ראש המודיעין הצבאי של אוקראינה, קירילו בודאנוב, אמר כי רוסיה מתכננת להתנקש בחייו של יבגני פריגוז'ין – ראש "קבוצת וגנר", שהוגלה לבלארוס אחרי שפתח במרד נגד ראשי הצבא.
בראיון בסוף השבוע אמר בודאנוב כי שירות הביטחון הרוסי, ה-FSB, הופקד על התוכנית לחסל את פריגוז'ין. כשנשאל אם הוא מאמין שנשיא רוסיה יצליח להביא למותו של מי שהיה בעבר בעל ברית קרוב שלו, וכונה "השף של ולדימיר פוטין", השיב: "אנחנו יודעים שה-FSB הופקד על המשימה להרוג את פריגוז'ין. האם הוא יצליח? רק הזמן יגיד. בכל מקרה, כל ניסיון התנקשות לא יקרה במהרה".
פריגוז'ין בהקלטה ראשונה מאז המרד: "רצינו למנוע את השמדת קבוצת וגנר"
(צילום: רויטרס)

4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראש קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראש קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין
פריגוז'ין ופוטין. קייב: "האם ההתנקשות תצליח? רק הזמן יגיד"
(צילום: AFP)
בודאנוב אמר כי קייב הייתה מודעת במשך "זמן מה" לכוונותיו של פריגוז'ין למרוד בצבא הרוסי, וטען כי שכירי החרב של "וגנר" כבר לא מהווים איום על הכוחות האוקראיניים במלחמה. בהמשך פורסמו דבריו של בודאנוב בערוץ הטלגרם של משרד ההגנה האוקראיני.
בסוף השבוע שעבר, אחרי שפריגוז'ין האשים את הצבא הרוסי במתקפה נגד שכירי החרב שלו, הוא ואנשיו חצו את הגבול מאוקראינה - שם לקחו חלק מרכזי במאמץ המלחמתי של הרוסים. פריגוז'ין דרש להדיח את שר ההגנה והרמטכ"ל, והשתלט עם אנשיו ללא התנגדות על מתקנים צבאיים.
כשכוחותיו של פריגוז'ין התקרבו למוסקבה הוא הודיע על סיום המרד - ובהמשך דווח על הסכם בינו לבין ההנהגה הרוסית, הסכם שהושג בתיווכו של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו - שטען שהוא ביקש מפוטין, בעל בריתו הקרוב, להימנע מחיסולו של פריגוז'ין. לדבריו, שבשיחה עם מנהיג המרד הוא ביקש ממנו לעצור – והזהיר כי אם ימשיך להתקדם לכיוון מוסקבה, הוא "יימחץ כמו חרק".
4 צפייה בגלריה
יבגני פריגוז'ין יוצא ממפקדת המחוז הצבאי ברוסטוב על הדון, אל הציבור שמתקרב ללחוץ את ידו
יבגני פריגוז'ין יוצא ממפקדת המחוז הצבאי ברוסטוב על הדון, אל הציבור שמתקרב ללחוץ את ידו
"השף של פוטין" מרד בצבא - והוגלה לבלארוס
(צילום: רויטרס)
לדברי הקרמלין, במסגרת ההסכם פריגוז'ין יצא לגלות בבלארוס והחקירה נגדו ברוסיה בגין קריאה למרד תיסגר. פוטין עמד לפי החשד מאחורי שורה ארוכה של חיסולים של יריביו לאורך השנים, אבל דוברו פסקוב הדגיש אמש כי פוטין סיפק הבטחה לשלומו של פריגוז'ין.
מהודעת הקרמלין על ההסכם עולה כי "קבוצת וגנר" תפורק למעשה: הלוחמים שמרדו יחד עם פריגוז'ין יקבלו חסינות מהעמדה לדין על מעשיהם, וכל השאר יידרשו לחתום על חוזים אישיים מול משרד ההגנה – באופן שבו יהיו כפופים למרותו. מדובר במהלך שמשרד ההגנה החל לקדם עוד לפני המרד, בגיבויו של פוטין, בניסיון להשליט סדר על "וגנר" בצל הסכסוך בין פריגוז'ין להנהגת הצבא.
4 צפייה בגלריה
לוחמי קבוצת וגנר נסוגים
לוחמי קבוצת וגנר נסוגים
לוחמי "קבוצת וגנר" נסוגים ממפקדת הצבא ברוסטוב על-הדון
(צילום: רויטרס)
אחרי הגלייתו של פריגוז'ין נאבקת רוסיה גם בהשפעתו על האוליגרך על דעת הקהל, והחליטה לסגור את חברת התקשורת "פטריוט מדיה" שבבעלותו. כלי התקשורת המרכזי של החברה הוא אתר החדשות RIA FAN, שנוקט קו לאומני ותומך בקרמלין, וסיקר באור חיובי את פריגוז'ין ואת פעילות "קבוצת וגנר". בשישי דיווח העיתון הרוסי Kommersant שהרשויות חסמו אתרי אינטרנט שקשורים לפריגוז'ין. התקשורת הרוסית דיווחה כי גם "מפעל הטרולים", ששימש את פריגוז'ין להפצת תעמולה ולשינוי דעת הקהל במדינות ברחבי העולם - כולל בארה"ב - פורק אחרי ניסיון המרד שלו.

"פריגוז'ין ירד מהפסים בגלל הכסף הגדול"

דמיטרי קיסילוב, מגיש טלוויזיה רוסי שנחשב לאחד משופרות הקרמלין ולחלק חשוב במכונת התעמולה של פוטין, אמר אתמול שפריגוז'ין "ירד מהפסים" אחרי שקיבל כספי ציבור בסך מיליארדי דולרים – עדות נוספת לרצון של הקרמלין להשמיץ את פריגוז'ין אחרי סיום המרד והגלייתו לבלארוס.
"פריגוז'ין ירד מהפסים בגלל הכסף הגדול", אמר קיסילוב בתוכנית הטלוויזיה שלו. "הוא חשב שהוא יוכל לקרוא תיגר על משרד ההגנה, על המדינה עצמה ועל הנשיא באופן אישי". קיסילוב ציין שהפעילות של שכירי החרב של "קבוצת וגנר" בסוריה ובאפריקה נתנה לפריגוז'ין את התחושה שהוא פטור מעונש – תחושה שהתעצמה בעקבות ההצלחות של שכירי החרב מ"ווגנר" במזרח אוקראינה.
4 צפייה בגלריה
פוטין ופריגוז'ין. רוסיה סגרה את חברת התקשורת של האוליגרך
פוטין ופריגוז'ין. רוסיה סגרה את חברת התקשורת של האוליגרך
פוטין ופריגוז'ין. רוסיה סגרה את חברת התקשורת של האוליגרך
(צילום: AP)
מבלי לספק הוכחות אמר קיסילוב ש"ווגנר" קיבלה מהמדינה סכום של יותר מ-858 מיליון רובל (9.7 מיליון דולר). בשבוע שעבר הצהיר פוטין לראשונה שרוסיה העבירה כספים ל"קבוצת וגנר", למרות שמדובר בחברה צבאית פרטית. לדברי הנשיא, בין מאי 2022 למאי 2023 קיבלה "וגנר" מרוסיה יותר מ-86 מיליון רובל - למרות שהחוק ברוסיה אוסר על פעילות של חברות צבאיות פרטיות.
פורסם לראשונה: 23:00, 02.07.23