2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בנתניה
חיסון קורונה בנתניה
הערכה: הניסוי יהיה מהיר וממוקד. חיסון נגד קורונה
(צילום: AFP)
ישראלים וישראליות יהיו בין הראשונים בעולם לקבל חיסון מותאם לווריאנט האומיקרון – כאשר ישתתפו ככל הנראה בניסוי של חברת פייזר שיתקיים בקרוב בארץ.
בשבועות האחרונים נערכות שיחות בין ענקית התרופות האמריקנית לגורמים במערכת הבריאות בישראל. בין השמות הבולטים להובלת הניסוי בישראל: פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר.
הפרטים עדיין לא סוכמו באופן סופי, אך ייתכן כי בדומה לניסויי עבר שנערכו בשיבא, עובדי בית החולים ישתתפו בו. ההערכה היא שזה יהיה ניסוי מהיר וממוקד. מנות החיסון המותאמות צפויות להגיע ארצה בימים או בשבועות הקרובים.
גורם המעורה בפרטים אמר: "את הניסויים הללו מבצעים בכמה מדינות במקביל. היינו 'השותפים הטבעיים' של פייזר, והגיוני מאוד שהם יבחרו בנו עכשיו. משום שרוב האוכלוסייה כאן כבר חוסנה, רוצים לבדוק את החיסון המותאם נגד האומיקרון כבוסטר, זה הרעיון. פייזר פנו לשיבא לאחרונה בעניין, ואנחנו מבינים שזה אמור להתחיל בחודש הקרוב".
2 צפייה בגלריה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
ייתכן שעובדים בשיבא ישתתפו בניסוי. חיסוני קורונה
(צילום: איתן אלחדז, TPS )
בשלב זה עוד לא ברור מה יהיה פרופיל המשתתפים בניסוי. בכל מקרה, על פי פייזר מטרתו היא בחינת היעילות מפני הדבקה ומחלה קשה של זן האומיקרון, שנחשב מידבק הרבה יותר לעומת זן הדלתא.
על פי פרסום בסוכנות הידיעות "רויטרס", פייזר כבר החלה לחפש מתנדבים שישתתפו בניסוי בארה"ב. במסגרת הניסוי יינתנו שלושה חיסונים מותאמים נגד וריאנט האומיקרון לאנשים שכלל לא התחסנו עד כה, או בוסטר (מנה שלישית) עבור כאלה שהתחסנו בשתי מנות. בנוסף ישתתפו בניסוי גם כאלה שקיבלו עד כה שלוש מנות חיסון, והם יחולקו לשתי קבוצות: אלה שיקבלו חיסון רביעי רגיל ואלה שיקבלו את החיסון הרביעי המותאם. ככל הנראה, כך יתקיים הניסוי שבו ישתתפו הישראלים.
בתוך כך, לאחר החלטת בריטניה לבטל את חובת עטיית המסכות, במערכת הבריאות צפויים להתקיים דיונים בנוגע למהלך. ביום שלישי הבא ידון קבינט המומחים בנושא, אולם הסבירות של המלצה על הסרה גורפת של המסכות בשיעורי התחלואה הנוכחיים היא נמוכה. עצם קיום הדיונים מצביע על כך שבעתיד ייתכן שינוי מדיניות בנושא. במטה ההסברה למאבק בקורונה אמרו כי "ביטול עטיית מסכות אינו עומד על הפרק".