2 צפייה בגלריה
 יאיר לפיד יריב לוין
 יאיר לפיד יריב לוין
"לאן עוד הממשלה הזו תוביל את החרפה?". לפיד ולוין
(צילום: אבי מועלם, עוז אביטל)
יממה לאחר שהכנסת אישרה את החוק לביטול עילת הסבירות באופן סופי, ולאחר שבחודש שעבר ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) נבחרה לנציגת האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, מפלגת יש עתיד הגישה היום (שלישי) עתירה לבג"ץ נגד אי-כינוס הוועדה על ידי שר המשפטים יריב לוין.
בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין עודד גזית ואלירם בקל ממשרד גזית-בקל, מבקשים חברי יש עתיד לדון בשאלה מדוע הממשלה נמנעת מבחירת נציגתם לוועדה - לצד לוין שמכהן בה מתוקף תפקידו כשר המשפטים - ומכינוס הוועדה "במהירות הראויה" בסמוך להקמת הממשלה לשם איוש עשרות תקני השופטים הפנויים בערכאות השונות. לדבריהם, החלטה זו פוגעת פגיעה קשה באינטרס הציבורי ומהווה הפרה בוטה של חובת הנאמנות וההגינות המוטלת על הממשלה.
בתחילת החודש שעבר אמר לוין כי לא יכנס את הוועדה וגם אם יכנסה בשל לחץ ציבורי או צו משפטי, ימנע מינוי שופטים. "הניסיון להביא לשיתוקה של הוועדה לבחירת שופטים, עד להשלמת המהלך החקיקתי השנוי במחלוקת שמבקש שר המשפטים לקדם, הוא ניסיון להביא לשיתוקה של הרשות השופטת", נכתב בעתירה.
ח"כ אלהרר נבחרה לנציגת האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, בחודש שעבר
(צילום: ערוץ כנסת )

2 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
ח"כ קארין אלהרר
(צילום: שלו שלום)
עוד נטען כי "החלטת שר המשפטים שלא לכנס את הוועדה, על אף שמספר חבריה הנו שבעה כבר בעת הזו - היא החלטה המנוגדת לדין. מדובר גם בהחלטה שהינה בלתי סבירה באופן קיצוני. אולם, הואיל ומדובר במקרה מובהק של חוסר סמכות, והואיל ובעת הזו גורלה של עילת הסבירות - אבן יסוד במשפט המינהלי הישראלי - מצוי אף הוא בידי הממשלה אחרי שהעבירו אתמול באופן דורסני וחד צדדי את ביטול עילת הסבירות, מצאנו לנכון למקד טיעוננו בטענות בנוגע לחוסר סמכות".
גם התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד לוין והממשלה, ודרשה כי הוועדה תכונס. "הימנעותו של השר מלכנס את הוועדה לבחירת שופטים על אף המחסור החמור בשופטים במערכת המשפט עולה לכדי הפרת חובתו לפי החוק, וכן מחדל חמור הפוגע במערכת המשפטית, באזרחי המדינה ובעקרון הפרדת הרשויות. הימנעות מכינוס הוועדה נגועה בחוסר תום לב ובשיקולים זרים. הדבר אינו מידתי ובלתי סביר בצורה קיצונית", טענו.
ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר כי "זו פגיעה ממשית באזרחי ישראל, זו פגיעה מקצועית במערכת המשפט ופגיעה בערכי הדמוקרטיה. לא יתכן שראש הממשלה לא מסוגל להשתלט על שר המשפטים שלו ולהודיע לו לכנס את הוועדה למינוי שופטים".
הוא הוסיף כי "יום לאחר ביטול עילת הסבירות חשוב להיזכר בעילות הנוספות שעל פי כל המומחים למשפט מינהלי, ובהם גם כל שופטי העליון המכהנים, מאפשרות ביקורת על החלטות הממשלה. אחרי כל התרגילים והשקרים, אחרי שביטלתם את הסבירות, עדיין נשארתם עם האחריות והסמכות – אנחנו דורשים לכנס את הועדה לבחירת שופטים. לאן עוד הממשלה הזו תוביל את החרפה?".