בכיר בסביבתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר הערב (ראשון) כי הנשיא נחוש להביא לעסקה לשחרור חטופים: "כישלון הוא לא אופציה. הוא יתמודד עם נתניהו באמצעות אהבה קשוחה", אמר. זאת לאחר שביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחחו - והנשיא ביקש מרה"מ לשגר משלחת ישראלית לשיחות בקהיר.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"הנשיא יתמודד באמצעות אהבה קשוחה". נתניהו וביידן
(צילום: מרים אלסטר, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF)
מבחינת ביידן, עסקה תניב הפסקת אש הומניטרית ואף עשויה לעצור מבצע צבאי ברפיח - ולכן נמצאת בראש סדר העדיפויות שלו. בשיחה עם נתניהו, ביידן הביע חשש כי מבצע ברפיח "יוביל לאסון", מאחר שברפיח מרוכזים יותר ממיליון פליטים פלסטינים. השניים דנו גם בסיוע ההומניטרי הנכנס לרצועה, וביידן ביקש מנתניהו לוודא שבכל יום נכנסות 200 משאיות סיוע, על פי המכסה שנקבעה.
מהבית הלבן נמסר לאחר השיחה: "הנשיא ביידן אישר בשיחתו עם ראש הממשלה נתניהו את מטרתנו המשותפת לראות את חמאס מובס ולהבטיח את ביטחונם ארוך הטווח של ישראל ואזרחיה. הנשיא וראש הממשלה דנו במאמצים המתמשכים להבטיח את שחרורם של כל החטופים הנותרים שבידי חמאס.
"הנשיא הדגיש את הצורך לנצל את ההתקדמות שהושגה במשא ומתן כדי להבטיח את שחרורם של כל החטופים בהקדם האפשרי. הוא גם קרא לצעדים דחופים וספציפיים להגברת התפוקה והעקביות של הסיוע ההומניטרי לאזרחים פלסטינים חפים מפשע, וחזר שוב על עמדתו כי אין לקדם מבצע צבאי ברפיח ללא תוכנית אמינה וניתנת לביצוע להבטחת שלומם של יותר ממיליון הפלסטינים החוסים שם, ובתמיכה בהם. שני המנהיגים הסכימו להישאר בקשר הדוק".
3 צפייה בגלריה
פלסטינים מקבלים מנות מזון ברצועת עזה
פלסטינים מקבלים מנות מזון ברצועת עזה
תור לחלוקת מזון ברפיח. ביידן חושש שמבצע שם "יוביל לאסון" בשל ריכוז הפליטים
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
גנץ ואיזנקוט במליאת הכנסת. טוענים כי נתניהו "מושך זמן" בכל הנוגע לעסקת החטופים
(צילום: רפי קוץ)
ראש הממשלה כינס היום את קבינט ניהול המלחמה, וחבריו דנו בשאלת השתתפותה של ישראל בשיחות בקהיר לאור בקשת הנשיא ביידן. בשעה שישראל מתנה את השתתפותה במתווה שיהווה נקודה להתנעת המשא ומתן, ולא בתשובת חמאס - שמבחינת ישראל כמוה כתשובה שלילית - ראשי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדי איזנקוט טוענים כי נתניהו "מושך זמן", ומתנגדים לדרישתו להביא את העמדה הישראלית בכתב. בכירים בישראל העריכו הערב כי נתניהו לא יוכל לסרב לבקשת הנשיא, והסבירו שאי-התייצבות בשיחות עלולה לגרום להאשמה בטרפוד המגעים לעסקת חטופים.
בתוך כך, ראש האופוזיציה יאיר לפיד נפגש היום עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, ודן עימו בחטופים המוחזקים בעזה. "חטופים חיים רבים נמצאים במנהרות חמאס, חייבים להחזיר אותם הביתה", אמר. השניים דנו גם במאמצים הבינלאומיים להשבתם, ובצורך להסיר את האיום מלבנון על מנת להבטיח את חזרתם של תושבי הצפון לבתיהם.