6 צפייה בגלריה
תרגיל חטיבת הנח"ל ברמת הגולן
תרגיל חטיבת הנח"ל ברמת הגולן
חשש מפגיעה בכשירות מבצעית. "לא נותרה לנו ברירה אחרת"
(צילום: AFP)
ועדת החוקה תקיים הבוקר את יום הדיונים שצפוי להיות האחרון לפני ההצבעות על ביטול עילת הסבירות, בואכה ההצבעות בקריאה שנייה ושלישית במליאה בשבוע הבא, ואלפי לוחמים ביחידות האיכותיות בשירות המילואים מעלים את רף ההתנגדות שלהם למהלך ומודיעים כי לא יתייצבו יותר לשירות מילואים.
יותר מ-150 אנשי פורום הרפואה הצבאית - רופאים ורופאות, פרמדיקים ואנשי בריאות הנפש במיל' - העבירו מכתבים אישיים למפקדיהם, שבהם הם מכריזים על הפסקת שירות המילואים באופן מיידי. במקביל, ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע כי על אף שבצה"ל מתעקשים שלא היו מקרי סירוב להגעה למילואים, עשרות לוחמים ביחידות השונות אכן הודיעו שיסרבו ולכן הם לא מזומנים כלל.
6 צפייה בגלריה
מכתבים מאנשי הרפואה על הפסקת שירות המילואים בשל חקיקת ביטול עילת הסבירות
מכתבים מאנשי הרפואה על הפסקת שירות המילואים בשל חקיקת ביטול עילת הסבירות
אחד המכתבים שנשלח לקצין רפואה ראשי
רס"ן במיל ר' ממערך המ"מ פירט: "הצבא לא מזמן את אלה שהודיעו שלא יגיעו וככה שומר את הסטטיסטיקות שלו. זה למעשה דיווח שקר. אצלנו במערך כבר במרץ אנשים הודיעו למפקדים שלא יגיעו והפסיקו לפנות אליהם. אנשים שעדיין בשירות פעיל מספרים שזה בדיוק מה שקורה כדי לשמור על הסטטיסטיקה".
גם בשייטת המצב דומה. רס"ן במיל' א', שעושה לרוב 40 ימי מילואים בשנה, סיפר: "על מכתב השייטים חתמו 450 איש, מתוכם 210 לפחות בשירות מילואים פעיל וביניהם כבר עשרות שהודיעו למפקדים שלא יגיעו לסדרה הבאה (אימוני כשירות והדרכות), אז פשוט לא קראו להם. לצד העשרות האלה יש עוד רבים שאמרו שאם עילת הסבירות תבוטל בקריאה שנייה ושלישית גם הם יודיעו שלא יגיעו".
לאחר שמשרתי מילואים רבים באגוז, שייטת 13, 8200, מערך המבצעים המיוחדים, הסייבר ההתקפי, טייסים, רופאים ויחידות נוספות כבר הודיעו בשבועות האחרונים כי לא יתייצבו באופן סדיר למילואים בשל התקדמות המהפכה המשפטית, נוספו במהלך סוף השבוע לרשימה גם לוחמים רבים מיחידת מורן וסיירת מטכ"ל, ובה לוחמים העבירו מכתב פנימי למפקד היחידה, אל"מ י', שבו הצהירו כי יפסיקו להתנדב למילואים: "בצו השעה הנוכחי לא נותרה לנו דרך פעולה אחרת בניסיוננו לעצור את ההרס שהחוקים המתוכננים יעוללו לכולנו".
300 אנשי סייבר נפסיק להתנדב למילואים סרן י'
(צילום: ירון ברנר)

יותר מ-150 משרתים בשירות מילואים פעיל לצד 1,000 יוצאי יחידות 214 (מורן/מיתר) הודיעו למפקדיהם: "אנו משהים את ההתנדבות לשירות מילואים בעקבות התקדמות מהלכי החקיקה הדורסנית שתפגע בעצמאות מערכת המשפט".
