2 צפייה בגלריה
 גדעון סער, תמר זנגברג
 גדעון סער, תמר זנגברג
סער וזנדברג. צעקות והאשמות
(צילום: קובי קואנקס)
דיון קולני התרחש בצהריים (ראשון) בישיבת הממשלה, בשעה שהשרים דנו באישור הקמתם של חמישה יישובים חדשים בנגב. שר המשפטים גדעון סער האשים את השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ב"שנאה להתיישבות יהודית", וזנדברג השיבה לו: "לא אקבל ממך ציונים בציונות, עם כל הכבוד. אתה מלבה שנאה". כשסער הגיב לה: "אתן לך ציונים בציונות", היא השיבה לו: "אל תרים עליי את הקול. איזה מן סגנון זה? גועל נפש, תתבייש לך. חוצפה". בסופו של דבר ההצעה אושרה על ידי הממשלה.
בשבוע שעבר, יממה אחרי הפיגוע שבו נרצחו ארבעה בני אדם בבאר שבע, הודיעו שרת הפנים איילת שקד ושר הבינוי והשיכון זאב על אלקין כי יביאו לאישור החלטה סופית להקמת 10 יישובים. בהודעה מטעם השרים נכתב כי "החלטות הממשלה, מהוות צעד משמעותי בחיזוק ההתיישבות בנגב ובדגש על מזרח הנגב, אשר מהווה מרחב בעל חשיבות אסטרטגית לאומית".
השרים אישרו היום הקמה של חמישה מהיישובים - יישובי "מבואות ערד". הקמת היישובים האחרים צפויה לעלות לדיון בהמשך. חמשת היישובים שיוקמו יהיו כפרים קהילתיים בחלקו הדרום-מזרחי של חבל מבואות ערד. אחד מהם יוקם עבור האוכלוסייה הבדואית.
בנט בפתח ישיבת הממשלה, הבוקר

שרי מרצ השמיעו בדיון התנגדות להקמת היישובים. השרה זנדברג אמרה כי "ההחלטה הזו היא פשוט שיגעון. פשוט השתגענו לגמרי - כלכלית חברתית, סביבתית ואסטרטגית. העתיד האסטרטגי שלנו במדינת ישראל הוא על בסיס פתרון שתי מדינות - מדינה פלסטינית ומדינת ישראל. וזה יקשה מאוד על החזון החשוב הזה". השר יועז הנדל קטע את זנדברג ושאל "איך הנגב קשור?", והיא השיבה: "במקום לחזק את הנגב - שראוי וזקוק לחיזוק - אנחנו עושים את ההפך המוחלט".
לדברי זנדברג, "באר שבע זקוקה לחיזוק אחרי הרצח הנורא, אבל ההחלטה הזו מחלישה את באר שבע. צריך לפתור את משבר הדיור. ההחלטה הזו מוסיפה יחידות דיור יקרות. זה בטח לא עוזר ליוקר המחיה". זנדברג השיבה להנדל, שהעיר לה גם על הציונות, כי "100 השנים הראשונות היו בסימן התיישבות ותפיסת קרקע. 100 השנים הבאות צריכות לעבור מתפיסת קרקע למוד של חיים ראויים. אנחנו מחלישים את הנגב והאזור".
2 צפייה בגלריה
אובך בדימונה
אובך בדימונה
דימונה. עוד 10 יישובים אמורים לקום בנגב
(צילום: רועי עידן)
בהמשך העיר שר הבינוי והשיכון זאב אלקין כי השר מאיר כהן, ששימש ראש העיר דימונה, סבור שמדובר בהחלטה טובה. "הוא לא מבין ולא יודע ואת כן?", תהה אלקין בפני זנדברג, בשעה שכהן צחקק. שר הבריאות ניצן הורוביץ קרא לעבר כהן: "אל תזלזל מאיר. אני גם יכול לצחוק כשאתה מדבר". כהן השיב: "אני לא מזלזל אדוני, אני אומר שזו החלטה נכונה מכל מיני סיבות ומקשיב גם למה שהשרה אומרת".
בהמשך התפתח העימות בין סער לזנדברג. הוא האשים את שרי מרצ בהתנגדות כזו להתיישבות יהודית בלבד. "אני לא שומע התנגדות כזו מצד שרי מרצ להתיישבות בדואית", הוא אמר. זנדברג קטעה אותו - והוא צעק לעברה: "אל תקטעי אותי, את לא תתפרצי. יש לכם שנאה להתיישבות היהודית, זה חולני". היא השיבה לו: "לא אקבל ממך ציונים בציונות, עם כל הכבוד", ובהמשך, אחרי שסער אמר לה "אני אתן לך ציונים בציונות", קראה לעברו: "אל תרים עליי את הקול. איזה מן סגנון זה? גועל נפש, תתבייש לך, חוצפה".
בעקבות אישור ההחלטה, אמר יו"ר החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית העולמית, ישי מרלינג כי "העברת החלטת הממשלה היום היא אמירה ציונית-אסטרטגית חשובה ביותר. החטיבה להתיישבות ערוכה לביצוע מיידי של התוכנית, לטובת חיזוק ההתיישבות בנגב בפרט ובמדינת ישראל בכלל".