מאות אלפי תלמידי תיכון מנצלים את הימים האחרונים לצמצם פערים ולפתור תרגילים ומשוואות כדי להגיע מוכנים ככל האפשר לבחינת הבגרות במתמטיקה, שתתקיים מחר ומחרתיים. התלמידים ייבחנו לאחר שתי שנות קורונה בהן למדו לסירוגין מרחוק וצברו פערים שהיה עליהם לצמצם.
הבחינה במתמטיקה נחשבת למאתגרת ביותר מבין בחינות הבגרות השונות, והמונים מגיעים אליה נרגשים ודרוכים. 225,000 תלמידים צפויים לגשת לבחינת הבגרות שתתקיים בשני ובשלישי, מתוכם 50,000 ייבחנו ברמה של חמש יחידות לימוד, 60,000 בארבע יחידות לימוד ו-115,000 בשלוש יחידות לימוד.
4 צפייה בגלריה
בחינת בגרות במתמטיקה, ארכיון. שנתיים של צבירת פערים בזום
בחינת בגרות במתמטיקה, ארכיון. שנתיים של צבירת פערים בזום
בחינת בגרות במתמטיקה, ארכיון. שנתיים של צבירת פערים בזום
(צילום: רועי עידן)
המפקחת על הוראת המתמטיקה במשרד החינוך, נרית כץ, אמרה כי תלמידים שלמדו לאורך השנה והתמידו יוכלו להתמודד עם הבחינה. "בנינו את בחינת הבגרות על בסיס שאלות מדורגות. הדבר מאפשר לתלמידים להתחיל לצבור ביטחון ולהמשיך את השאלה בהתאם ליכולותיהם. חשוב לי לציין שתלמידים שלמדו לאורך כל השנה, השקיעו והתמידו – יתמודדו באופן ראוי עם הבחינה. הבחינה הגונה ומותאמת לחומר הלימוד שנלמד בכיתות".
בשבועות האחרונים ועד היום קיימו בתי הספר ימי למידה מרוכזים ומרתונים במתמטיקה לצמצום פערים והכנה מיטבית ככל האפשר, והתלמידים השקיעו בימים האחרונים שעות ארוכות של תרגול ולמידה. מיכל דלטואר, תלמידת כיתה י"ב בתיכון אמית רננים ברעננה, שתיבחן ב-5 יחידות במתמטיקה, אומרת שהתחושות מעורבות לקראת הבחינה: "אנחנו מגיעות לקו הסיום, ועם זאת יש חשש לא להצליח או שהלחץ יכריע".
היא מציינת כי כבר תקופה ארוכה שהיא מתרגלת בבית ובכיתה בגרויות משנים קודמות, מרעננת את החומר דרך דפי סיכום שהמורה שלה חילקה וכן סיכומים שליקטה בעצמה במהלך השנה. היא מציינת כי המעבר בתקופת הקורונה ללמידה בזום הקשה על לימוד מקצוע המתמטיקה, וכי מסובך יותר ללמוד אותו מרחוק. "אבל המורה שלנו הייתה מצוידת עם כל הכלים, והעבירה את הכול בעזרת לוח חכם בצורה מסודרת ויסודית", הדגישה.
4 צפייה בגלריה
מיכל דלטאור
מיכל דלטאור
מיכל דלטאור, מתיכון אמית רננים ברעננה. "זה קו הסיום, אבל יש חשש שהלחץ יכריע"
שלי אברמוב, תלמידת י"ב בתיכון אורט אבין ברמת גן, ניגשת גם היא לבגרות ב-5 יחידות. "תמיד אהבתי ללמוד מתמטיקה, העובדה שיש תשובה לכל בעיה ושצריך להיות יצירתיים משכה אותי", סיפרה. לדבריה, הלמידה בזום בתקופת הקורונה הקשתה – אך המענה של בית הספר באמצעות למידה בקבוצות קטנות ומרכז למידה בשעות אחר הצהריים סייע להתמודד עם הקושי הזה.
"לאחר ארבע השנים המורכבות אני מתרגשת לסיים את הבגרות האחרונה, אני מקווה שזה יעבור בשלום כי בסוף מדובר במספר שאלות בודדות. אני רוצה להעמיק בתחום בעתיד ומרגישה שבזכות ההשקעה שלי והעזרה של צוות ומורי אורט אבין יצאתי עם ידע רב ועם המתנה האידיאלית – למדתי להציב לעצמי מטרה ולא לוותר למרות האתגרים שבדרך".
בשל הפערים והקשיים שחוו התלמידים בשנות הקורונה, העניק משרד החינוך כבר לפני שנתיים התאמות והקלות בבחינות הבגרות, מהם ייהנו התלמידים גם השנה. במסגרת ההתאמות יקבלו כל התלמידים תוספת זמן גורפת, בכל מקצועות הלימוד. תוספת הזמן תהיה בשיעור של 15%, כאשר התלמידים עם ההתאמות יקבלו תוספת של 15% לתוספת הזמן שאושרה להם בהתאמות.
4 צפייה בגלריה
שלי אברמוב
שלי אברמוב
שלי אברמוב. "המתנה האידיאלית – לדעת להציב מטרה ולא לוותר"
(צילום: מיכל אטקין)
בנוסף הופחתו נושאים בכל יחידות הלימוד. תלמיד ברמה של 3 יחידות לימוד יוכל להגיע לציון של 112 נקודות (ההקלה תתבצע בשאלון 35382). ערך כל שאלה יועלה מ-25 נקודות ל-28 נקודות, כאשר הציון המקסימלי יהיה 100 נקודות. לתלמידים ברמה של 4 ו-5 יחידות לימוד תהיה בחירה חופשית של שאלות (שאלונים 35481 ו- 35581): הם יוכלו לבחור 5 שאלות מכל השאלות בבחינה, ללא כל הגבלה.
