יום שקט וחריג עבר בגבול הצפון, אחרי שכבר במשך חודשים מדובר בזירה המרכזית עבור ישראל. בשעה 03:21 נשמעה האזעקה האחרונה, בהילה שבמעלה יוסף, ומאז לא הופעלו התרעות כלשהן - וגם חיזבאללה לא לקח אחריות על אף תקרית. לפני כן הופעלו התרעות ב-00:27, ביישובים בגליל העליון, אך בהמשך הן התבררו כשווא. סיבה אפשרית לשקט עשויה להיות חג הקורבן.
הגרי מאיים על חיזבאללה
(צילום: דובר צה"ל )

ישראל, מצידה, המשיכה לאורך כל היום בתקיפות, ולפי שעה לא נראה כי היעדר הפעולות של חיזבאללה אתמול מעיד על שינוי כיוון מבחינת הארגון - שהתחייב להמשיך בלחימה כל עוד ישראל תוקפת ברצועת עזה. היום צפוי להגיע המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין לישראל, ולאחר מכן יבקר גם בביירות - שם ייפגש עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי, ראש הממשלה נג'יב מיקאתי ושר החוץ עבדאללה חביב.
בינתיים, דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, פרסם אמש הצהרה חריגה באנגלית לתקשורת הזרה, במה שנראה כאזהרה נוספת מפני מלחמה צפויה עם חיזבאללה - שבקהילה הבינלאומית חוששים שתביא להסלמה רבתי במזרח התיכון כולו. בהצהרה, שנועדה לתאר את המציאות הביטחונית בגבול הצפון וההפרות של חיזבאללה, אך עשויה להתפרש גם כניסיון לייצר לגיטימציה לפעולה ישראלית רחבה יותר בלבנון, אמר הגרי כי "ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון מסלים את התקפותיו נגד ישראל".
לדבריו, "מאז שהחליט להצטרף למלחמה שהחל חמאס ב-7 באוקטובר, חיזבאללה ירה יותר מ-5,000 רקטות, טילי נ"ט וכטב"מים חמושים מלבנון לעבר משפחות, בתים וקהילות ישראליות". הוא הוסיף כי "התוקפנות הגוברת של חיזבאללה מביאה אותנו לסף של מה שעלול להיות הסלמה רחבה יותר - כזו שעלולה להיות בעלת השלכות הרסניות על לבנון והאזור. חיזבאללה מסכן את עתידה של לבנון, כדי שהיא תוכל להוות מגן לחמאס. מגן למחבלים של חמאס שרצחו קשישים, אנסו נשים, שרפו ילדים וחטפו יהודים, מוסלמים ונוצרים, במהלך הטבח שלהם ב-7 באוקטובר".
תיעוד מתקיפות צה"ל בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל )

1 צפייה בגלריה
תקיפת בית באזור שקרא בדרום לבנון
תקיפת בית באזור שקרא בדרום לבנון
תקיפת בית באזור שקרא בדרום לבנון
"כשאנחנו אומרים שלא ניתן ל-7 באוקטובר לקרות שוב באף אחד מהגבולות שלנו - אנחנו מתכוונים לזה", הוסיף הגרי. "בגלל סירובו של חיזבאללה לציית להחלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, בגלל התשתיות הצבאיות של חיזבאללה, הירי והאש לעבר ישראל מהאזור שמדרום לנהר הליטאני בדרום לבנון, ובגלל כישלונה של לבנון לאכוף את 1701 על חיזבאללה - ישראל תנקוט בכל האמצעים הנדרשים כדי להגן על אזרחיה, עד שיחזור הביטחון בגבול לבנון".
הגרי הדגיש: "בצורה כזאת או אחרת - אנחנו נדאג לחזרה בטוחה של הישראלים לבתיהם בצפון ישראל. זה לא נתון למשא ומתן. שלוחות הטרור של איראן ממשיכות לגרור את האזור להרס. ישראל תמשיך להילחם נגד ציר הרשע של איראן בכלל החזיתות, בעזה ובלבנון, בזמן שאנו פועלים לקראת עתיד בטוח יותר למזרח התיכון. 7 באוקטובר לא יכול לקרות שוב - באף אחד מגבולות ישראל. על ישראל מוטלת החובה להגן על אזרחיה. אנו נמלא את החובה הזו - בכל מחיר".
אתמול ישראל תקפה כאמור יעדי חיזבאללה בדרום לבנון לאורך היום. בשעות הערב הודיע דובר צה"ל כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מספר יעדי טרור של חיזבאללה בארבעה מרחבים שונים בדרום לבנון. "בין המטרות שהותקפו, תשתיות טרור במרחבים שקרא וא-טייבה, לצד מבנים צבאיים במרחבים מחיבב וכפר כילא", מסר דובר צה"ל.
דבריו של הגרי מגיעים גם על רקע פקיעת תוקף החלטת הממשלה על מימון המלונות והדירות של יותר מ-61 אלף מפוני הצפון, שנכון לעכשיו אמורים לשוב לבתיהם ב-7 ביולי. במהלך ישיבת הממשלה אתמול מחה שר התיירות חיים כץ על היעדר ההחלטה להארכת מועד הפינוי לכלל יישובי הצפון והדרום, ודרש ודאות בנושא הן עבור המפונים והן עבור המלונות. במשרד רה"מ התחייבו בפניו כי החלטה בנושא תתקבל תוך שבוע.
במקביל, ל-ynet נודע כי כמו בפעמים הקודמות, הממשלה לא צפויה להעניק לתושבים ודאות ויציבות לטווח ארוך, שכן תאריך את שהות עשרות אלפי התושבים שפונו מ-41 יישובים בצפון לפרק זמן של שבועות בלבד, בין חודש לחודשיים. זאת למרות שאין כל צפי להשבת הביטחון לצפון, ובממשלה יש מי שעדיין משתעשעים בתקווה כי חיזבאללה יסכים להעביר את כוחותיו אל מעבר לנהר הליטאני, ושאיום חדירת מחבלי כוח רדואן וירי טילי הנ"ט יוסר באמצעים דיפלומטיים.
פורסם לראשונה: 22:55, 16.06.24