1 צפייה בגלריה
הפגנת החרדים בירושלים בשל מעצר עריק
הפגנת החרדים בירושלים בשל מעצר עריק
הפגנת חרדים בירושלים בשבוע שעבר
(צילום: שלו שלום)
קצין מודיעין ממשטרת ירושלים שניסה להשיג מידע מודיעיני על הפגנת הפלג הירושלמי שהתקיימה ביום חמישי התקשר למנהל תלמוד תורה בבית שמש ותבע ממנו לשתף פעולה פעולה ולמסור מידע על מיקום המחאה. המנהל הכחיש כל קשר לארגון ההפגנה, ואז הקצין איים: "כדאי לך להתעשת ולדבר איתי היום, לפני שאנחנו ניפול עליך עם פקחי משרד החינוך והעירייה נגד המוסד שלך בבית שמש". האזינו להקלטה:
קצין משטרה מאיים על בעל תלמוד תורה מבית שמש: "נבוא אלייך"

ביום חמישי אחר הצהריים התקיימה הפגנה גדולה של הפלג הירושלמי במרכז ירושלים, במחאה על מעצר אברך חרדי עריק ממודיעין עילית, שסירב לשתף פעולה עם רשויות הגיוס נעצר כשניסה לצאת לחו"ל ונשפט ל-20 יום. בעקבות כך קרא מנהיג הפלג השמרני שבתוך הפלג הירושלמי לתלמידיו לצאת להפגנה בירושלים בשעה 16:00. מארגני ההפגנה שמרו בסוד את מיקומה, והדבר הקשה על המשטרה להתארגן לקראתה. בעבר זכתה המשטרה לשיתוף פעולה מצד עסקני הפלג המתון, אבל הפעם לא היה למשטרה קצה חוט של מידע.
לאור זאת התקשר קצין המודיעין לרב שלמה פיין, מנהל תלמוד תורה "נפש החיים" בבית שמש המשתייך לפלג השמרני, ולא מתוקצב על-ידי המדינה. לטענת הפלג, הקצין "החליט להפוך את הרב פיין לבן ערובה וסוכן משטרתי בעל כורחו, ולסחוט ממנו מידע באיומים שאם לא ישתף פעולה, הוא ישלח שוטרים עם פקחים של העירייה ומשרד החינוך להתנכל לתלמוד התורה שבבעלותו". המנהל התעקש שמדובר בטעות בכתובת, והספיק להקליט את השיחה:
קצין המשטרה לרב פיין: "אני עובד כבר שנים במודיעין של המשטרה בשנים האחרונות אני עובד הרבה בנושא של הפלג הירושלמי, אני מכיר את האנשים והדמויות בפלג, גם בצד של הרב פרידמן וגם בצד השני, אני מכיר איך זה עובד, אני מבין שאתה אחד האנשים שאחראים או מארגנים או עומדים מאחורי ההפגנה שהולכת להיות היום, בוא תדבר איתי מה אתם רוצים ומה הולך להיות, תכלס". הרב פיין: "אני לא הכתובת!". הקצין מתעקש: "אני יודע שאתה כן הכתובת, ואני ביקשתי ממך שלא תשקר, אתה יכול לומר לי אני לא רוצה לדבר איתך, מקובל עליי, אבל להגיד לי שאתה לא הכתובת זה שקר". הרב פיין עונה שוב: "אני לא הכתובת, תשפר את המודיעין שלך, מה לעשות". קצין משטרה עונה: "וואלה, זה המודיעין הכי עדכני שיש לי". הרב פיין חוזר שוב: "אני מצטער אני לא יכול לעזור לך אני לא הכתובת". קצין המשטרה מאיים: "אז בוא נעשה דבר אחר, כל עוד זה מה שאתה אומר, כשיבואו אליך ממשרד החינוך, ויבואו אלייך פקחים לתלמוד התורה שלך, אני גם לא אהיה עבורך כתובת, ואנחנו נבוא! תחשוב וכשתיזכר שאתה כן הכתובת (בנושא ההפגנות, ח.ג) אז יש לך את המספר טלפון שלי שמופיע על הצג, וכדאי לך להיזכר בזה היום ולהתקשר אלי ולדבר איתי לפני שאני אבוא אליך ביחד עם העירייה וביחד עם המשרד החינוך לתלמוד תורה שיש לך בבית שמש, כי גם שם אני אמצא את הכתובת ואנחנו ניפול עליך. אז עכשיו תעשה את השיקולים שלך, תחשוב עם עצמך טוב טוב אם שווה לך להתחיל איתי ברגל שמאל או לא שווה לך, בסדר פיין? שיהיה לך יום טוב!".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל פעלה ביום חמישי האחרון באמצעות מגוון כוחות ואמצעים לפיזור מפרי סדר שחסמו צירים ראשיים בירושלים ובכניסה לעיר בניגוד לחוק, ופגעו בשגרת החיים של רבים מתושבי העיר ומבקריה. מעבר לכך לא נפרט אודות פעולות שבוצעו במישור המודיעיני בהקשר זה ובכלל. נמשיך לפעול לשמירה על הסדר הציבורי בירושלים ובכל מקום אחר".
תיעוד: אישה שנקלעה להפגנת הפלג הירושלמי נפצעה מזרם מכת"זית בראשה

בתוך כך, בני זוג מבוגרים בשנות ה-70 לחייהם, נקלעו בשבוע שעבר לאזור הפגנה של הפלג הירושלמי החרדי הקיצוני בכניסה לירושלים. בתיעוד המקרה ניתן לראות שהאישה נפגעה מזרם של מכת"זית לראשה, נפלה ונחבלה.
ממשטרת ישראל נמסר כי ביום חמישי האחרון פעלה המשטרה לפיזור הפרות סדר וחסימות של צירים ראשיים בירושלים והכניסה לעיר, על ידי מפרי סדר שהסבו נזק לרבים מהתושבים והמבקרים בעיר. "מבירור ראשוני עולה כי מכלית ההתזה פעלה במקום בעקבות דיווח שהתקבל במשטרה על תקיפת חיילים בתחנת הדלק הסמוכה למוקד ההפגנה, ע״י חלק מהמפגינים. לצד זאת, מהתיעוד עולה כי הפעלת מכלית ההתזה במקרה הזה מחייבת בירור מעמיק. המקרה ייבדק ויטופל בהתאם, ובמקביל יחודדו הנהלים בכל הנוגע להפעלת המכת״זית".