בישראל וגם בארצות הברית הביעו אתמול (ראשון) שביעות רצון מתוצאות חילופי האש הכבדים בגבול הצפון. האמריקנים סייעו לישראל במידע מודיעיני והיו פעילים מאוד מאחורי הקלעים כדי למנוע הידרדרות אזורית, בשיתוף גורמים בינלאומיים נוספים ובהם בריטניה, צרפת וגרמניה. כעת, בשתי המדינות רוצים למנף את ההישג למניעת הסלמה אזורית, לקידום הסדרה בין ישראל לחיזבאללה וכן לקדם עסקת חטופים – מטרות הקשורות אחת בשנייה.
3 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת המנע בלבנון
(צילום: רויטרס / REUTERS / Aziz Taher)
תיעוד מתדלוק מטוסי אדיר בשמי לבנון, יירוט כטב"מ וקולות קשר
(צילום: דובר צה"ל)

הלילה, התייחס היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן למצב במזרח התיכון, ואמר כי הוא "מודאג שהסכסוך באזור יידרדר לכדי מלחמה אזורית רחבה, ומקווה שזה לא יקרה". לדבריו, "ממשל ביידן נמצא בקשר רציף עם ישראל לגבי המצב כרגע מול חיזבאללה".
האמריקנים הסכימו עם המודיעין הישראלי שקבע שחיזבאללה עומד לבצע ירי נרחב לעבר ישראל בסביבות השעה 05:00 בבוקר, ולכן לא התנגדו למכת המנע - עם זאת, הם ביקשו מישראל להסתפק בזה ולא להעמיק את המתקפה. בחודשים האחרונים ארה"ב הבהירה שאם ישראל תפתח במערכה בלבנון מיוזמתה – היא לא תגבה אותה. לכן, העובדה שבבית הלבן גיבו את ישראל מעידה שהאמריקנים הבינו את הצורך בפעולה מניעתית.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עקב אחרי האירועים בישראל ובלבנון, היה מעורב עם הצוות שלו לביטחון לאומי לאורך כל הערב ובהנחייתו, גורמים בכירים אמריקנים נמצאים בקשר רציף עם עמיתיהם הישראלים. "נמשיך לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה, ונמשיך לפעול למען יציבות אזורית", אמרו היום בבית הלבן.
למרות שנפגעו מטרות אזרחיות, האמריקנים סבורים כי העובדה שחיזבאללה הגביל את התגובה שלו למטרות צבאיות ונמנע מלתקוף את תל אביב וכן יעדים אזרחיים מעידה שההרתעה שלהם הוכיחה את עצמה ומסר ה"Don't" של ביידן עשה את שלו.
3 צפייה בגלריה
צ'רלס בראון
צ'רלס בראון
להקרין עוצמה ולהרתיע שחקנים נוספים. הרמטכ"ל האמריקני בביקור בישראל
(צילום: EPA /JIM LO SCALZO)
הרמטכ"ל האמריקני גנרל צ'רלס בראון הגיע אתמול בערב לישראל וצפוי להיפגש עם הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, ועם שר הביטחון יואב גלנט. עצם ההגעה שלו, בין היתר, נועדה להקרין עוצמה ולהרתיע שחקנים נוספים מלתקוף את ישראל - בראשם איראן, החות'ים והמילציות השיעיות בעיראק. בינתיים, ההבנה בישראל ובארה"ב שהתגובה האיראנית לא תגיע היום או מחר, אך גם לא ירדה מהפרק.
כאמור, בארה"ב חושבים שניהול האירוע וההצלחה במניעת ההסלמה יכולים לשמש הזדמנות נדירה לקידום ההסדרה בין ישראל לחיזבאללה ושל עסקת החטופים בעזה, שתי מטרות המשפיעות אחת על השנייה. מיום שבת שוחח השר גלנט שלוש פעמים עם עמוס הוכשטיין, השליח הבכיר של ביידן ללבנון, ופעמיים עם שר ההגנה לויד אוסטין - פעם אחת לפני מכת המנע ופעם נוספת אחריה. גורם ביטחוני ישראלי סיפר כי גם בישראל מנסים להפוך את ההישג הטקטי לחיזוק העמדה האסטרטגית בניסיון להביא הסדרה.
בכיר ישראלי הדגיש כי האמריקנים לא סייעו לישראל בהגנה אקטיבית, אך כן הייתה חשיבה אם ניתן לגבות מחיזבאללה מחיר משמעותי נוסף מעבר למכת המנע. לדבריו, הוחלט להסתפק במתקפה, שנעשתה בהסכמה שהתגובה עומדת "בכללים המקובלים" שלא יגררו להסלמה אזורית, ולא להעמיק את הפגיעה בחיזבאללה, זאת בגלל שמלכתחילה לא הייתה כוונה בישראל להגיע למלחמה כוללת. הגורם ציין כי "תמיד יש את השיקול מה הגבול", והדגיש כי "ההסדרה עדיין לא כאן מעבר לאמירות כלליות על 1701".
3 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
"מסר של עוצמה בעיני המתבוננים באזור". תקיפות צה"ל הבוקר בדרום לבנון
(צילום: Kawnat HAJU / AFP)
"יש שביעות רצון מהתקיפה המוקדמת ומהמסר מצד ישראל", אמר הגורם הבכיר. "זה נותן לישראל עמדה חזקה יותר לקראת ההמשך. הרי היו דילמות אם להכות במכת מנע ויש שביעות רצון מההחלטה והתוצאות, שגם לא הובילו למלחמה אזורית בניגוד לאזהרות. זה מסר של עוצמה בעיני המתבוננים במדינות האזור כמו איראן, תימן וביירות. זה יציב את ישראל בעמדה חזקה יותר מול חיזבאלללה בהמשך וגם מחזק את הנכונות לקחת החלטות". הוא הסביר כי "זה משפיע גם על העסקה, ולאור תוצאות הסבב הזה סינוואר מבין שאין לו לא סופה ולא אל-אקצא – וזה בהחלט יכול לדחוף להתקדמות".
בינתיים, שר החוץ ישראל כ"ץ הנחה לשגר מכתב תלונה ישראלי בחתימת שגריר ישראל באו"ם דני דנון למועצת הביטחון. המכתב שיישלח מביע דאגה מההסלמה המתמשכת באזור הקו הכחול בעקבות ההפרות של חיזבאללה, ויצוין בו כי "צה"ל זיהה מתקפה גדולה שמתוכננת על ידי חיזבאללה, כולל ירי מאות טילים, רקטות ומל"טים. הוא ביצע תקיפות מדויקות כדי לסכל את האיום על אזרחים ומטרות אחרות בישראל, והשמיד משגרי טילים לפני שיגורם. חיזבאללה המשיך לשגר מאות רקטות וכטב"מים לעבר ישראל, בנוסף לאלפי מתקפות דומות מאז 8 באוקטובר".
במכתב שיישלח לאו"ם יודגש כי "יותר מ-60 אלף אזרחים בצפון ישראל פונו מבתיהם עקב המתקפות. לבנון וחיזבאללה, בהכוונת איראן, נושאים באחריות להידרדרות המצב הביטחוני בגבול הצפון. יש צורך דחוף בפירוז דרום לבנון מנשק לא חוקי ובפרוק חיזבאללה. ישראל תשמור על זכותה להגן על עצמה ועל אזרחיה, ותנקוט צעדים בהתאם לחוק הבינלאומי". כמו כן תהיה במכתב קריאה למועצת הביטחון "לגנות את הפעולות של חיזבאללה ואיראן ולוודא שהחלטת מועצת הביטחון 1701 נאכפת במלואה".