(צילום: שמוליק דודפור)

נחשפה התארגנות דאעש בצפון: שישה צעירים תושבי נצרת, ובהם נער, תכננו לבצע פיגוע בבית ספר תיכון חאלד סלימאן בעיר עקב זעמם על התכנים הנלמדים בו, ובהם שיעורי חינוך מיני. בנוסף, הם תכננו לבצע פיגועים במטה המחוז הצפוני של המשטרה בנצרת, בטרמפיאדה גדולה ועמוסה בנוסעים בנהריה ובחורשות שבהם מסתובבים יהודים. כך הותר הבוקר (ראשון) לפרסם עם הגשת כתבי אישום חמורים נגד ששת המעורבים בפרשה. החקירה נוהלה על ידי השב"כ והיחידה המרכזית של המחוז הצפוני במשטרה, התיק יתנהל בבית המשפט המחוזי בנצרת.
לפני כמה שבועות הגיע לשב"כ מידע מודיעיני על התארגנות לא חוקית של צעירים, מרביתם בשנות העשרים לחייהם (וכן נער בן 18). מהחקירה עלה כי השישה - מוחמד איהאב סלימאן (25), ג'פאר סלימאן (21), מואמן ניג'ם (20), אחמד בלאל סלימאן (18), ג'האד בכר (20) וקטין נוסף שפרטיו אסורים בפרסום - צרכו תכני דאעש תוך כדי לגלישה לאתרים המזוהים עם הארגון, והחלו להזדהות באופן מלא עם מטרות הארגון ורעיונותיו.
4 צפייה בגלריה
(צילום: תקשורת שב''כ)
4 צפייה בגלריה
תיכון ע"ש חאלד סלימאן בנצרת
תיכון ע"ש חאלד סלימאן בנצרת
תיכון ע"ש חאלד סלימאן בנצרת, שבו תכננו הנאשמים לבצע פיגוע
בעקבות זאת הם החלו לתכנן סדרת פיגועים, ואחד היעדים שלהם היה התיכון המוסלמי בנצרת, שלשיטתם פועל בדרך של כופרים. פיגוע שכזה היה עלול לסכן מאות תלמידים וצוותי הוראה שעובדים בו. הם גם פעלו לאיתור "בנק מטרות" על מנת לפגוע ביעדים נוספים, ובהם: תחנת אוטובוסים עמוסה בנוסעים בנהריה, תחנת משטרה בנצרת וחורשות שבהן יהודים מסתובבים בשעות הערב והלילה. במקביל, הם ניסו לגייס אמצעי לחימה למימוש מטרותיהם ולגייס עוד פעילים לקידום תוכניותיהם.
אחד הנאשמים שיתף סרטון המתעד שייח המטיף נגד לימודי חינוך מיני בבתי הספר. בעקבות זאת גמלה בהם ההחלטה לפעול נגד התיכון בנצרת, והם תכננו לפוצץ את עמודיו באמצעות פצצות ולהביא לקריסתו, לפגוע באוטובוסים שמסיעים תלמידים ובמורה שמלמד חינוך מיני. הם יצאו לסיור מקדים כדי לבחון כיצד ניתן להשליך בקבוקי תבערה לעבר האוטובוסים. כהכנה לפעילותם הם החליטו שכל אחד מהם יחסוך לפחות אלף שקל בחודש, עד שירכשו את הנשק.
במפגש משותף הציע אחד הנאשמים לבצע פיגוע נגד כוחות המשטרה בנצרת, והיתר הסכימו לכך. הם דנו באפשרות לביים אירוע ולהזמין כוחות משטרה לאזור מגוריהם ואז לתקוף את הכוחות ולחטוף את נשקם. הם שוחחו גם על מתווה נוסף - תקיפת תחנת משטרה באמצעות רימונים, ירי לעבר השוטרים ואז חטיפת נשקיהם.
במשטרה ובשב"כ אמרו שמדובר בסיכול משמעותי של התארגנות שהייתה עלולה לגרום לפגיעות קשות, וציינו שארגון הטרור דאעש ממשיך להפיץ את תכניו בקרב אזרחי ישראל באמצעות הרשתות החברתיות. עם תום החקירה הגישה פרקליטות מחוז צפון כתבי אישום נגד השישה, המייחסים להם קשירת קשר למעשה טרור, הכנה למעשה טרור, קשירת קשר לסחר באמצעי לחימה וחברות בארגון טרור. לצד זאת הוגשה בקשה למעצרם עד לתום ההליכים.
4 צפייה בגלריה
חומרים שנתפסו במכשירי הטלפון של החשודים - אבו בכר אלבגדאדי - מנהיג דאע״ש שחוסל
חומרים שנתפסו במכשירי הטלפון של החשודים - אבו בכר אלבגדאדי - מנהיג דאע״ש שחוסל
תמונת מייסד דאעש שחוסל, אבו בכר אל בגדאדי, שנמצאה במכשירי הנייד של הנאשמים
(צילום: תקשורת שב''כ)
4 צפייה בגלריה
הוצאה להורג של ״כופר״
הוצאה להורג של ״כופר״
ההוצאה להורג של הטייס הירדני, ואימוני דאעש אפריקה. התכנים שנמצאו במכשירי הנייד של הנאשמים
(צילום: תקשורת שב''כ)
במכשירי הנייד שלהם נתפסו תכנים של דאעש, בהם תמונת מייסד הארגון אבו בכר אל בגדאדי, האדם שהפיץ את משנתו שממשיכה להיות מופצת גם לאחר שחוסל. בחירתם בתמונה של אל בגדאדי, ולא של מנהיגי הארגון שבאו אחריו, ממחישה את החיבור שלהם לאידיאולוגיה על פני הארגון עצמו. בנוסף, נמצאה תמונת הטייס הירדני השבוי שהארגון שרף בעודו בחיים, יחד עם הכיתוב "לשרוף את השורפים (הכופרים)". תמונה נוספת שנמצאה היא של אימוני הארגון דאעש אפריקה, שמחזיקים בערוצי טלגרם פעילים שבהם הם משתפים חדשות אודות הארגון, סיכום פיגועים ודברי דת והסתה לטרור.
רפ"ק הודיה אמסלם, ראש מחלק מיעוטים במחוז הצפוני שחקרה את התיק, אמרה: "הצלחנו לסכל סדרת פיגועים קשה וחמורה שהייתה עלולה לזעזע את הצפון. הם תכננו לפגע בבית ספר תיכון מוסלמי בנצרת, לטענתם בגלל שלומדים שם חינוך מיני. לגבי הטרמפיאדה בנהריה, המטרה הייתה לבצע פיגוע ירי ולפגוע בחיילים שעומדים שם. הם לא עבדו בעבודות מסודרות. כולם עבדו בשיפוצים ובחשמל ונהגו להיפגש יחד ולתכנן את הפיגועים".
עו"ד פתחי פוקרא, שמייצג את אחד הנאשמים, מסר בתגובה: "הלקוח שלי מכחיש כל קשר לדאעש. הוא צעיר נורמטיבי ללא כל עבר פלילי, שעובד בעבודות מזדמנות שונות. הוא מנהל אורח חיים דתי, אבל זה לא אומר שהוא קשור לדאעש. הוא מכחיש שתכנן לבצע פיגועים ברחבי הצפון".