סגניתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, קמלה האריס, האשימה היום (שבת) את הכוחות הרוסיים באוקראינה בפשעים נגד האנושות. האריס אמרה שהלוחמים הרוסים אחראים ל"מתקפות נרחבות ושיטתיות" נגד אוכלוסייה אזרחית, והצהירה כי הקהילה הבינלאומית תמצה עמם את הדין.
האריס אמרה את הדברים בוועידת מינכן לביטחון, כמה ימים לפני ציון שנה לפלישה הרוסית לאוקראינה – שהייתה ב-24 בפברואר 2022. סגניתו של ביידן ציינה כי הרוסים "מבצעים מעשים מחרידים של רצח, עינויים, אונס, גירוש, הוצאות להורג, הכאה והתחשמלות. רוסיה גירשה בכוח מאות אלפי אנשים מאוקראינה לרוסיה, כולל ילדים, והפרידו באכזריות ילדים ממשפחותיהם".
נאום "דוד וגוליית" של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
( צילום: BR24)

3 צפייה בגלריה
חצי חצי ולדימיר פוטין ואזרחים שנרצחו בטבח ב בוצ'ה אוקראינה
חצי חצי ולדימיר פוטין ואזרחים שנרצחו בטבח ב בוצ'ה אוקראינה
פוטין ותיעוד של תושבים שנרצחו בעיירה בוצ'ה בפרברי קייב
(צילום: רויטרס, EPA)
האריס הזכירה את המתקפה הרוסית שהייתה בחודש מרץ בתיאטרון בעיר הנמל מריופול, שבו הסתתרו אזרחים, ואת טבח התושבים בעיירה בוצ'ה לפני נסיגת הצבא הרוסי ממחוז קייב. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שהגיע גם כן לכנס הביטחוני במינכן, מסר בהצהרה שפורסמה במקביל לנאום האריס כי ארה"ב מחשיבה את הפשעים נגד האנושות כפשעים המבישים ביותר.
"אנחנו בדקנו את הראיות, אנחנו מכירים את הסטנדרטיים המשפטיים, ואין כל ספק: אלה פשעים נגד האנושות. אני אומרת לכל מי שביצע את הפשעים האלה ולכל הממונים עליהם שמעורבים בפשעים האלה: אתם תיענשו, הצדק חייב להיעשות", ציינה בנאומה האריס, תובעת לשעבר.
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
האריס בכנס במינכן
(צילום: AP)
לההצהרה האמריקנית, שמגיעה בסופו של ניתוח משפטי שערכה מחלקת המדינה, לא יהיו השלכות מיידיות על המלחמה באוקראינה. עם זאת, וושינגטון מקווה שההצהרה תסייע להחריף את הבידוד על משטרו של ולדימיר פוטין, וכן תחזק את הסיכויים למצוא את הדין עם חברי הממשל שלו באמצעות סנקציות ובתי דין בינלאומיים. סגנית נשיא ארה"ב אמרה שבעקבות הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על רוסיה מאז הפלישה לאוקראינה היא כעת מדינה חלשה יותר.
במרץ אשתקד האשים ממשל ביידן לראשונה את רוסיה בביצוע פשעי מלחמה באוקראינה, וציין כי ישתף פעולה עם גורמים נוספים כדי להעמיד את האחראים לדין. הגדרת מעשיה של רוסיה כפשעים נגד האנושות היא צעד חריף יותר, שמצביע על כך שפגיעה באזרחים אוקראינים היא דפוס פעולה מוכר של הכוחות הרוסיים - וכי לא מדובר באירועים נקודתיים בלבד.
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
"אלה פשעים נגד האנושות, אין כל ספק"
(צילום: AP)
כמו ממשל ביידן, גם חוקרים מטעם האו"ם האשימו את רוסיה בפשעי מלחמה באוקראינה. ועדת החקירה של האו"ם טרם קבעה כי פשעי המלחמה של רוסיה שקולים לפשעים נגד האנושות.
ההאשמות נגד רוסיה נחקרות גם בבית הדין הפלילי הבינלאומי. בשנה שעברה הציעה אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, להקים בית משפט מיוחד שבו יישפטו הנאשמים הרוסים.