פוליטיים מבלי להתבסס על חוות דעת מקצועיות. "ההחלטה שלהם לקצר את האבטחה לחצי שנה הייתה בחודש יוני, כלומר הם רק נבחרו ומיידית כינסו את הדיון והחליטו על קיצור האבטחה", אמר חבר הכנסת מהליכוד. "למה הם לא חיכו?".
עם זאת, כהן מודה שהוא זה שעמד בראש ועדת השרים שהחליטה בתקופתו לאבטח את משפחת נתניהו למשך שנה, ולאחר מכן להחליט אם להמשיך על בסיס האיומים. התקופה חלפה עם כינון הממשלה והקמת הוועדה שזימנה נציגים של מערכת הביטחון שיציגו את עמדתם. "בחוות הדעת שהוצגו לנו באותה תקופה נקבע בצורה מפורשת שישנם איומים", אמר כהן. "למיטב ידיעתי ההערכות לא השתנו ולכן אני מופתע מאותה החלטה שבעיניי יש לה קורטוב מסוים של חוסר אחריות".
3 צפייה בגלריה
מתן כהנא עם האבטחה החדשה
מתן כהנא עם האבטחה החדשה
מתן כהנא עם המאבטח שהוצמד לו
(צילום: גלעד כהן)
הוא הוסיף כי הוא משוכנע שחוות הדעת לא השתנו ואמר: "אני בטוח שאלה לא פני הדברים. אין לי ספק שהמלצות יחידת מגן נותרו כלא היו", השיב כהן. אולם באגף ביטחון וחירום של משרד ראש הממשלה, שאחראי על יחידת מגן (היחידה לאבטחת אישים), הבהירו כי מגן נסמכת על חוות הדעת המקצועיות של גורמי שב"כ שהמליצו לבטל את אבטחת המשפחה של יו"ר האופוזיציה.
בהחלטה הקודמת של הוועדה ביולי האחרון, קוצרה תקופת האבטחה של שרה, יאיר ואבנר משנה שלמה לחצי שנה. על הארכת האבטחה מלכתחילה הצביעה הוועדה בראשות כהן בניגוד להמלצת הוועדה הממלכתית שהסתפקה בהמלצה לשישה חודשים בלבד.
בהמשך הריאיון הלין כהן על כך שהעומד בראש הוועדה הוא שר הדתות. "זה נשמע לך סביר?", שאל כהן וטען כי "בראש ועדת השרים תמיד עמד שר המודיעין". גם כאן, כהן לא דייק במיוחד. מינוי יו"ר הוועדה נמצא בידי רה"מ, שהחליט כי כהנא יהיה זה שיעמוד בראשה.
3 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
חבר הכנסת אלי כהן
(צילום: הדר יואביאן)
כהן נשאל אם הוא מעלה על דעתו ששרים בממשלה יקחו סיכון שמי מבני משפחת נתניהו ייפגע, והשיב: "אני גם רואה חשבון במקצועי הפרטי. יש מונח שקוראים לו Opinion Shopping. למעשה מחפשים את חוות הדעת שתהיה נוחה להם, אחרת אין לי הסבר אחר. להערכתי יש כאן נקמנות פוליטית, פנקסנות וחשבונאות אישית. אנחנו רואים את האיומים בימים האחרונים ברשתות החברתיות".
לאחר פרסום הריאיון כתב כהן בטוויטר: "בתור יו"ר הוועדה - כותרת תלושה מהמציאות, שהרי היו גורמים שהמליצו אף לתקופה העולה על שנה. מי שמינה את שר הדתות ליו"ר הוועדה לענייני שב"כ עשה זאת במטרה לסגור חשבונות פוליטיים ולהדחיק שיקולים מקצועיים".
כהן התייחס להמלצתו של אלון חלווה, ראש אגף ביטחון וחירום במשרד ראש הממשלה להאריך את האבטחה על רעיית ראש הממשלה וילדיו למשך 24 חודשים מסיום הכהונה בשל "איומים ביטחוניים עדכניים". אלא שחלווה הוא מקורב מאוד לבני הזוג נתניהו ולא נמנה עם אחד מגורמי המקצוע.
בהמשך הריאיון התייחס כהן למשא ומתן עם איראן על חידוש הסכם הגרעין ואמר: "ממשלת בנט נזכרת מעט מדי ומאוחר מדי. יאיר לפיד, ערב שיחות הגרעין, שיחות משמעותיות ביותר שמתקיימות בווינה, נמצא בחופשה בפריז. בסוף היום, מול איראן יש לך שתי אפשרויות לפעול – אפשרות צבאית או זירה דיפלומטית. מבחינתי הנושא הזה לא ימין ושמאל לא קואליציה ואופזיציה, העברנו להם את המושכות כשלאיראן אין פצצה גרעינית. אנחנו ניתן להם גיבוי מלא לפעולה צבאית מול איראן ככל שיידרש. ישראל לא יכולה להרשות לעצמה איראן גרעינית, ואת הדבר הזה צריך להבהיר גם מול האמריקנים וגם מול מדינות העולם".
על סערת הריאיון עם דונלד טראמפ שהתאכזב מברכתו של נתניהו לג'ו ביידן עם ניצחונות בבחירות אמר כהן כי "נתניהו פעל באחריות כאשר נבחר נשיא דמוקרטי כמתקבל לפי כללי הטקס ולפי האינטרס של ישראל".