מחאת הורי הילדים בפעוטון של אילנה קובר, הבוקר: "רמת אכזריות בלתי נתפסת"
(צילום: רועי עידן)

האישום שהוגש הבוקר (שני) נגד הגננת מאילת אילנה קובר (64), שחשף שורה של מקרי התעללות קשים ואכזריים בפעוטות שבהם טיפלה, העלה לסדר היום את חוק המצלמות - שאותו ביקש הבוקר יו"ר הקואליציה אופיר כץ לתקן, ולאפשר בו מספר שינויים.
בשנת 2018 עבר חוק המצלמות, שלראשונה קבע חובה להצבת מצלמות בגני ילדים בגילאי 3-0. בהצעת החוק נכתב כי ההסדר החדש נועד ליצור איזון "בין הצורך למנוע ולאתר את הפגיעה בפעוטות חסרי ישע כדי להגן על חייהם, בריאותם וכבודם, לבין השמירה על כבודם ופרטיותם של הפעוטות, של אנשי הצוות במעון ושל כל אדם אחר הנמצא במעון".
5 צפייה בגלריה
ההורים בבית המשפט
ההורים בבית המשפט
"בתיק הזה לקחו בהתחלה את מצלמות החצר, וכמעט סגרו אותו". הורי הפעוטות והגננת אילנה קובר
(צילום: רועי עידן)
5 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
תיקון החוק שהציע יבקש להרחיב את הפיקוח של ההורים על הנעשה בגנים. כץ
(צילום: יואב דודקביץ')
אבל למרות שחוק המצלמות הוביל לחשיפה של מקרי התעללות, הוא גם שם חוצץ בין ההורים למצלמות בגני הילדים. בהתאם לחוק, חלה חובה על מפעיל מעון שבו שוהים שבעה פעוטות ומעלה להתקין מצלמות במעון, ללא קול. נקבע כי הצילומים יישמרו למשך 30 ימים ועד 90 ימים ממועד הצילום, אך חל איסור על המעון והורי הפעוטות לצפות בצילומים. המשטרה ורשויות התביעה רשאיות להשתמש בצילומים לחקירה או ניהול ההליך הפלילי.
חוק המצלמות של 2018 כלל כאמור רק את גילאי 3-0. גני העירייה נותרו בחוץ וגם הגישה להורים. שתי הצעות חוק מבקשות לתקן את המעוות. האחת של יו"ר הקואליציה אופיר כץ (הליכוד), והשנייה של ח"כ יפעת שאשא-ביטון (המחנה הממלכתי), שבה הקואליציה לא תמכה. הצעת החוק של שאשא-ביטון תאפשר למנהל יחידת הגיל הרך ברשויות המקומיות לצפות בצילומים במקרה של חשד לפגיעה בפעוטות. בנוסף, היא תאפשר למנהל מעון היום עצמו לצפות בצילומים בשידור חי לשם פיקוח ובקרה. אבל היא לא נותנת גישה להורים. הצעת החוק של ח"כ כץ היא מעט יותר רחבה, ומבקשת להחזיר את הגלגל לאחור, ולאפשר להורים צפייה במצלמות האבטחה אונליין.
כאמור, חמש שנים לאחר שחוק המצלמות עבר, כבר ברור שישנם ליקויים שצריך לתקן. "החוק לא עונה על הבעיה ולא מרתיע מספיק", אומר יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ, שהגיע הבוקר לדיון בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, לתמוך בהורים שילדיהם נפגעו בגן הילדים של אילנה קובר באילת. "הפיקוח של משרד החינוך כולל כ-39 איש, האמונים על 22 אלף מסגרות. למשטרה, כמו שכמעט קרה בתיק של אילת, חסר את כוח האדם לצפות במצלמות. כשההורה מגיע למשטרה להגיש תלונה, לוקחים את המצלמות, לפעמים אפילו בשינוי. בתיק של אילת המשטרה לקחה בתחילה את מצלמות החצר. הם כמעט סגרו את התיק".
ח"כ שאשא-ביטון אמרה שהעובדה שהקואליציה לא תמכה בהצעת החוק שלה, וחיכתה להגיש הצעה משלה, היא עדות לאינטרסים זרים: "אם לא היו מצלמות לא היו מגלים בחיים את כל פרשות ההתעללות האחרונות. מה שקורה עכשיו זו פוליטיקה קטנה. כמו שהם עושים פוליטיקה בהכול. יש להם זמן. שהילדים יחכו בגלל הפוליטיקה שלהם. מהמקום הזה לא אישרו את הצעת החוק בוועדת שרים".
"החוק שלנו בא לתקן את הלקויות הקיימות", אומר ח"כ כץ. "אם לא תהיה תוספת כוח אדם משמעותית, שהיא בפועל ההורים, אי אפשר יהיה לטפל במגפה הזו. וזו מגפה. בגילאי 3-0 קשה יותר להוכיח את ההתעללות, כי הילדים בגיל הזה לא מדברים". הצעת היו"ר תאפשר גישה לאפוטרופוס של הילדים לצילומים אונליין, ובנוסף, תאפשר גישה לנציגות הורי הפעוטות לצפות בצילומים אחת לחודש. הצעת החוק גם מרחיבה את החובה להתקנת מצלמות גם על גני ילדים.
5 צפייה בגלריה
כתב אישום לשתי הגננות בפעוטון "הלולי של אורלי" - מחוץ למחוזי לוד
כתב אישום לשתי הגננות בפעוטון "הלולי של אורלי" - מחוץ למחוזי לוד
מחאת הורים מהפעוטון "הלולי של אורלי" בפתח תקווה, בשנה שעברה
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
מתנגדת להצבת מצלמות בגנים, שלדבריה יביאו לירידה ניכרת באיכות ההוראה. בן דויד
(צילום: מוטי קמחי)
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד המשיכה בהתנגדותה, והבהירה כי היא רואה בחומרה כל ניסיון של הממשלה לכפות בחקיקה הצבת מצלמות בגני ילדים. לדבריה, הדבר יביא לירידה ניכרת באיכות ההוראה, ויוביל כבר בטווח הקצר למחסור חריף בגננות. "אם ממשלת ישראל רוצה להעמיק את הקיים בגיוס גננות למערכת החינוך הציבורית, שתואיל בטובה לעצור יוזמות חקיקה הזויות שפוגעות באופן ישיר בכל הגורמים במערכת. הסתדרות המורים לא תעמוד מנגד ולא תפקיר את הגננות לניסיונות חקיקה פופוליסטיים. ננקוט בכל הצעדים העומדים לרשותנו לבלימת הפגיעה החמורה", אמרה.
לפני חמש שנים אמרה בן דויד את אותו הדבר. "הצעת החוק המבקשת לחייב הצבת מצלמות בגנים הינה הצעת חוק פוגענית שלא תהיה מקובלת עלינו", כתבה אז בפוסט בפייסבוק. "מדובר בצעד שמביע אי אמון בגננות ולו השלכה ישירה על מעמדן. הגננות שעובדות בגני הילדים המפוקחים על ידי משרד החינוך, עוסקות בעבודות קודש - חינוך ושמירה על ילדינו. זהו ציבור עתיר זכויות שלא ניתן שיפגע".
כתב האישום נגד אילנה קובר מאילת כולל עשרות עמודים ובהם תיאור שיטתי של התעללות בפעוטות, תולדה של צפייה במצלמות. אבל אולי החלק הקשה ביותר לקריאה הוא ההשפעות של ההתעללות על הילדים. באחד העמודים האחרונים של כתב האישום, מפרטים עו"ד ערן צברי ורננה לוי מפרקליטות מחוז דרום, את השינויים שנצפו בהתנהגות ילדי הגן.
פעוט אחד סירב ללכת לשירותים לבד, נהג לסגור את הדלת ולומר "אני בעונש" ולבכות. פעוט אחר נרדם תוך כדי שהוא מכה את עצמו בראש באגרופו. פעוט אחר היכה את עצמו באגרופים בראש ובבטן, ומשך לעצמו בשיער. אחר היה אלים לסביבתו ופצע את עצמו. פעוטה אחרת נהגה להכות את הבובות שלה, אחרת הטיחה את ראשה כנגד כיסא האוכל ובכתה מתוך שינה. פעוטה אחרת אמרה על גננת חדשה "היא לא מרביצה". לפעוט אחר היו ביעותי לילה, אחר סבל מירידה במשקל, ופעוט נוסף פחד שייקחו לו את האוכל.
בתגובה להצהרת כץ, אמר חברו לליכוד שר החינוך יואב קיש: "נושא המצלמות בגנים הוא מורכב ורגיש מכל הבחינות. זה לא הזמן להצהרות לתקשורת בנושא. כפי שעדכנתי בשבוע שעבר, במשרד החינוך מתבצעת עבודה לתיקון חוק המצלמות לגילאי 3-0 בלבד, ועל כך נעדכן באופן מסודר".
5 צפייה בגלריה
הפגנה של הורים במחאה על גזר הדין של סאוסן ושורוק קסיס
הפגנה של הורים במחאה על גזר הדין של סאוסן ושורוק קסיס
ימחו במספר מוקדים עם דרישה לתיקון של חוק המצלמות. מחאת הורים לפעוטות בינואר האחרון
(צילום: יאיר שגיא)

