טקס חנוכת הרכבת הקלה של גוש דן, שהתקיים אתמול (חמישי) בפתח תקווה, היה אפוף בחגיגיות - אך גם הוקף בקולות מחאה שבקעו מחוץ לאוהל שבו נאמו נבחרי הציבור, ובראשם כמובן ראש הממשלה בנימין נתניהו. הנואמים ניסו להגביר את קולם - אך לא יכלו לגבור לחלוטין על צעקות המפגינים. למרות המחאה נגד הממשלה הנוכחית, לא ניתן להתכחש לכך שפתיחת הרכבת הקלה היא רגע היסטורי - כ-50 שנה לאחר שראש הממשלה דאז גולדה מאיר הכריזה על הקצאת תקציב ראשוני לפרויקט.
התקציב שגולדה הבטיחה הופנה בסופו של דבר לצבא בשל מלחמת יום הכיפורים, ומאז, כך נדמה, המדינה זחלה באיטיות אל עבר הרגע המיוחל. ואכן, היום בשעה 05:40 בבוקר יצאו שתי הרכבות המסחריות הראשונות לדרכן. האחת מתחנת קריית אריה בפתח תקווה והשנייה מתחנת הקוממיות בבת ים, שם ייערך טקס קצר שבו תוענק לנוסע הראשון תעודה שתנציח את הרגע.
הנסיעות היום, כמו בכל יום שישי, יסתיימו שלוש שעות לפני כניסת השבת. הרכבת תשוב לפעול רק כשעה לאחר צאת הכוכבים. ביומו הראשון של הקו, יוכלו הנוסעים להתנהל בקו בחינם, אך ממוצאי השבת ייגבה תשלום - שיעמוד על חמישה שקלים וחצי לנסיעה בחלק ממקטעי הקו, ו-12 שקלים לנסיעה לאורך כל הקו.
לצד הנסיעות הראשונות, כבר מהיום מתוכננות מחאות על כך שהיא לא תפעל בשבת. בארגוני המחאה מתכוונים להפריע לנסיעת הרכבת, ואף מאיימים לחסום רכבות. החל משעות הבוקר צפויות פעולות מחאה לאורך הקו, ובשעה 13:00 תצא שיירת רכבים מאזור התחנה המרכזית בפתח תקווה, שתיסע לאורך תוואי הרכבת. בשעה 14:00 יתכנסו המוחים בתחנות נבחרות, בהן בילינסון בפתח תקווה, ביאליק ברמת גן, וארלוזורוב, יהודית, קרליבך ואלנבי בתל אביב.
"הנוסעים מתבקשים לעלות בתחנות ההלכה פינת איראן", כתבו ראשי המחאה בהודעה שהוציאו לקראת היום. "ככה נראית הרכבת הקלה, מכשיר לכפייה דתית על ציבור ליברלי ענק המשרת בצבא ומשלם מיסים. נתייצב המוני בני ישראל בשישי הקרוב להתחיל במאבק על שחרור הרכבת הקלה מכפייה דתית קיצונית ומסוכנת".
הנהגים ישנו את הרגלי הנסיעה?
אכן מסתמן כי אי-הפעלת הרכבת הקלה בשבת תערים קשיים על אחת ממטרותיה המרכזיות - להעביר נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית. ובכל זאת, סקר שערכה בחודש שעבר חברת "מוביט פנגו" מעלה כי כמעט מחצית ממשתמשי אפליקציית "פנגו" שנוסעים לתל אביב עם רכב פרטי העידו כי הם עשויים לשנות את הרגלי נסיעתם לאור השקת הרכבת הקלה.
בסקר השתתפו חמשת אלפים משתמשי פנגו, שחנו בשלושת החודשים שלפני הסקר בתל אביב. 12.5% ממשיבי הסקר המשתמשים רק ברכב פרטי טענו כי ישנו את הרגלי נסיעתם בסבירות גבוהה, וכך העידו גם יותר מ-20% מהמשתתפים שכן משתמשים גם בתחבורה הציבורית - ועוד 40% מהם שוקלים לעשות כך.
"הרכבת הקלה בתל אביב תאפשר קישוריות טובה יותר בין אמצעי התחבורה השונים ותהווה הזדמנות למשתמשי הרכב הפרטי לנסוע באיכות שירות טובה יותר ומדויקת יותר לאזור המרכז ולתוך תל אביב", אמר אייל זיו, מנהל הפעילות של חברת "מוביט פנגו".
לדברי זיו, "על פי תוצאות הסקר אנחנו רואים רצון מצד משתמשי פנגו לוותר על הרכב, הפקקים והמרדף אחר חנייה. הרכבת הקלה הינה הזדמנות ליצור אבן דרך משמעותית בתחבורה בישראל. ככל שהתנועה בה תהיה טובה, נגישה ונוחה יותר, כך נראה יותר ויותר אנשים מוותרים על הרכב הפרטי ועוברים להשתמש בתחבורה ציבורית".
עוד לפני תחילת הפעילות - נתניהו רוצה עוד רכבות
נתניהו הגיע אתמול לטקס גזירת הסרט של הקו האדום באמצעות הרכבת הקלה עצמה - שעליה עלה ביפו יחד עם רעייתו שרה, שרת התחבורה מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר האנרגיה ישראל כץ, שכיהן כשר תחבורה במשך כעשור. על פי גורמים שנכחו בנסיעה המדוברת, ראש הממשלה התלהב ואף נתן אישור עקרוני לנת"ע לממש את האופציות לרכישת עוד 15 רכבות חדשות שיתווספו לקו. אלו, אם יירכשו בסופו של דבר, יתווספו ל-45 הרכבות הקיימות כיום. בטקס עצמו, השרה רגב הרעיפה מחמאות על נתניהו ורעייתו שרה, שאותה כינתה "מקור האנרגיה" של ראש הממשלה.
בעקבות הטקסים נחסמו כבישים ברחבי תל אביב בסביבות השעה 12:00, כדי למנוע הפגנות על המסילה. ביפו נחסמו לחלוטין שדרות ירושלים מיהודה הימית לכיוון דרום. במקום הוצבו גדרות וגם המעבר להולכי רגל נחסם. ראשי המחאה תקפו: "נתניהו המנותק חסם חצי מגוש דן כדי לבוא להצטלם ברכבת הקלה, בזמן שמדינת ישראל דוהרת ב-200 קמ"ש אל תוך קיר בטון".
בזמן שראש הממשלה נסע ברכבת, התושבים בתל אביב הביעו את מחאתם על סגירת הכבישים הגדולה. כאמור, ההפגנות המשיכו גם במהלך הטקס החגיגי בפתח תקווה. רעש המחאה היה כה חזק, עד שבשלב מסוימים בנאומו אמר נתניהו במידה מסוימת של התרסה: "גם המתנגדים לנו ישתמשו בקו".
פורסם לראשונה: 23:17, 17.08.23