הדרכים להכשרת דרעי כשר

בקואליציה המתגבשת עובדים על דרכים להכשרת מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, שכזכור הורשע בינואר השנה בעבירות מס במסגרת הסדר טיעון, לשר. בשבוע הבא צפוי הניסיון הזה להתקדם בשתי זירות נפרדות: האחת בכנסת, באמצעות קידום הצעת חוק לתיקון חוק יסוד: הממשלה, כזו שתמנע פסילה אפשרית של מינוי דרעי בבג"ץ; והשנייה דרך היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה – שאליה יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט העליון יצחק עמית, צפוי לפנות בבקשה לקבלת חוות דעת בנוגע לשאלה אם ההרשעה של דרעי בעבירות מס מקימה עליו קלון, כזה שלפי החוק ימנע ממנו לכהן כשר.
6 צפייה בגלריה
אריה דרעי בטקס השבעת הכנסת ה-25 ב-15 בנובמבר
אריה דרעי בטקס השבעת הכנסת ה-25 ב-15 בנובמבר
יוכל לכהן כשר? דרעי
(צילום: AP)
הסדר הטיעון עם דרעי דחה למעשה את העיסוק בשאלת הקלון: דרעי התפטר לפני הרשעתו מהכנסת, וכיוון שהפסיק להיות נבחר ציבור באופן רשמי, היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט הודיע אז כי אין מקום לעסוק בשאלה הזו. דרעי לא התחייב שלא לרוץ מחדש לכנסת, והוא אכן התמודד במערכת הבחירות הנוכחית. ביום שלישי האחרון הושבע מחדש כחבר הכנסת ה-25. כדי למנוע מצב שבו יו"ר ש"ס ייפסל, חבר סיעתו ח"כ משה ארבל הגיש הצעת חוק לתיקון הסעיף בחוק יסוד: הממשלה שעוסק בתנאים הנדרשים כדי להיות כשיר לכהן כשר.
הסעיף המדובר פוסל כהונה של מי שנידון לעונש מאסר וטרם עברו שבע שנים מריצוי מאסרו או מיום מתן פסק הדין, אלא אם כן יו"ר ועדת הבחירות לכנסת קבע כי אין במעשיו קלון. הסעיף המדובר לא מבהיר במפורש אם ב"מאסר" נכלל גם מאסר על-תנאי, כפי שנגזר על דרעי, ובהצעה שלו מבקש ח"כ ארבל לתקן זאת. הצעת החוק מבקשת להגדיר במפורש כי רק מאסר בפועל, ולא מאסר על-תנאי, רלוונטי לסוגיית הכשירות לכהן כשר. על מנת שההצעה תעבור דרוש רוב של 61 ח"כים, ולקואליציה המתגבשת יש 64 ח"כים.

"תקיפה ישראלית" בסוריה בשבת בבוקר

סוכנות הידיעות הסורית סאנ"א דיווחה כי בשעה 6:30 הבוקר תקף חיל האוויר יעדים במישור החוף הסורי ובמרכז המדינה. בדמשק ציינו כי מערכות ההגנה האווירית פעלו נגד התקיפה. לפי הסורים, ארבעה אנשי צבא נהרגו בתקיפה ואחד נפצע. המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, גוף אופוזיציה שמקום מושבו בלונדון, דיווח על הדי פיצוצים ותקיפות בלטקיה, חמה, חומס ומסיאף. מדובר בתקיפה שנייה המיוחסת לישראל השבוע בסוריה.
6 צפייה בגלריה
תיעוד לכאורה של רגעי התקיפה בסוריה
תיעוד לכאורה של רגעי התקיפה בסוריה
רגעי התקיפה הבוקר בסוריה, כפי שהופצו ברשתות החברתיות
(מתוך טוויטר)
לפי מרכז המעקב, "הפיצוץ המרכזי" נשמע בחומס, באזור שלדבריו לא הותקף בעבר על ידי ישראל. המרכז דיווח כי חיל האוויר הישראלי תקף מספר אתרים ששייכים למיליציות הפרו-איראניות וכן סוללה של מערכת ההגנה האווירית הסורית. הוא ציין עוד כי בתקיפות הושמדו אמצעי לחימה של המיליציות, וכי יש לו "מידע מאומת" על הרוגים מקרב אותן מיליציות. התקיפה החריגה הבוקר מגיעה אחרי שבמהלך הלילה דווח בכלי תקשורת ערביים על תנועה חריגה של כלי טיס ישראליים באזור הים התיכון מול חופי לבנון ומול מרכז הארץ - פעילות שגרמה גם לבום על-קולי שנשמע באזור המרכז והשרון.

