נחמן שי לאולפן ynet: "גנץ הוא לא רבין"
(צילום: חגי דקל)

על רקע ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שר התפוצות נחמן שי (העבודה), חברת הכנסת מירי רגב (הליכוד), וחברת הכנסת ומזכ"לית כחול לבן יעל רון בן משה התראיינו לאולפן ynet, והתייחסו לביקור הנשיא וכן לבחירות המתקרבות. רגב ובן משה הצהירו כי הליכוד וכחול לבן לא ישתפו פעולה במסגרת ממשלת אחדות. שי, מצדו, הביע כוונה לבנות מחדש את מפלגת העבודה ולהגיע לכנסת הבאה עם מספר מנדטים דו ספרתי, וציין גם הוא כי מפלגתו לא תשתף פעולה עם בנימין נתניהו.
שי תיאר את היום הראשון לביקור ביידן כ"הצלחה גדולה. אני לא מופתע, אין לנו ידיד גדול יותר מביידן בעולם". בנוגע למה שנראה כמו הסתודדות של מנהיגת מפלגתו, שרת התחבורה מרב מיכאלי, עם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, בטקס קבלת הפנים לביידן אתמול, שי אמר, "אני מניח שנתניהו הזיע הרבה, זה אנושי לגמרי. היא הציעה לו מטפחת, לא הסכם קואליציוני".
3 צפייה בגלריה
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
השר שי: "מיכאלי הציעה לנתניהו מטפחת, לא הסכם קואליציוני". טקס קבלת הפנים לביידן
(צילום: מוטי קמחי)
שי המשיך והסביר: "אנחנו לא נצטרף לממשלה בראשותו, לא רק בגלל נתניהו עצמו, אלא גם בגלל מה שהוא הביא איתו לפוליטיקה. אנחנו מקווים שהמחנה שלנו יצליח לחזור ולהרכיב ממשלה, ולהמשיך במסלול הטוב והתקין שאנחנו נמצאים בו עד היום".
השר שי התייחס גם לשאלת איחוד אפשרי עם מרצ, וציין כי אין דיבור במפלגתו על איחוד כזה. "אנחנו מדברים על בנייה מחדש של מפלגת העבודה. כרגע אנו עומדים עם 7 מנדטים, ורוצים להגיע לפחות למספר דו-ספרתי". שי אמר כי "האיחוד בין כחול לבן לתקווה חדשה הוא תקווה עבורנו, כי הבוחרים שלנו שנדדו למפלגות האלה יחזרו אלינו. זה לא מחנה רבין, ועם כל ההערכה שיש לי לבני גנץ - הוא לא רבין".
מירי רגב לאולפן ynet: "נטפל בכל הפקידים הטרויאנים"
(צילום: אריק מרמור, חגי דקל)

חברת הכנסת רגב התייחסה גם היא לביקורו של ביידן, ואמרה כי "ישראל חזקה קריטית ליציבות המזרח התיכון, ולכן כל ביקור של נשיא ארה"ב בארץ הוא חשוב ונכון". בד בבד, רגב סייגה כי "צר לי שביידן לא הגיע לכותל כחלק מהמסע שלו כאן", וטענה כי הדבר "מראה שלפיד שם את הסיפור היהודי בצד". היא ציינה לטובה את ביקורו המרגש בכותל, אך אמרה כי "מדובר בפרוטוקול סטנדרטי של ביקור מנהיגים בישראל. במקום תמונה בכותל ראינו תמונה של ביידן במזרח ירושלים".
עוד אמרה רגב כי ההישג העיקרי מביקור ביידן צריך להיות הירתמות מלאה של ארה"ב מול הגרעין האיראני, "עם אופציה צבאית על השולחן", והוסיפה כי היא מאמינה שמי שיקדם את העניין הזה יהיה נתניהו, שייפגש היום עם הנשיא ביידן. בתגובה לשאלה אם פגישה בת 15 דקות תספיק לשם כך, רגב הכריזה כי "15 דקות של נתניהו שוות יותר משעות רבות של לפיד ובנט חסרי הניסיון. הוא יעביר את המסרים על הסכנות והאיומים מצד איראן הגרעינית כפי שעשה בעבר מול הנשיא אובמה והקונגרס".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים חתימה הצהרת ירושלים
ראש הממשלה יאיר לפיד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים חתימה הצהרת ירושלים
רגב על לפיד וביידן: "צמד מנהיגים חלשים". בתמונה - החתימה על הצהרת ירושלים
(צילום: רויטרס)