הורים יפגינו מחר ברחבי הארץ: "לתקן מיד את חוק המצלמות"

מטה המאבק למען מוגנות הילדים במסגרות החינוכיות, שמייצג נפגעים מרחבי הארץ, פועל לחקיקה בנושא. בין השאר בוועדות בכנסת, ומעניק מעטפת רחבה להורים ולילדים שנפגעו על ידי בגירים אחראיים שאמורים לשמור על ביטחונם. כעת, המאבק עולה שלב נוסף, עם הקמת סיירות הורים שתוך ימים ספורים כבר הגיעו ל-60 ערים - מאילת ועד קריית שמונה.
בכל עיר שבה פועלת הסיירת ישנן מאות אימהות שלוקחות את העניינים לידיים ופועלות להגן על הילדים בכל המסגרות - החל ממטפלת בבית ומשפחתונים שאינם בפיקוח, ועד לגני העירייה. מחר מתכננים במטה להפגין במספר מוקדים בארץ - עם דרישה לתיקון מידי של חוק המצלמות.
ההפגנות יתקיימו במרכז חורב בחיפה, בחדרה, עפולה, אשקלון, באר שבע, אילת ותל אביב. במטה הציבו כמה דרישות: להוריד את האיסור על מצלמות אונליין, להרחיב את חובת שמירת התיעוד ל-60 ימים, להוסיף למצלמות שמע, להחיל את חוק המצלמות על גני עירייה וחינוך מיוחד. המטה דורש הטלת סנקציות פליליות על מי שמוחקת, לא שומרת ומכבה מצלמות - מה שלא קיים בחוק היום. בנוסף, הם דורשים לאפשר למנהלי מעונות מסך צפייה, כדי שיוכלו להיות אחראיים על הנעשה במעון שלהם.