יממה לפתיחת המונדיאל: נשיא פיפ"א מגן על קטאר

נשיא התאחדות הכדורגל העולמית (פיפ"א) ג'אני אינפנטינו הדף את הביקורת הקשה שנמתחת על קטאר בעולם, בשל הפרה של זכויות אדם וטענות לניצול מחפיר של הפועלים הזרים שסייעו לבנות את התשתיות והאצטדיונים שישמשו אותה בגביע העולם לכדורגל – שייפתח בה מחר בערב אחרי 12 שנות היערכות.
במסיבת עיתונאים שכינס ערב פתיחת המונדיאל הכריז אמנם אינפנטינו על תמיכתו בהמוני הפועלים הזרים שחיים בקטאר ובקהילת הלהט"ב שנרדפת בנסיכות המפרצית, אבל הדגיש כי הביקורת עליה נגועה ב"צביעות". "מה שקורה כרגע הוא ממש ממש לא הוגן", אמר במסיבת העיתונאים שנערכה בדוחא. "אני אירופי. על מה שהאירופים עשו ב-3,000 השנים האחרונות, אנחנו צריכים להתנצל ב-3,000 השנים הבאות לפני שנוכל לתת שיעורים במוסר לאחרים", אמר.
6 צפייה בגלריה
נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו מסיבת עיתונאים ב דוחה קטאר ערב פתיחת מונדיאל גביע העולם ב כדורגל
נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו מסיבת עיתונאים ב דוחה קטאר ערב פתיחת מונדיאל גביע העולם ב כדורגל
"צביעות"? הטענה של נשיא פיפ"א
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
חצי חצאים פעילי להט"ב הפגנה מחוץ למוזיאון פיפ"א ב ציריך לקראת ה מונדיאל ב קטאר נמל התעופה ב דוחא קטאר
חצי חצאים פעילי להט"ב הפגנה מחוץ למוזיאון פיפ"א ב ציריך לקראת ה מונדיאל ב קטאר נמל התעופה ב דוחא קטאר
(צילום: EPA, רויטרס)
המונדיאל בקטאר, נזכיר, יהיה הראשון אי-פעם שמארחת מדינה במזרח התיכון, והוא מלווה כבר שנים בטענות שלפיהן זכות האירוח הוענקה לקטארים בחטא ובתמורה למעשי שוחד ושחיתות. קטאר רחוקה מלהיות מדינה בעלת טביעת רגל משמעותית בכדורגל העולמי, נבחרתה מעולם לא העפילה למונדיאל, וכדי לאפשר לה לארח את הטורניר במזג האוויר המדברי שלה הועברו המשחקים, באופן חריג ביותר, מהקיץ לחורף, תוך שינוי לוח השנה של הכדורגל העולמי כולו.

עימותים בחברון, בפרשת "חיי שרה": שני יהודים נעצרו

שני יהודים נעצרו על ידי כוחות הביטחון בחשד ליידוי אבנים בחברון, אליה הגיעו מבקרים במסגרת פרשת "חיי שרה". הפלסטינים דיווחו על שני פצועים, בהם ילדה בת 12. שני הפצועים ככל הנראה לא נזקקו לפינוי. גורמים בחברון אמרו כי "במסגדים קוראים לתושבים להפגין נוכחות בתגובה לפלישות המתנחלים לאזור חברון". באופן מסורתי, בפרשת "חיי שרה" שבה קוראים על קניית מערת המכפלה בידי אברהם אבינו, מגיעים מבקרים יהודים רבים לחברון.

בן 16 נפצע קשה מדקירה באשדוד, שלושה נערים נעצרו

נער בן 16 נדקר הלילה במהלך קטטה באשדוד, ומצבו מוגדר קשה. הוא פונה לבית החולים אסותא בעיר. המשטרה פתחה בחקירה ועצרה שלושה נערים באותו גיל, תושבי אשדוד, בחשד למעורבות במעשה. בהודעת המשטרה בצהריים נמסר כי בתום "פעולות חקירה מהירות" אותרו שלושת החשודים שנעצרו, גם הם כאמור בני 16.
עוד נמסר כי מתחקור ראשוני עלה חשד שהרקע לאירוע הינו ויכוח שהתגלע בין הקורבן לחשודים, וכי לא הייתה ביניהם היכרות מוקדמת.

ילד נפל ממתקן בגן שעשועים בחדרה ונפצע קשה

ילד בן 4 נפצע היום באורח קשה בנפילה ממתקן שעשועים בגן ציבורי בחדרה. הוא פונה לבית החולים הלל יפה בעיר עם חבלת ראש, וכשהוא מורדם ומונשם. הילד נפל ככל הנראה מגובה של כארבעה מטרים. הנוכחים בגן הציבורי הוציאו אותו מחוץ לגן הציבורי, עד להגעת צוותי מד"א.
6 צפייה בגלריה
מחכות לפתיחת הלימודים
מחכות לפתיחת הלימודים
גן שעשועים. אילוסטרציה
(צילום: מאיר תורג'מן)
הפרמדיקים של מד"א, טל סבן וצבי וייס, סיפרו: "הילד שכב על הקרקע בתחתית מתקן השעשועים, כשהוא מחוסר הכרה וסובל מפגיעה רב מערכתית. הענקנו לו טיפול רפואי שכלל קיבועים, מתן נוזלים ותרופות להרדמה ופינינו אותו לבית החולים במצב קשה ויציב כשהוא מונשם".