סא"ל במיל' צ', סגן מפקד מפקדת המערך ביחידה 214 (מורן/מיתר): "מזה 28 שנה אני משרת בתפקידי פיקוד קרביים, תחת ממשלות ימין או שמאל, ולראשונה החוזה ביני ובין המדינה הופר. בחיל ורעדה ובלב כבד חתמתי על מכתב הפסקת ההתנדבות לשירות מילואים, יחד עם אחיי ואחיותיי ליחידה כי הפיכת ישראל לדיקטטורה אינה מאפשרת לנו להמשיך ולשרת בצבא העם. כולי תקווה שזעקתנו תישמע ושר הביטחון גלנט יתעשת וימנע את פירוקו של צבא העם היקר לנו מכל, על מזבח החקיקה הדיקטטורית".
סא"ל במיל' עומר, מפקד מכלול תקיפה ביחידה 214, אמר כי: "אנו מבצעים כעת את תפקידנו כלוחמים בשירות המדינה, וממלאים את חובתנו המוסרית לשמירה על המדינה יהודית ודמוקרטית. ישראל לא תהיה דיקטטורה".
ח"כ בועז טופורובסקי: נגד סרבנות אבל אזרחים מרגישים סכנה לדמוקרטיה
(צילום: עידו ארז, משי בן עמי)

במהלך סוף השבוע, כאמור יותר מ-150 אנשי פורום הרפואה הצבאית העבירו מכתבים אישיים למפקדיהם שבהם הכריזו על הפסקת שירות המילואים באופן מיידי. המכתבים שמיים ולא מנוסחים כאמירה כללית של יחידה או "איום עתידי" אלא כהודעה רשמית. אנשי הפורום הם אנשי רפואה במיל', חלקם בדרגת סא"ל, מכל יחידות צה"ל: קציני רפואה גדודיים, ראשי ועדות רפואיות בלשכות גיוס, רופאים ביחידות מיוחדות דוגמת 669 והשייטת ויחידות נוספות.
ע', קצין רפואה פעיל בפורום סיפר: "עד עכשיו היו הצהרות ועצומות. זה שבוע קריטי במחאה ואין למה לחכות יותר. ישנם בודדים שאמרו שבמצבי חירום יגיעו אבל לשוטף לא מגיעים. זה פוגע בהכול. קצין רפואה אוגדתי שלא מגיע לאימון, רופאים מהשייטת או מהצוללות שמוכשרים לעבודה הספציפית הזאת, רופאים שתופסים כוננות ביחידות החילוץ ואפילו ב-669. כולם הודיעו שלא יגיעו".
6 צפייה בגלריה
מכתבים מאנשי הרפואה על הפסקת שירות המילואים בשל חקיקת ביטול עילת הסבירות
מכתבים מאנשי הרפואה על הפסקת שירות המילואים בשל חקיקת ביטול עילת הסבירות
"מפסיק לאלתר את התנדבותי". מכתב שנשלח לקצין רפואה ראשי
6 צפייה בגלריה
מכתבים מאנשי הרפואה על הפסקת שירות המילואים בשל חקיקת ביטול עילת הסבירות
מכתבים מאנשי הרפואה על הפסקת שירות המילואים בשל חקיקת ביטול עילת הסבירות
"הריני להודיע על הפסקת שירות המילואים שלי". מכתב אישי אחר שנשלח
סרן א' במיל' על המהפכה המשפטית: הממשלה לא חוקית, לא נתנדב
(צילום: שמוליק דודפור)

המכתבים ממוענים ברובם לקצין רפואה ראשי. באחד מהם נכתב: "אני, ד"ר ורס"ן, מודיע בצער על הפסקה מיידית של התנדבותי למילואים. לאורך שנים רבות שירתתי בתור רופא שייטת 3 (הסטי"לים). השתתפתי במבצעים שונים, ברמות סיכון שונות בלי לסרב לאף קריאה. אני משרת את מדינת ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. כעת, משאני רואה גורמים מסוימים הבאים לשנות את אופי המדינה עד לכדי הרס הדמוקרטיה ושלטון החוק, אינני מוכן להיות שליח גורמים אלו ולא כלי בידם. כמו כן, הדבר מעמיד אותי בסיכון משפטי בינלאומי. אין לי אמון במערכת".
