האירוע החריג בהרצליה: "זו פצצה מתקתקת, הפיצוץ הבא מאחורי הדלת"
(צילום: ירון ברנר)

בג"ץ ביטל לפני כשנתיים תוכנית בנייה שקידמה הממשלה ליד מתחם תע"ש לשעבר בהרצליה, שבו פרצה שריפה נוספת ביום שישי האחרון. מנכ"ל ארגון "אדם, טבע ודין" עו"ד עמית ברכה תקף את הממשלה בצל ביטול עילת הסבירות, על כך שקידמה את התוכנית ולא פעלה לשיקום האזור. הבוקר (א') אמר ל-ynet Live כי "אין לאשר תוכניות בנייה כשחסר ידע על כמות חומרי הנפץ במקום". ראש העיר הרצליה משה פדלון הוסיף: "מדובר בפצצה מתקתקת. בלית ברירה פנינו לבג"ץ".
עו"ד ברכה, שהגיש את העתירה, ציין כי "בית המשפט העליון קבע ב-2016 כי יש לשקם את המקום בתוך 3 שנים והמדינה לא עשתה את זה. היא ביזתה את פסק הדין והוסיפה חטא על פשע - קידום תוכנית בנייה ל-4,000 יחידות דיור ואיכלוסן טרם בודקים ומנקים את הסכנה". במאי 2021 החליט בג"ץ כי יש לאסור את קידום הפרויקט בקרבת המפעל הישן, שבו יוצרו בעבר חומרי נפץ.
1 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ במתחם תע"ש,  הרצליה
זירת הפיצוץ במתחם תע"ש,  הרצליה
זירת הפיצוץ במתחם תע"ש בהרצליה. ראש העיר: "טונות של חומר נפץ"
(צילום: Christine Campbell )
ראש העיר פדלון טען כי "המצב קטסטרופלי, הפיצוץ הבא מאחורי הדלת". לדבריו, "המדינה טענה שהשטח נקי מסכנה, אבל אני לא מאמין לה. יש שם טונות של חומרי נפץ, שמתפרקים במזג האוויר החם והלח ופולטים חומרים שגורמים לפיצוצים". תושבים הגרים באזור המפעל הישן דיווחו על פיצוץ עז שקדם לשריפה. "אני קורא לממשלה למנות ועדת חקירה ולטפל בסכנה", הוסיף פדלון, "אחרת יתכן אירוע רב נפגעים גדול".
עו"ד ברכה התייחס לביטול עילת הסבירות שאישרה הממשלה בשבוע שעבר, ואמר: "עתרנו בפעם השנייה בשיתוף עיריית הרצליה לבית המשפט העליון. הוא לא היה צריך לומר את המילה 'סבירות' אבל הוא קבע שבלתי מתקבל על הדעת שניתן יהיה לאשר תוכנית בנייה על שטח כל כך נפיץ. למזלנו התוכנית בוטלה, אחרת היינו עכשיו בעיצומה של הבנייה ואולי אף באכלוסה".
לדבריו, "האחריות היא משותפת של כמה משרדים וכל אחד מטיל אותה על משנהו. ראשות מקרקעי ישראל חייבת לגדר את המקום ומשרד הביטחון חייב להסיר את החומרים הנפיצים מהמפעל". הוא הוסיף: "לאחר מכן על המשרד להגנת הסביבה להיכנס ולשקם אותו. יש לו את היכולת לאשר מחר בבוקר חוק לשיקום קרקעות מזוהמות. חוק שכזה לא יאפשר להפקיד תוכנית בנייה לפני שעושים סקירה מקיפה במפעל הנטוש ומנקים אותו".
הפיצוץ במתקן תע"ש בחודש שעבר
(צילום: עידו ארז)

אין זו הפעם הראשונה שאירוע מסוג זה מתרחש במתחם תח"ש לשעבר. ביולי 1992 נהרגו שני עובדים ונפצעו עשרות משני פיצוצים במפעל. בחודש שעבר נשמע פיצוץ נוסף ביישובים רבים באזור המרכז, שמקורו בסמוך למתחם תע"ש לשעבר. בדיקה שנעשתה אז העלתה כי מדובר בפיצוץ לא מוסבר של חומר נפץ מוטמן מתחת לאדמה.