2 צפייה בגלריה
סמל לאון בוגטירנקו ז''ל
סמל לאון בוגטירנקו ז''ל
סמל לאון בוגטירנקו ז''ל ואמו, נאדיה. "בכיתי מהתרגשות"
(באדיבות המשפחה)
לאון בוגטירנקו, תושב פתח תקווה, היה בן ‭ 20‬במותו. הוא התגייס לצה"ל ב-‭,2018‬ נאבק לשרת בקרבי והצליח להשתבץ בצוות כיפת ברזל. לאון לקח חלק בעשרות יירוטי רקטות מעזה וזכה להערכה ממפקדיו ומחבריו. כשנה לאחר גיוסו הגיעו תוצאות תחקיר הסיווג הביטחוני שערך, ובהסתמך עליהן הוא נאלץ לעזוב את השירות הקרבי ושובץ כעובד רס"ר. השיבוץ מחדש גרם לו למשבר עמוק, ובניסיון לשפר את מצב רוחו הוא החל לצרוך כדורים פסיכיאטריים ללא מרשם שהשיג דרך הטלגרם.
כמה ימים לפני מותו לאון חש ברע, אך כשניגש למרפאה הוא נשלח למנוחה בחדרו במקום לקבל טיפול. חבריו של לאון ושתי חובשות נדהמו מקלות הדעת שבה תלונותיו של לאון לא זכו למענה ראוי, והתריעו בפני מפקדיו ובפני רופא היחידה והקב"נית שנטל שמונה כדורי קלונקס בבת אחת ושהוא נראה כמו "מסך שחור". הרופא דיבר עם הקב"נית, שקבעה ללאון תור לשבוע שלאחר מכן. הוא יצא לחופשה בביתו לפני תאריך התור מבלי שראה לא רופא ולא קב"נית, ונפטר בשנתו.
כמקובל במקרים כאלה, נפתחה במצ"ח חקירה לבירור נסיבות מותו של החייל, ובתום החקירה נקבע כי הטיפול בו היה לקוי. נתיחת הגופה העלתה שהוא מת כתוצאה מצריכה מופרזת של כדורים פסיכיאטריים ומדלקת ריאות חריפה. בחיל הרפואה העריכו כי דלקת הריאות נגרמה בגלל מינון היתר של הכדורים, אך אמרו גם כי קלונקס הם כדורי הרגעה עם פרופיל בטיחותי רחב, שצריכת יתר שלהם תוביל להירדמות, ולא למוות.
ריאיון עם משפחתו של לאון שהתפרסם במסגרת התחקיר
(צילום: שחר גולדשטיין, תסריט ועריכה: תמר אברם)

הרופא הודה בחקירתו שהיה עליו לפחות לדבר עם החייל, וכי הוא מתייסר על הדרך שבה פעל. הקב"נית מצידה טענה כי פעלה כשורה: היא אמרה כי חיילים שנוטלים כדורים ללא מרשם היא תופעה שכיחה בצה"ל, וטענה כי לא קיבלה את לאון באופן מיידי בגלל עומס. "הייתי מפוצצת", אמרה. הרופא ננזף, אך הפרקליטות סגרה את התיק ללא אישומים פליליים, ולמרות ממצאי החקירה, גם הקב"נית וגם הרופא שננזף זכו בינתיים לקידום.
בד בבד, אמו של לאון הגישה למשרד הביטחון בקשה להכיר בה כאם שכולה. לתדהמתה, נמסר לה לפני כמה שבועות שתוכר כאם שכולה באופן חלקי בלבד, מכיוון שבנה "עשה מעשה רע שפגע בעצמו". במשרד הביטחון קבעו כי לאון ייטמן בבית קברות צבאי, אבל אמו לא תקבל שום קצבה או תגמולים כספיים. האם ההמומה הגישה לבית המשפט ערעור באמצעות עורכי הדין קובי מרגולוב ואילן כץ ממשרד כץ-מרגולוב-הראל.
2 צפייה בגלריה
לאון בוגטירנקו ז''ל
לאון בוגטירנקו ז''ל
"זה לא יחזיר את לאון, אבל לפחות לקחו קצת אחריות"
(צילום: מוטי קמחי)
תחקיר מקיף על הפרשה פורסם במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" ב-18 בפברואר, והגיע גם לעיניו של מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל, מפקד חיל האוויר לשעבר. אשל קרא, התרשם – והורה לבחון מחדש את ההחלטה. בסוף השבוע שעבר נציג מאגף משפחות במשרד הביטחון התקשר לאם, נאדיה, והודיע לה שמשרד הביטחון החליט להפוך את ההחלטה - וכי היא תזכה להכרה מלאה כאם שכולה.
נאדיה סיפרה אמש ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "במשרד הביטחון אמרו לי שהם מתנצלים. פרצתי בבכי מהתרגשות. זה לא יחזיר לי את לאון, אבל לפחות לקחו קצת אחריות. זה נותן הקלה". פרקליטיה אמרו: "אין לנו ספק כי הכתבות המקצועיות והמפורטות סייעו רבות לשינוי ההחלטה".
מדובר צה"ל נמסר: "מהחקירה עלו פגמים לכאוריים בהתנהלות הרופא וקצינת בריאות הנפש, שבינם לבין מותו של לאון ז"ל לא נמצא קשר. בסוף ההליכים הוחלט לנזוף פיקודית ברופא בגין שגיאה מקצועית שאינה קשורה במישרין למות החייל. עוד נמצא שאין מקום לנזוף פיקודית בקצינת בריאות הנפש, לאחר שלא נמצא פגם בהתנהלותה. הרופא, סוכם בדיון, ישובץ לתפקיד רוחב ולא לקידום".