3 צפייה בגלריה
רופאים וחברי צוות מצטלמים עם מנותחים מורדמים
רופאים וחברי צוות מצטלמים עם מנותחים מורדמים
התמונות שמוכיחות: רופאים וחברי צוותים רפואיים מצטלמים עם מנותחים מורדמים
תמונות הסלפי בחדרי הניתוח נחשפות: לאחר הדיון בוועדה לקידום מעמד האישה שהתקיים בכנסת בשבוע שעבר, ובו נחשף כי בחדרי הניתוח מתרחשים מקרים שבהם מנתחים וחברי צוותים רפואיים מצטלמים לצד המנותחים המורדמים, ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" הגיעו צילומים שמצביעים על התופעה החמורה – שגורמים במערכת הבריאות מודים כי היא הולכת וגדלה בשנים האחרונות.
יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית ומי שחשפה בדיון את התופעה, אמרה כי "כמות התמונות שהגיעו אליי מוכיחה שזו נורמה. זה לא חריג, לא מיוחד וזה קורה בהמון בתי חולים. הרבה מהצילומים נעשים במהלך ניתוחים קיסריים, וכוללים לפעמים את החילוץ של התינוק. הצוותים בעצם מפיצים קטין עירום, במקביל לגוף החשוף של האישה. אני מבינה שבחלק מהפעמים זה לצורך למידה, אבל ברבים מהצילומים המטופל הוא חפץ ותפאורה, וזה דבר שלא יעלה על הדעת".
3 צפייה בגלריה
רופאים וחברי צוות מצטלמים עם מנותחים מורדמים
רופאים וחברי צוות מצטלמים עם מנותחים מורדמים
החולים מורדמים, המנתחים מצטלמים ומשוויצים בטינדר
שרר הסבירה כי לא תמיד מדובר בצילומים עם הקשר מיני או מטרה מינית, אבל גם עבירות המין במצבים כאלה נהיו נפוצות הרבה יותר. "צוותים בבתי חולים פסיכיאטריים, למשל, מצלמים תמונות ומפיצים תמונות", היא אמרה, "אבל לא רק הם. אף מקצוע לא חסין. יש נגישות של אנשי מערכת הבריאות לעירום, וכשמדובר באנשים רדומים שלא מתנגדים זה אפילו קל יותר. העבירה הזו נהייתה נפוצה יותר והיא קלה מאוד לביצוע. משרד הבריאות צריך להתייחס אליה ולפעול כדי למגר אותה".
התמונות, כך מתברר, מגיעות לא פעם לרשתות החברתיות. "על רקע פרסומים ברשתות החברתיות של צילומי מטופלות ומטופלים על ידי צוותים רפואיים, פנו אליי נשים מודאגות שנמצאות לפני ניתוחים", סיפרה מיטל בנשק, סמנכ"לית קרן בריאה. "הן הרגישו חסרות הגנה וחששו מפגיעה אסורה בפרטיותן שעלולה להתרחש כשהן מורדמות. לצערי הרב, החששות מוצדקים. למעט חקיקה אמורפית בחוק זכויות החולה הנוגעת לשמירה על פרטיות, אין חוזר מסודר מצד משרד הבריאות המבהיר את המותר והאסור".
הדיון בוועדה לקידום מעמד האישה בשבוע שעבר
(צילום: ערוץ כנסת)

3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"עדויות קשות ומטרידות, אקדם הצעת חוק בנושא". פנינה תמנו-שטה
(צילום: רפי קוץ)
"האם מותר לרופא לצלם איברים פרטיים שלי ללא רשותי? האם מותר לו לשלוח את זה בוואטסאפ המחלקתי? האם מישהו יטרח למחוק את הצילום מהענן כדי שלא יישאר שם לטווח הארוך? כל אלו שאלות המחייבות התוויה ברורה, שבראשה האיסור לצלם ללא הסכמה מודעת של המטופלים. משרד הבריאות אחראי לוודא שאין פגיעה בכבוד האדם במהלך טיפולים רפואיים", הוסיפה בנשק.
יעל שרריעל שררצילום: דנה אופיר
יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ פנינה תמנו-שטה מהמחנה הממלכתי, אמרה כי "העדויות שנחשפו בוועדה קשות ומטרידות מאוד. בכוונתי לקדם הצעת חוק שתחייב גופים ציבוריים לבצע בדיקות יזומות שוטפות לגילוי מצלמות נסתרות בכל שטחם. לנו, כמחוקקים, יש חובה לוודא כי אנו נותנים לרשויות האכיפה והשיפוט את הכלים הנדרשים להם כדי להילחם בתופעה".
מיטל בנשקמיטל בנשק
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הפנייה היחידה שהגיעה אלינו בעניין זה הייתה מהגברת יעל שרר. חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מיום 5.1.2020 קובע במפורש כי אין לצלם תמונות וסרטונים של מטופלים, לקוחות ועובדים ללא הסכמתם או ללא הרשאה חוקית, ואין לפרסם צילומים העלולים לזהותם במדיה חברתית או בתקשורת, או להפיץ צילומים שהתקבלו ללא אישור המצולם לפרסום, גם אם הצילום עצמו נעשה בהסכמה. כל אדם הוא עולם ומלואו, ועל כל מי שפועל במערכת הבריאות להגן על צנעת הפרט ולשמור על סודיות המידע הרפואי והאישי שהגיע לידיו".