שני טילי קרקע-קרקע ששוגרו הבוקר (ראשון) מלבנון על-ידי חיזבאללה ויורטו הובילו לאזעקות מחיפה ועד חדרה - והעלו שוב את שאלת המיגון במוסדות החינוך. גם שנה אחרי פרוץ המלחמה, חלק מהם אינם ממוגנים או שהמיגון בהם חלקי בלבד.
בחדרה הייתה זו האזעקה הראשונה מתחילת המלחמה בעקבות ירי מלבנון, בבנימינה הייתה זו הפעם השנייה, בזכרון יעקב נפלו שברי יירוט במתחם קניות וגם ביישובים רבים אחרים באזור הלימודים התקיימו היום, לפי הנחיות פיקוד העורף שמתירות אותם - והתלמידים מיהרו ב-8:30 למרחבים המוגנים, או לכאלה שהוגדרו כ"הכי מוגנים שיש".
2 צפייה בגלריה
נפילת רסיסים במתחם "מול זכרון"
נפילת רסיסים במתחם "מול זכרון"
הכוחות ליד מקום נפילת הרסיס בזכרון יעקב
(צילום: ימית יסמין בן הרוש )
בבית הספר "כרמים" בבנימינה מאות מיהרו למה שפיקוד העורף אישר כמרחב מוגן מספק - מסדרון גדול בחטיבת הביניים, שתריס גלילה שנסגר לאחר האזעקה חוצץ למעשה בינו לבין החצר.
"כבר ב-7 באוקטובר דובר על כך שהמיגון לא מספיק, מאז עברה שנה ולא עשו כמעט כלום", אמר תושב בנימינה, ששתי בנותיו לומדות בבית הספר - ואחת מהן באותה חטיבה. לדבריו, גם במוסדות חינוך אחרים ביישוב - ובהם בתי ספר ואשכולות גנים - המיגון לא מספק.
"חיזבאללה הודיעו לפני כמה ימים על ירי למפעל חומרי נפץ ליד זכרון יעקב הסמוכה, וכאן עדיין מגלגלים אחריות", אמר. "איפה שר החינוך, מה הוא עושה בדיוק? זו בדיחה, בסוף כל אחד מסיר מעצמו אחריות". במכתב להורים, גם מנהל בית הספר הודה למעשה שהמיגון חלקי. "אם יהיה שינוי במצב הכוננות באזורנו נשנה את היערכות בית הספר, כך שרק שתי שכבות ילמדו בו בסמוך למקלט תקני ושאר השכבות ילמדו מהבית", כתב המנהל לפני שבועיים.
2 צפייה בגלריה
נפילת רסיסים במתחם "מול זכרון"
נפילת רסיסים במתחם "מול זכרון"
רסיס שנפל במתחם "מול זכרון"
(צילום: ימית יסמין בן הרוש )
לדברי האב, בבנימינה ביקשו לאחרונה תוספת תקציבית למיגון, אבל היא לא אושרה במשרד הפנים. הוא העלה סוגיה נוספת: "בסופו של דבר, ההחלטה של המועצה ובית הספר לקיים לימודים כרגיל, ולא בזום, מחייבת את כולם. אין אלטרנטיבה ללימודים מהבית למי שחושש".
הדי הפיצוצים נשמעו היטב גם בפרדס חנה-כרכור, וגם ביישוב חריש. "ראיתי את היירוטים, היו גם בומים עזים, והוריתי לכולם להיכנס למרחב המוגן. אחר כך הבנו שהיו שברי ירוט שנפלו במול הגדול בזכרון יעקב", סיפרה ימית בן הרוש מחריש.
רחל כהן, שהייתה בסמוך למול, אמרה: "היינו בדיוק במגרש החניה ואז נשמע בום אדיר. שברי יירוט נפלו ברחבה כאן. זה מראה שוב שחייבים להישמע להוראות להיכנס למרחבים הממוגנים עם שמיעת אזעקה".