בועז סטמבלר מגיע לתת עדות במשפט נתניהו במחוזי ירושלים
(צילום: אלכס גמבורג)

בבית המשפט המחוזי בירושלים התחדש הבוקר (יום ב') משפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שמואשם בשוחד ובמרמה והפרת אמונים בתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) וכן במרמה והפרת אמונים בתיקים 2000 (פרשת שיחות נתניהו-מוזס) ו-1000 (פרשת המתנות). "היה ידוע שבאתר וואלה אפשר לשנות כותרות ולדאוג למיקומים ותמונות", אמר בעדותו בועז סטמבלר, שכיהן כדובר משרד ראש הממשלה בין 2015 ל-2017.
המשפט של יו"ר האופוזיציה התחדש לאחר שלפי שעה ירדה מהפרק האפשרות של חתימה על הסדר טיעון והגשת כתב אישום מתוקן ומקל נגד נתניהו. סטמבלר, שעבד כאמור במשך שנתיים כדובר מטעמו של ראש הממשלה לשעבר בלשכתו, סיפר בדיון היום בבית המשפט כי "לאחר הקמת הממשלה, מר נתניהו הציע לי להיכנס ולעבוד איתו בלשכה. התפקיד כלל להיות אחראי על כל מערך התקשורת, לייעץ, לתכנן, להוציא לפועל את כל הפעילות התקשורתית היומיומית.
"הקפדתי לשמוע מפיו של נתניהו את הצרכים שלו. אם קיבלתי הנחיה ממישהו אחר - נכנסתי לראש הממשלה לוודא בדיוק למה הוא התכוון. התעסקתי בענייני הלשכה בכל מה שקשור למדיני-צבאי, ניר חפץ היה הדובר של המשפחה. בסופו של דבר, כולנו נועדנו לשרת את הצרכים התקשורתיים של ראש הממשלה והיה בינינו קשר גם בוואטסאפ. רן ברץ, נכנס בתקופה יותר מאוחרת מתוך כוונה למנות אותו כראש מערך הסברה, אבל הנציבות לא אישרה זה, אז הוא היה עוד גורם בלשכה, לא גורם משפיע".
2 צפייה בגלריה
בעז סטמבלר
בעז סטמבלר
בועז סטמבלר בבית המשפט, היום
(צילום: עמית שאבי)
הדובר לשעבר סיפר כי היה בקשר עם כל כלי התקשורת, אך את ענייני משפחת נתניהו הוא הותיר לחפץ. "היה ידוע שבאתר וואלה אפשר לשנות כותרות ולדאוג למיקומים, ותמונות - אפשר להכניס יותר תמונות", סיפר סטמבלר בעדותו. "לבקש ניתן לבקש, ההיענות הייתה מאוד קטנה בגופי תקשורת אחרים, ב'ישראל היום' כן היה ניתן".
על השאלה של התובעת עו"ד יהודית תירוש, "מה זכור לך ביחס לשיחות עם ניר חפץ בקשר לוואלה?", השיב סטמבלר: "הבנתי מניר חפץ שבוואלה אפשר לשנות 'בקלות'". בן צור: "זאת עדות שמועה". אחר כך שאלה התובעת: "למי פונים בוואלה?", וסטמבלר השיב: "לאילן ישועה, מנכ"ל וואלה".
הדובר לשעבר אמר עוד: "הבנתי שאפשר לקצר תהליכים דרך אילן ישועה, לוודא שהכותרת תהיה כמו שאנחנו מבקשים, שהמיקומים יהיו ראויים ובולטים". על השאלה עד כמה הוא היה עד לפניות של חפץ ושל שי חייק, שהיה דובר הפוליטי של נתניהו, השיב סטמבלר: "קרו מקרים. מדי פעם, לעיתים נדירות, שמעתי אותם מדברים עם אילן או מסתמסים כדי לשנות משהו בוואלה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראש הממשלה לשעבר נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהמשך נשאל העד כמה נתניהו דיבר איתו על וואלה. סטמבלר: "לעיתים רחוקות אם לא הצלחתי במשהו הוא אמר 'בדקת עם וואלה?'". התובעת עו"ד תירוש ביקשה לרענן את זכרונו של סטמבלר מחקירתו במשטרה. "אמרת על פניות נתניהו 'זה היה על בסיס שבועי, לא יודע אם להגיד לך פעם או פעמיים בשבוע, היה ברור שוואלה אתר שניתן לפנות אליו'. בנוסף אמרת 'אני לא יודע כמה פעמים, אבל קרו כמה פעמים'".
סטמבלר השיב על הדוכן: "אני אפרט. התדירות יכלה להיות פעם בשבוע או פעם בשלושה שבועות, זה לא כל יום, אבל קרו מספר מקרים כאלו. זה לרוב היה פיזית כי אנחנו המון שעות יחד כל הצוות. אתה נכנס אליו, הוא שואל אותך וזה יכול להיות בטלפון. זה התחיל די מהר משנכנסתי ללשכה. מאוקטובר-נובמבר 2015 זה פסק בתקופה מסוימת, אחר כך קצת חזר. לא זוכר תאריך מדויק אבל כשאבירם אלעד (עורך וואלה לשעבר) חזר לוואלה אז אילן ישועה זז הצידה".
בהמשך עדותו, סיפר סטמבלר כי נתניהו היה מתקשר לבעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ' (שאף הוא ואשתו איריס מואשמים בתיק 4000 במתן שוחד). סטמבלר נשאל: "עד כמה היית מודע שניתן להשפיע על וואלה?", והשיב: "לא ידעתי". על השאלה "עד כמה ידעת על קשר בין נתניהו לאלוביץ'?", השיב סטמבלר בצורה דומה: "לא ידעתי".
הדובר לשעבר נשאל מי מבין הדוברים בלשכה עבד מול וואלה בעיקר, והשיב "ניר חפץ". על השאלה מדוע?, השיב סטמבלר: "הוא טיפל בצד של המשפחה, לעיתים נעזרתי בניר מול אילן כדי שיסייע לי, כי ידעתי שיש לו קשרים טובים עם אילן". אחר כך אמר סטמבלר: "שמעתי את נתניהו כמה פעמים אומר למזכירה 'תשיגי לי את אלוביץ'', בעניין שהוא לא אהב פרסומים".
בחקירה הנגדית ציין הסנגור עו"ד בן צור: "אמרת בהודעתך במשטרה 'הוא, נתניהו, לא היה אומר לי לפנות אלא שאל האם דיברת עם וואלה?', ועל כך השיב סטמבלר: "נכון". בן צור: "כמו שאמרת מפעם לפעם, האם דיברת עם ערוץ 2, ynet וכו'?". סטמבלר: "נכון".
הסנגור המשיך: "איך סיקרו את נתניהו כשנבחר כאיש השנה של TIME? ידעת שבוואלה שמו את נתניהו עם כותרת ותמונה עם אחמדינג'ד, וכשלפיד נבחר שמו אותו עם דמויות חיוביות?". סטמבלר: "נראה לי שהיה ניסיון מכוון לשים את נתניהו בקונטקסט שלילי לעומת יריביו". בן צור: :אמרת בחקירה 'דיברתי עם מנכ"ל וואלה לא יותר ממנכ"לים אחרים'. זה תיאור הולם?". סטמבלר: "כן".