(צילום: שמוליק דודפור)

ערב יום העצמאות ה-75 מחקרים וסקרים חדשים מראים את הקיטוב ההולך וגובר בחברה הישראלית - אבל יש גם נקודות אופטימיות. מחקר של מכון טרומן מהאוניברסיטה העברית העלה כי מבין תומכי גוש השינוי, 90% סבורים כי מפלגות הגוש השני מאיימות על האופי והצביון של מדינת ישראל. מסקר מקביל של תנועת "פנימה" עולה כי 75% מהישראלים לא אופטימיים לגבי עתיד המדינה.
במחקר של מכון טרומן, שהורכב ממדגמים שנאספו על ידי חברת iPanel, עלה בין היתר כי 57% תומכים באמירה לפיה יש צורך בביצוע רפורמה משפטית (לעומת 27% שמתנגדים), אבל רק 33% תומכים ברפורמה - או המהפכה המשפטית - שקידמה הממשלה הנוכחית (לעומת 52% שמתנגדים לה).
55% מבין תומכי גוש נתניהו תמכו בסקר באמירה לפיה אין להפעיל אלימות נגד אנשים מהמחנה הפוליטי הנגדי בכל מקרה, 21% התנגדו. מנגד, בגוש השינוי 76% תומכים באמירה זו, לעומת 12% שמתנגדים. לגבי השאלה אם מפלגות הגוש השני מאיימות על האופי והצביון של מדינת ישראל - 90% כאמור ממצביעי גוש השינוי מסכימים לכך, לעומת 61% מבין מצביעי גוש הימין שסבורים כך.
עורך המחקר, הפסיכולוג הפוליטי נמרוד ניר, הסביר אתמול (שני) ב-ynet radio: "זו תמונת מראה של מחקר דומה שעשינו לפני כמעט שנה בעידן הממשלה הקודמת, אז באמת ראינו שאת האיום המרכזי חשים מצביעי הימין. זה גם עניין של כוח. מטבע הדברים כל פעם שצד מסוים בשלטון הצד השני מרגיש יותר מאוים. החדשות הטובות הן שהקיטוב הפוליטי בישראל לא מיתרגם לעמדות של אלימות, יש לנו בסיס מאוד טוב לשפר את המצב".
2 צפייה בגלריה
ממצאי המחקר של האוניברסיטה העברית על החברה הישראלית
ממצאי המחקר של האוניברסיטה העברית על החברה הישראלית
76% מגוש השינוי - בכל מקרה אין הצדקה להפעלת אלימות
2 צפייה בגלריה
ממצאי המחקר של האוניברסיטה העברית על החברה הישראלית
ממצאי המחקר של האוניברסיטה העברית על החברה הישראלית
55% מגוש נתניהו - בכל מקרה אין הצדקה להפעלת אלימות
הסקר של תנועת "פנימה" הראה זינוק חד בשיעור הישראלים שאינם אופטימיים לגבי עתיד המדינה - מ-49% אשתקד ל-75% השנה. בקרב ערבי ישראל 92% לא אופטימיים לגבי עתיד המדינה, ולעומת זאת המצב שונה אצל החרדים - 68% אופטימיים לגבי עתיד ישראל.
על פי הסקר, 45% מהישראלים חושבים שהשסע החברתי הוא הנושא הדחוף ביותר שדורש טיפול בישראל. 28% חושבים שיוקר המחיה ו-10% השיבו שהסדרת יחסי דת ומדינה. 63% מהישראלים מעריכים שקדושת טקסי הזיכרון והעצמאות ייפגעו השנה על רקע המצב המתוח בישראל.
נמרוד ניר נמרוד ניר
בסקר, שנערך בקרב 500 ישראלים על ידי חברת דיאלוג, עלתה גם השאלה מהי התחושה החזקה ביותר שאתה מרגיש לקראת חג העצמאות. 54% מהישראלים השיבו מועקה ודאגה. 24% ענו תקווה ורק 12% השיבו שמחה.
"המחלוקות שקורעות אותנו מחלחלות עמוק", אמר שי פירון, נשיא תנועת "פנימה". "אנחנו שקועים בסוגיות שמפלגות אותנו – משבר הגיוס, עתיד השבת בישראל ויחסי דת ומדינה. זה הזמן למצוא וליישם פתרונות אמיתיים כדי שנוכל להמשיך לחיות יחד במדינת ישראל עוד שנים רבות".
בריאיון לאולפן ynet הוסיף שר החינוך לשעבר פירון: "אפשר להסתכל על מה שקורה במדינת ישראל בשני אופנים - אפשר להסתכל על זה כמשבר ואפשר להסתכל על זה כהזדמנות. במידה מסוימת ממשלת ישראל הצליחה לעורר פרץ אידיאולוגי אצל קבוצות גדולות של אנשים בחברה שהיו רדומים ופחות התעסקו בשאלת הזהות שלהם, בשאלה של באיזה מדינה הם רוצים לחיות.
שי פירוןשי פירוןצילום: מוטי קמחי
"אנחנו כבר מזמן לא נמצאים במחלוקת על הרפורמה המשפטית. אנחנו במקום אחר לחלוטין, במקום של שאלה מה זה דמוקרטיה, מה זאת מדינה יהודית ודמוקרטית. עכשיו השאלה היא האם ראשי האופוזיציה והקואליציה, ובעיקר במקרה הזה ראש הממשלה יבינו שבסיפור הזה יש פוטנציאל נפיץ שיכול לפרק אותנו ויגידו אנחנו עוצרים את האירוע משום שאנחנו מבינים שהוא בכלל לא האירוע".
פורסם לראשונה: 17:56, 24.04.23