עם זאת, בתגובה לאפשרות כי ביקור הנשיא יסייע לראש הממשלה לפיד בקמפיין הבחירות שלו, רגב קבעה כי "ביקור ביידן לא יוכל לעזור ללפיד. הוא עצמו הגיע לכאן על רקע בעיות בכלכלת ארה"ב. הוא נשיא חלש מול ראש ממשלה חלש, שלא נבחר על ידי הציבור ואין לו את אמונו".
בהמשך, רגב ביטלה את דבריו של סגן השר לשירותי דת, מתן כהנא, שאמר כי נתניהו לא יעמוד בראש הממשלה הבאה, וכן הכריזה כי אין למפלגתה צורך בשיתוף פעולה עם שרת הפנים איילת שקד. "היא כבר פאסה, אין איש ימין אחד שיצביע לה. ולא רק לשקד, גם לא לגדעון סער וגם לא לזאב אלקין. אזרחי המדינה הבינו את גודל הנוכלות שלהם". רגב פסלה גם אפשרות של שיתוף פעולה עם שר הביטחון בני גנץ, אך ציינה כי היא "לא פוסלת אף מפלגה, כל עוד הן מבינות שהן חלק מקואליציה עם אג'נדה מאוד ברורה".
3 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
רגב על שקד: "היא פאסה, אין איש ימין אחד שיצביע לה"
(צילום: עמית שאבי)
עוד אמרה חברת הכנסת כי כשמפלגתה תחזור לשלטון, "נעשה סדר בפקידות, בנוגע לאותם פקידים טרויאנים במשרדים, שמאפשרים לממשלה הנוכחית לעשות את מה שמאיתנו מנעו". רגב ציינה את החלטת היועצת המשפטית בנושא מינוי הרמטכ"ל בעת ממשלת המעבר, והמשיכה ופירטה: "אנחנו נבחן מינויים מחדש, נפטר פקידים, ונעשה רפורמות בהיבט המשפטי".
לקראת הפריימריז בליכוד, רגב ציינה כי היא "מרוצה מאוד מהכוח הנשי ברשימה", אך הודתה שהתנגדה לדחיקתן של משבצות המיעוטים והצעירים לסוף הרשימה. "שוחחתי על כך עם נתניהו, ואני שמחה על ההחלטה שהתקבלה אתמול במרכז, שתאפשר לו להעביר אותם למיקומים יותר ריאליים. אני מאמינה שכך יהיה", סיפרה רגב. על המאבק המסתמן בין פלג הליכוד ה"ממלכתי" לבין זה הניצי יותר, רגב אמרה כי היא מאמינה שמתפקדי הליכוד יבחרו נבחרת "ראויה", שתהווה "שילוב יפה" בין השניים.
ח"כ יעל רון בן משה: "מטרתנו - להביא יציבות ארוכת שנים לישראל"
(צילום: חגי דקל)

בהתאם, חברת הכנסת יעל רון בן משה (כחול לבן), פסלה גם היא "חד וחלק" אפשרות שראש מפלגתה גנץ ישתף פעולה עם נתניהו בממשלת רוטציה. "הקמנו רשימה מאוחדת יחד עם גדעון סער, כדי לתת לציבור אלטרנטיבה מרכזית-ממלכתית שתביא פתרון לפלונטר הפוליטי", אמרה בן משה. "נתניהו איבד את האשראי הפוליטי שלו. המטרה היחידה שלנו היא להביא ליציבות על ידי הקמת ממשלה רחבה שלא תושפע מגורמים קיצוניים, לא מימין ולא משמאל. הקואליציה האחרונה הוכיחה שאפשר לעבוד יחד, גם במקומות שיש בהם חילוקי דעות", הוסיפה.
עוד אמרה בן משה כי מטרת האיחוד בין מפלגתה למפלגת תקווה חדשה היא להביא "ליציבות הכול כך נדרשת למדינת ישראל, שתאפשר לעסוק בנושאי עומק כמו יוקר המחיה". בתגובה לשאלה האם החיבור עם תקווה חדשה הוא חיבור טכני בלבד, או אם המפלגות ימשיכו לעבוד יחד גם אחרי הבחירות, היא הצהירה כי האיחוד הוא "חיבור מהותי, שישמש את החברה הישראלית לאורך זמן. זה מה שאנחנו בונים כעת וזו הכוונה שלנו".