לאחר התחקיר שפרסמה בחודש שעבר רשת CNN, שבו דובר על "התעללות ועינויים בעצירים פלסטינים בשדה תימן", בג"ץ דן היום (רביעי) בעתירה של ארגוני זכויות אדם - שדורשת לפנות את המתקן שסמוך לבאר שבע - ולסגור אותו. סמוך למועד הדיון העבירה המדינה תגובה, שבה הסבירה כי תעביר בקרוב את 700 העצורים מהמחנה למקומות אחרים. בנוסף, המדינה טענה כי היא פועלת לשיפור תנאי הכליאה, ושהוקמה ועדה מייעצת לרמטכ"ל לבחינת תנאי הכליאה של עצורי מלחמת "חרבות ברזל".
פעילות צה"ל למעצר מחבלים בבית חאנון
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
התמונות משדה תימן, שפורסמו ברשת CNN
(צילום: CNN)
את העתירה הגישו האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם, המוקד להגנת הפרט, הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל והמרכז לשמירה על הזכות לנוע. הארגונים אמרו כי "לאורך החודשים האחרונים הצטברו עדויות על הנעשה במתקן - שחושפות מציאות בלתי נתפסת". לטענתם, "בוצעו ניתוחים ללא הרדמה, עצורים הוחזקו ימים רבים בתנוחות מכאיבות ובאיזוק שהובילו לכריתת איברים, עצורים הוחזקו עם כיסוי עיניים לתקופות ארוכות – גם בזמן מתן טיפול רפואי והתעללויות".
עוד כתבו הארגונים בעתירה כי "גם החשודים בגרועים שבמעשי הטרור זכאים למעצר ברמה אנושית מינימלית, ותוך הבטחת צרכי אנוש בסיסיים". המדינה אמרה כאמור כי תעביר בקרוב את אלו שכלואים במקום, והסבירה בתגובתה לבג"ץ כי "המתקן נפתח בן לילה עם פרוץ אירועי 7 באוקטובר, והוא נועד לשמש מתקן קליטה, חקירה ומיון ראשוני להחזקת עצורים, תושבי רצועת עזה, שנתפסו במהלך פעולות הלחימה - לזמן קצר ומוגבל בלבד, טרם העברתם לשב"ס או שחרורם".
"במסגרת הלחימה בוצעו מעצרים רבים שהובילו לעלייה דרמטית וחסרת תקדים בהיקפי הכלואים", הוסיפה המדינה. "על רקע זה ומצוקת כליאה בשב"ס מוחזקים במתקן כלואים לפרק זמן ממושך יותר מזה שנצפה במקור. הוקם בסמוך גם מתקן רפואי".
2 צפייה בגלריה
דיון בבית המשפט העליון בעתירות שדה תימן
דיון בבית המשפט העליון בעתירות שדה תימן
בג"ץ דן בעתירות בנוגע לעצורים בשדה תימן
(צילום: גלעד מורג)
המדינה מסרה כי נפתח מתקן כליאה צבאי חדש במחנה "עופר", שבו מוחזקים כעת חלק ניכר מהכלואים עד להעברתם למתקני שב"ס. "לעופר יועברו עוד 500 כלואים משדה תימן, וההעברה תושלם תוך 10 ימים", ציינה המדינה. "לאחר מכן, צפויים להישאר במתקן הכליאה בשדה תימן כ-200 כלואים בלבד. המדינה בהובלת המל"ל תפעל לקליטתם במתקנים אחרים בטווח הזמן המיידי, ותבקש לעדכן בעניין עד יום שני הקרוב".
המדינה הוסיפה כי "צה"ל פועל כל העת לשיפור תנאי הכליאה במתקן, ננקטות פעולות לשם שדרוג המתקן הרפואי תוך הקמת מתחם חדש, אשר יביא לשינוי ושיפור התנאים במקום. מעבר לכך, המדינה תעדכן באשר למנגנון ביקורת חדש שהוקם לאחרונה: ועדה מייעצת לרמטכ"ל לבחינת תנאי כליאתם של עצורי מלחמת 'חרבות ברזל'".
"תפקידה של הוועדה לבחון את תנאי הכליאה, את דרכי הטיפול בכלואים, את ניהולם התקין של מתקני הכליאה המצויים באחריות צה"ל ואת התאמתם להוראות הדין וכללי המשפט הבינלאומי", הסבירה המדינה בתגובתה. "הוועדה המייעצת החלה לפעול, והתבקשה להגיש את המלצותיה לרמטכ"ל תוך 21 יום מיום מינויה". המדינה הבהירה שאין בתגובתה לקבל את טענות העותרים, ולא מובאת התייחסות לגופן של הטענות.
נציג האגודה בדיון אמר כי "חשוב לנו להדגיש שהעתירה לא עוסקת בחקירות על מה שקורה בשדה תימן ובתנאים, ובדרישה לשחרר אותם. אנחנו טוענים כי המתקן פועל שלא בסמכות, אי-אפשר לקחת מכלאה להכריז עליה שהיא מתקן ללא תנאים באופן שרירותי. אנשים שם כבולים אזוקים עם עיניים מכוסות כי אין דרך אחרת לשמור עליהם".
ממלא מקום הנשיא עוזי פוגלמן, אמר כי "הבנו שביום שני, 10 ביוני, יעוברו האחרונים שנשארו שם. בקטע החקירתי אני מניח שהדברים ייבדקו על ידי הגורמים המוסמכים". פוגלמן ודפנה ברק ארז ביקרו את הפרקליטות שהגישו את תגובתם לעתירה באיחור, רק בבוקר הדיון.
לדיון העתירה ביקש להצטרף כמשיב עו"ד אבי סגל מארגון "שורת הדין". הוא טען: "הטענות בעתירה לא מבוססות. זה לא מספיק לטעון טענות והשערות, צריך להביא עובדות שלא מבוססות על גזרי עיתונים וגורמי תקשורת זרים ודוחות על בסיס אונר"א". השופט גרוסקופף השיב לו: "אם אנחנו לא נקיים דיונים, ידונו על זה במקומות אחרים". השופט פוגלמן העיר: "אם הטענות לא נכונות, המדינה יכולה להעמיד דברים על דיוקם, ביקורת שיפוטית תתקיים. השופטים יקבלו החלטה בהמשך".
תחקיר מקיף על העצורים בשדה תימן פורסם כאמור ברשת CNN, שם הגדירו את המתקן כ"בית מעצר חשאי בנגב". התחקיר נפתח בתיאור שתי תמונות שצילם עובד ישראלי במחנה, שלדבריו "ממשיכות לרדוף אותו". בתמונות נראים העצירים יושבים על מזרנים דקים מנייר, מגודרים בתיל, כולם מכוסי עיניים. הוא תיאר כי היה באוויר "סירחון רקוב", ועל העצירים נאסר לדבר זה עם זה - אז הם מלמלו לעצמם. "אמרו לנו שאסור להם לזוז, והם צריכים לשבת זקופים", אמר. "אסור להם לדבר. אסור להם להציץ מתחת לכיסוי העיניים שלהם". השומרים קיבלו הוראה "לצעוק 'אוסקוט'" (שקט בערבית) - ונאמר להם "לבחור אנשים בעייתיים ולהעניש אותם".