האם טראמפ יחזור לטוויטר? מאסק שאל את "העם"

שלושה ימים לאחר שהכריז על כוונתו להתמודד בפעם השלישית בבחירות לנשיאות ב-2024, נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ יזכה אולי לקאמבק נוסף - והפעם ברשת החברתית טוויטר. המיליארדר אילון מאסק, שרכש את טוויטר לפני כשלושה שבועות ומאז הספיק למנות את עצמו למנכ"ל החברה, העלה הלילה ברשת החברתית סקר שבו המשתמשים יכולים להצביע אם יש לבטל את חסימת החשבון של טראמפ. בתגובה לסקר שהוא עצמו העלה, צייץ מאסק בלטינית: "קול העם הוא קול האלוהים".
6 צפייה בגלריה
עצרת של דונלד טראמפ ב דייטון אוהיו ערב בחירות האמצע ארה"ב
עצרת של דונלד טראמפ ב דייטון אוהיו ערב בחירות האמצע ארה"ב
המשתמשים בטוויטר יקבעו את גורלו ברשת החברתית?
(צילום: gettyimages)
הסקר, שצפוי להיות פתוח למשך 24 שעות, אמור לקבוע אם ראוי להפעיל מחדש את חשבונו של הנשיא לשעבר שהושעה זמנית ואז נחסם לצמיתות לפני כשנתיים בשל סכנה להסתה לאלימות על רקע אירועי הפריצה לקפיטול. כחלק מהביקורת שלו על הצנזורה בטוויטר, מאסק אמר בחודש מאי כי יש לבטל את חסימת חשבונו של טראמפ. עם זאת, אתמול כתב בציוץ שהעלה לפני הסקר כי "ההחלטה בנוגע לטראמפ עדיין לא התקבלה".

וגם: "סטיב ג'ובס של הביוטק" בדרך לכלא

בית המשפט הפדרלי בארה"ב גזר אמש 11 שנים ושלושה חודשי מאסר על היזמית אליזבת אן הולמס (38), שנחשבה רק לפני מספר שנים לאחת הדמויות המרתקות והמצליחות בעמק הסיליקון והורשעה בחודש ינואר האחרון בארבעה סעיפי הונאה. במהלך הקראת גזר הדין הולמס בכתה, אמרה שהיא "הרוסה" מהכישלונות שלה ושאם הייתה לה הזדמנות נוספת היא הייתה עושה הרבה דברים אחרת.
"הרגשתי בושה גדולה על הדברים שאנשים נאלצו לעבור בגלל שאכזבתי אותם", טענה. הולמס, שכונתה לא פעם "סטיב ג'ובס של הביוטק" - תדמית שהיא הקפידה לטפח, הקימה את חברת תראנוס, שביקשה להמציא מחדש את תחום בדיקות הדם, והפכה בתוך עשור למיליארדרית הצעירה ביותר בארה"ב ולאייקון של פמיניזם ושל הצלחה. זאת, עד לחשיפת פרשת הונאה רחבת מימדים בפרסום בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" בשנת 2015.
הטכנולוגיה של תראנוס התיימרה לאפשר למעלה מ-200 בדיקות דם שונות במכונה אחת ובאמצעות דקירה קלה באצבע. היא הצליחה לשכנע מספר בכירים באוניברסיטה היוקרתית סטנפורד, בה למדה, להצטרף אליה ובתוך עשור הצטרפו גם כמה מהשמות המדוברים ביותר בציבוריות האמריקנית, כולל מזכירי המדינה לשעבר הנרי קיסינג'ר וג'ורג' שולץ. בתוך תקופה קצרה מאוד שוויה של תראנוס הוערך בכמעט 10 מיליארד דולר והולמס נכנסה לרשימת 400 העשירים ביותר בארה"ב של "פורבס" ובהיותה בת 30 בלבד הוגדרה כאישה המיליארדרית הצעירה ביותר שעשתה את הונה בזכות עצמה.
אולם, הדירקטוריון שגייסה הולמס לשורותיה כמעט ולא כלל אנשי מדע ורפואה והיא הקפידה לשמור על הטכנולוגיה שלה בסודיות ונמנעה בתירוצים שונים גם מהצגת הוכחות, בדיקות ואישורים רלוונטיים. תראנוס לא שיתפה בפיתוחים שלה, לא פרסמה מאמרים ולא חלקה ידע עם הקהילה המדעית-רפואית. היקף ההונאה שהתפרסמה לבסוף היה חריג: משקיעים קיבלו תוצאות מזויפות ומצג שווא מוחלט לגבי היכולת הטכנולוגית של תראנוס ונבדקים קיבלו תוצאות לא מדויקות.