כץ, המפקחת הארצית על מקצוע המתמטיקה, גיבשה מספר טיפים שיסייעו לתלמידים בפתרון הבחינה: חשוב לעמוד בלוחות זמנים ולהגדיר מסגרת זמן, כך שיתאפשר לחזור לשאלות שלא סיימתם כדי לעמוד בלוחות הזמנים. להקפיד לפרט את התהליכים של דרך הפתרון. חוסר פירוט עלול להוריד ניקוד בשלב הבדיקה. הצגת פתרון ללא דרך עלולה להחשיד את התלמיד בהעתקה. יש לבדוק שהתשובות הגיוניות ומתאימות לנתוני השאלה. לדוגמה: מהירות חייבת להיות חיובית, הסתברות חייבת להיות בין 0 ל-1, אורך קטע חייב לצאת עם תשובה חיובית, זווית חייבת להיות חיובית, מספר האיברים בסדרה הוא שלם וחיובי. בסוף הבחינה יש לעבור על המחברת, לבדוק שנפתרו מספר השאלות הנדרש – ולא מעבר לזה. אם נפתרו תשובות מעבר למספר הנדרש, יש לבטל את השאלה שאינכם מעוניינים שתיבדק. כדאי לפתור תחילה את הנושאים אותם אתם יודעים היטב, ולאחר מכן להמשיך לתרגילים האחרים בבחינה. בחירה מושכלת: השנה ניתנה בחירה מרובה בבחינה, וכדאי לחשוב מראש מהן השאלות אותן תבחרו בעדיפות ראשונה ומהן השאלות אותן תבחרו במידה שהחלטתם לגשת לשאלות אחרות. לא לכתוב עם עט מחיק, אחרת הדבר מקשה בתהליך של ערעור. לא לתלוש דפים ממחברת הבחינה, הדבר פוגע בתהליך הבדיקה. לוודא שבשרטוט של גרף הפונקציה, השרטוט מתאים לתשובות שאליהן הגעתם במהלך הפתרון.
4 צפייה בגלריה
השאלון לדוגמה במתמטיקה
השאלון לדוגמה במתמטיקה
שאלת דוגמה בבגרות במתמטיקה, ב-3 יחידות לימוד
פרופ' יונתן הנדלזלץ, מבית הספר למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית תל אביב-יפו, מסביר כי חרדת מבחנים היא תופעה שכיחה מאוד ואוניברסלית. "מחקרים רבים מצאו כי 30-10% מתלמידי התיכון והאוניברסיטה (וגם תלמידים בכיתות הנמוכות יותר) סובלים מחרדת מבחנים בדרגה כזאת או אחרת", ציין. "לחרדת מבחנים יש המון ביטויים, אך לרוב היא כוללת מחשבות מעוררות חרדה ותחושות גופניות, שמביאות בסופו של דבר לפגיעה בביצוע. הפגיעה יכולה להיות בביצוע במבחן, אך היא יכולה גם להתבטא בקשיים בלמידה אפקטיבית לבחינה".
לדבריו, "לביצוע אופטימלי בכל דבר שאנחנו עושים, דרושה רמה מסוימת של התרגשות ועוררות. אנחנו מבצעים מבחנים או כל מטלה אחרת, בצורה הטובה ביותר, כאשר אנחנו מתכווננים, דרוכים ורוצים להצליח. קצת חרדה תעזור. אך כשרמת החרדה עולה מדי, צריך וכדאי לפעול כדי להורידה". הוא מציין מספר דרכים להתמודד עם חרדה, כמו "התבוננות במחשבות" שעלולות להחמיר את החרדה, והכנת "מחשבות-נגד" שמטרתן להעלות את הביטחון העצמי, או טכניקות הרגעה שונות כגון מדיטציה או הרפיית שרירים. פרופ' הנדלזלץ מזכיר: "לכל מבחן יש מועד ב', ואין מבחן אחד שיקבע את עתידכם באופן מוחלט. תמיד אפשר לתקן".
לפי הנתונים האחרונים משנת 2020, הערים שבהן שיעור הזכאות הגבוה ביותר ב-5 יחידות במתמטיקה הינן גבעת שמואל עם 42.8%, קריית עקרון עם 42.3%, אלקנה 43.1%, רמת השרון 40.1%, תל מונד 37.9% וקריית אונו 35.6%.
ומה ההתפלגות של הנבחנים לפי מגדר? ב-2020 ניגשו 26,769 בנות לרמה של 3 יחידות במתמטיקה, והציון הממוצע עמד על 80.17; 14,234 בנות נבחנו ברמה של 4 יחידות והציון הממוצע היה 83.58; 9,133 בנות ניגשו לרמה של 5 יחידות לימוד והציון הממוצע עמד על 82.5; בקרב בנים 22,972 נבחנו ברמה של 3 יחידות לימוד והציון הממוצע עמד על 76.47; 9,769 ניגשו לרמה של 4 יחידות לימוד והציון הממוצע היה 81.19; 9,359 ניגשו לרמה של 5 יחידות לימוד והציון הממוצע 83.63.