העיתון א-שרק אל-אווסט, שיוצא לאור בלונדון, מדווח כי התקיפות הישראליות בדרום לבנון אתמול (ראשון) "הזכירו את הקרבות של מלחמת לבנון השנייה", והיו "המשמעותיות ביותר מתחילת המלחמה הנוכחית". חבר בפרלמנט הלבנוני מטעם חיזבאללה, חסן פדלאללה, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי התקיפות הישראליות הן "הסלמה חדשה". אמש מספר גורמים אזרחיים וכלי תקשורת בלבנון דיווחו כי ראו מטוסי קרב ישראליים בשמי ביירות.
"הזכירו את לבנון השנייה": התקיפות בלבנון, אתמול

3 צפייה בגלריה
מטוסי קרב של חיל האוויר מעל ביירות, לבנון
מטוסי קרב של חיל האוויר מעל ביירות, לבנון
בלבנון מדווחים: "מטוסי קרב בשמי ביירות"
3 צפייה בגלריה
תיעוד של מאל-ג'דיד הלבנוני מהבית שהותקף בעיתרון בדרום לבנון
תיעוד של מאל-ג'דיד הלבנוני מהבית שהותקף בעיתרון בדרום לבנון
"הסלמה חדשה"
(צילום: דובר צה"ל)
תקיפות צה"ל אתמול כללו מספר גדול של עיירות וכפרים בגבול, ובהם עיתרון, יארון, כונין ובינת ג'בייל. מקורות בדרום לבנון אמרו לעיתון כי קצב ההפצצות אתמול היה "האלים ביותר" מתחילת המלחמה. לדברי המקורות, בימים האחרונים אמנם התגברו התקיפות - אך צה"ל השתמש עד כה בעיקר בארטילריה וכטב"מים, ופחות בהפצצות של מטוסי קרב - שהופעלו לפגיעה באזורים מרוחקים יותר.
כעת, לטענת המקורות, חל שינוי מרכזי: קצב התקיפות בגזרה היה כבד יותר, וישראל הסתמכה בעיקר על תקיפות אוויריות - באופן שמזכיר את מלחמת לבנון השנייה, שבמהלכה "שכונות מגורים בדרום לבנון הופצצו בצורה אינטנסיבית". אמש, דובר צה"ל עדכן כי "כוחות צה"ל תקפו חוליית מחבלים בשטח לבנון מוקדם יותר היום".
פדלאללה הוסיף כי "אזור הגבול משלם בדם בשביל כל לבנון ועומד בחזית כדי להגן על המדינה ולתמוך בעזה". לדבריו, "כל האיומים הישראליים לא ישפיעו על רצון עמנו ולא ישנו את תוכנית ההתנגדות. ישראל לא הצליחה לכפות את תוכניתה על דרום לבנון, במיוחד בנוגע לדרום נהר הליטני. ישראל לא תשיג בלבנון את מטרותיה, יש לנו התנגדות חזקה ועם איתן".
3 צפייה בגלריה
תקיפה בדרום לבנון, אתמול
תקיפה בדרום לבנון, אתמול
תקיפה בדרום לבנון, אתמול
(צילום: AP / Hassan Ammar)
הרמטכ"ל בגבול לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

מנגד, גם חיזבאללה הרחיב את טווח המטרות שלו - כשהשתמש בכטב"מים לצורך תקיפת מוצב ישראלי בגזרה המערבית של דרום לבנון. צה"ל מסר אתמול ששני לוחמים נפצעו באורח בינוני וארבעה נוספים באורח קל כתוצאה מרסיסים ושאיפת עשן בתקיפות הללו, ולוחמי ההגנה האווירית הפילו שני כטב"מים.
לפי צה"ל, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו אתמול "תשתיות טרור, מפקדות, משגרים ומתחמים צבאיים של חיזבאללה". בנוסף, כוחות צה"ל תקפו בצהריים חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ"ט במרחב זרעית. במקרה אחר, מסוק קרב תקף חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ"ט במרחב יפתח.
הכותרת
האם באמת אפשר להרחיק את חיזבאללה מהגבול?
29:33
אתמול לאורך היום נמשך שיגור הרקטות מלבנון לישראל, כשארגוני הטרור שם - ובראשם חיזבאללה - מקפידים לא להגדיל את הטווח אל מעבר ליישובי הצפון, שרובם פונו מתושבים. ובעוד ראשי הרשויות בקו העימות מאבדים סבלנות וחוששים שגם ביום שאחרי המלחמה חיזבאללה לא יורחק מהגבול, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ביקר אתמול בגבול לבנון - והבהיר כי "אנחנו מבינים שכאן זה צריך להיגמר בשינוי מצב מאוד ברור".
לדברי הרמטכ"ל, שסייר בעוצבת הגליל (91) עם מפקד האוגדה תא"ל שי קלפר, "התושבים צריכים לחזור למצב אחר, ולחזור גם לביטחון וגם לתחושת ביטחון. יש דרך צבאית לעשות את זה, ההתחלה שלה זה גם מה שאתם (הלוחמים) עושים כאן - לפגוע ולהרתיע, להרוג פעילי חיזבאללה, להראות את העליונות שלנו. היא יכולה לבוא גם בתצורה של מתקפה והתקפה ומלחמה, ויכול להיות שעל פני הזמן זה יקבל גם תקופות ופתרונות אחרים, כי אנחנו במיקוד בין הזירות על דברים אחרים.
"מדינת ישראל אף פעם לא אמרה שמלחמה זה הפתרון הראשון שננסה, אבל אנחנו מבינים שבמצב כאן זה צריך להיגמר בשינוי מצב מאוד-מאוד ברור. וכן, קרה דבר מאוד קשה שאומר לנו שיש מקרים שנכון להשתמש בכלי הזה, במלוא העוצמה שלו. אנחנו בעזה משתמשים בו, אני לא רוצה להגיד במלוא העוצמה, אבל בעוצמות רבות מאוד וגם עם הישגים יפים".

סוריה: "שני סבבים" של תקיפות ישראליות באזור דמשק

התקשורת הממלכתית בסוריה דיווחה אתמול כי ההגנה האווירית של סוריה "יירטה רקטות ישראליות שנורו על סביבות דמשק". בתחנת הרדיו הסורית "שאם אף-אם" דווח על פיצוצים שנשמעו בבירה דמשק. לפי אתר "קול הבירה", המזוהה עם האופוזיציה בסוריה, בוצעו שני סבבים של תקיפות אוויריות ישראליות נגד מטרות באזורים הכפריים של דמשק.
לדבריהם, ההגנה האווירית הסורית יירטה טילים ישראליים במרחב האווירי של הבירה, ואתרים בעיירה א-סידה זינב ובנמל התעופה בדמשק היו נתונים לתקיפות. לפי דיווח נוסף של "קול הבירה", הייתה גם תקיפה בקוניטרה.
גם במרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון המזוהה עם האופוזיציה היושב בלונדון, טענו כי התקיפות כוונו לאתרים באזורים אלה, שם נמצאים גורמים מחיזבאללה והמיליציות האיראניות, במפקדות צבאיות ומחסני נשק. עוד דווח כי התקיפה כוונה גם לאתרים השייכים לכוחות ההגנה האווירית וכי לא התקבל מידע על נפגעים.
פורסם לראשונה: 21:36, 10.12.23