במכתב אחר נכתב: "אינני מתנדב למילואים, אני עדיין מחויב בהם. אני מודע להשלכות למעשה זה. אשמח לשמש דוגמה לאחרים ולנצל משפט צבאי מתוקשר ומאסר על מנת להדהד את המסר בארץ ובעולם. איש לא עודד אותי למעשה זה. זהו פשוט המעשה הנכון לעשות."
בנוסף, יש גם יותר ויותר עדויות על משרתי מילואים שהודיעו באופן אישי למפקדיהם על הפסקת המילואים. אחד מהם הוא ברק גונן שכתב בפוסט בפייסבוק: "בלב שבור הודעתי למפקדת תלפיות שלא אתנדב למילואים עד שיוסר איום ההפיכה המשטרית. הצעד שלי לא נגד הצבא אלא מגן על הצבא וספציפית על פרויקט תלפיות. בהגדרה, פרוייקט מצוינות לא יכול להתקיים במדינה מושחתת".
6 צפייה בגלריה
הפוסט שכתב ברק גונן בפייסבוק על הפסקת שירות המילואים בשל חקיקת ביטול עילת הסבירות
הפוסט שכתב ברק גונן בפייסבוק על הפסקת שירות המילואים בשל חקיקת ביטול עילת הסבירות
הפוסט של ברק גונן
6 צפייה בגלריה
נתניהו. "המדינה יכולה להסתדר בלי כמה טייסות"
נתניהו. "המדינה יכולה להסתדר בלי כמה טייסות"
נתניהו. "המדינה יכולה להסתדר בלי כמה טייסות"
(צילום: עמית שאבי, AFP)
לפי דיווח שהתפרסם אתמול ב"ניו יורק טיימס", מאות לוחמים יפסיקו להתנדב לשירות מילואים. ה"טיימס" מבסס את הנתונים על שיחות עם טייסים במילואים, אנשי סיירת מטכ"ל, מערך הסייבר ומודיעין, וגם על מכתבים ותכתובות פנימיות בקבוצות דיון של אנשי המילואים. בכתבה שעליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, צוין שכ-300 אנשי מילואים מסיירת מטכ"ל מתכוונים להעביר בקרוב רשמית מכתב למפקד היחידה, ולפיו אם יעבור סופית החוק שמבטל למעשה את עילת הסבירות שבה יכול להשתמש בית המשפט בפיקוח על החלטות הממשלה - יפסיקו את שירותם ההתנדבותי.
העיסוק הסוער בסוף השבוע בשאלת ההתייצבות לשירות מילואים הושפע מאוד מהפרסום ב”ידיעות אחרונות”, בטורו של עמית סגל ב”המוסף לשבת”, שלפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו צוטט בשיחות סגורות כאומר: "המדינה יכולה להסתדר בלי כמה טייסות, לא בלי ממשלה". גם שר הביטחון לשעבר בני גנץ התייחס לנושא שירות המילואים, וקרא ביום ההתנגדות האחרון "לשמור את הצבא מחוץ לפוליטיקה".
מה שמשותף לכל היחידות הוא האמירה החד-משמעית: "ברגע שנקרא לדגל למלחמה או מבצע אנחנו נגיע, חד וחלק", אמר רס"ן במיל א'. אך העניין הנקודתי שאי-ההגעה להכשרות פוגע בעתיד בכשירות של היחידה. רס"ן במיל' ר' הסביר: "הפגיעה קיימת. זה לא כמו טייסים שלא טסים ויוצאים מכשירות, זה לא מיידי אבל זה קריטי ומתעצם. יכול להיות שבעוד שנתיים - שלוש מערך המ"מ יהיה ללא מילואימניקים ועם אנשי קבע בינוניים ומטה כי הטובים לא יישארו".
מדובר צה"ל נמסר: "מערך המילואים מהווה חלק בלתי נפרד מהכוח המבצעי של צה"ל, ומהיכולת שלו לממש את ייעודו ולהגן על ביטחון תושבי מדינת ישראל. המפקדים נפגשים ומצויים בשיח פיקודי ישיר עם משרתי המילואים תוך הדגשת חשיבות השמירה על לכידות השורות. אירועי אי התייצבות של משרתי מילואים לשירות הינם נקודתיים ומצומצמים מאוד. כלל האירועים טופלו על ידי המפקדים".