ח"כ טלי גוטליב טועה, אבל גם צודקת כשהיא טוענת שהתייצבותה לחקירה פלילית תלויה ברצונה הטוב. היא טועה משום שחסינותה כחברת כנסת אינה משתרעת על חקירות משטרה אבל היא גם צודקת כי אין למעשה כל דרך לאלץ אותה להופיע לחקירה משום אותה חסינות כחברת כנסת.
(צילום: ירון ברנר)
זה פחות מבלבל ממה שזה נקרא. הדין עושה אבחנה בין פעולה משפטית לפעולה משטרתית. בעוד שהראשונה נכללת בחסינות חברי הכנסת הרי שהאחרונה אינה כזו. מאחר שחקירה היא פעולה משטרתית אין ח"כ גוטליב חסינה בפניה. לכאורה פשוט, לא?
זהו שלא. זה שיש אפשרות לפתוח בחקירה פלילית לא מספיק. החוק קובע במפורש שלחברי הכנסת יש חסינות מפני מעצר "אלא אם נתפס בשעה שעשה מעשה פשע שיש עמו שימוש בכוח או הפרעת השלום או בגידה". זה בוודאי אינו המקרה שלפנינו. באופן דומה קיימת לחברי הכנסת חסינות מחיפוש בדירתם, בגופם או בחפציהם (כשהחריג היחידי הוא אם שוכנע שופט של בית המשפט העליון שיש יסוד לחשד שחבר הכנסת חשוד בעבירה של בגידה או ריגול והחיפוש הכרחי למניעתה או לחקירתה של אותה עבירה).
שוב, זה ממש לא המקרה הנוכחי. משכך, אין באמת דרך לאלץ את ח"כ גוטליב או כל חבר כנסת אחר להגיע לחקירה אם הוא ממאן לעשות זאת. אי אפשר לעצור אותו או לחפש בכליו או כל טכניקה אחרת שגורמת לכל אזרח רגיל להסכים להגיע לחקירה מ"רצונו הטוב".
הרשו לי לחסוך לכם את כסיסת הציפורניים והמתח באשר למהות ההנחיות שיתקהלו במקרים כמו זה לפנינו: לא ניתן לעשות דבר בלי אישור הכנסת
המשטרה ערה למורכבות זאת ולכן בנוהל חקירת אישי ציבור בכירים היא מנחה במפורש שאם "נתקבל אישור ראש האגף לחקירות ולמודיעין לזימון לחקירת (חבר כנסת) כחשוד – ראש יחידת החקירות יתאם איתו מועד לחקירתו ביחידת המשטרה הנוגעת". היה וחבר הכנסת מסרב לתאם מועד או להתייצב לחקירה אותו ראש יחידה "ירשום על כך דו"ח זיכרון דברים מפורט, אשר יתויק בתיק החקירה" ויפנה לקבלת הנחיות מהפרקליטות. הרשו לי לחסוך לכם את כסיסת הציפורניים והמתח באשר למהות ההנחיות שיתקהלו במקרים כמו זה לפנינו: לא ניתן לעשות דבר בלי אישור הכנסת.
אמת, הכנסת ורק הכנסת יכולה להסיר את החסינויות האלה (מפני חיפוש או מעצר) אם היועצת המשפטית לממשלה תבקש זאת ממנה. ושוב, במקרה שלפנינו, בעבירה הנטענת וביחס לכנסת הנוכחית הסיכוי שבקשתה תתקבל נמוך אף יותר מהסיכוי שח"כ גוטליב תפסיק לדבר על עצמה בגוף שלישי.
וכל זה עוד לפני שנדרשנו לשאלה האם מעשיה של ח"כ גוטליב מקימים לה בכלל חסינות מהותית כפי שהיא טוענת או שלא, בעיקר משום שמבחני החסינות המהותית אינם פשוטים כלל ועיקר (והם השתנו ומשתנים ממקרה למקרה).
ועדת החוקה, חוק ומשפטיובל אלבשןצילום: יואב דודקביץ'
אז ח"כ גוטליב טועה וצודקת ויש לקוות שהיועצת המשפטית לממשלה תהיה פחות טועה ויותר צודקת גם היא בהתנהלותה בפרשה זו. זה יקרה אם היא אכן תפנה לחברת הכנסת ותתאם מראש את זימונה לחקירה במקום להוציא זימונים רשמיים שהם אולי טובים תקשורתית (ואיני בטוח בכך כלל) אבל עקרים בדיוק כמו אותה דו"ח זיכרון מפורט שיתוייק באותו תיק חקירה ויתפלל שיישפך עליו כוס קפה באחד הימים ויסיים את ייסוריו בעולם הזה.