8 צפייה בגלריה
פסטיבל מידברן
פסטיבל מידברן
מבלים בפסטיבל מידברן (ארכיון)
(צילום: EPA)
הנהלת פסטיבל מידברן, שייערך בחודש הבא כמדי שנה באזור הנגב, הודיעה לבאי האירוע כי המשטרה מתנה את קיומו בהדממה מוחלטת בין השעות 14:00 ל-16:00 אחר הצהריים ובין 23:00 בלילה ל-07:00 בבוקר. משתתפים קבועים בפסטיבל כועסים על ההחלטה וטוענים כי "זה הזוי, חתונות ואירועים מקיימים בלי הגבלת שעות. למי מפריע מסיבות בשום מקום במדבר?".
ההחלטה על הגבלת הרעש במסיבות בפסטיבל התקבלה בעקבות תלונות מצד האוכלוסייה הבדואית שמתגוררת בסמוך על רעש שחוותה במידברן שנערך בשנה שעברה. המשטרה הפגישה את מארגני האירוע עם התושבים כדי שישמעו את תלונותיהם. "גם לבדואים יש ילדים שרוצים לישון, יש פה אוכלוסייה שמנהלת את חייה במדבר", אמרו גורמים במשטרה.
8 צפייה בגלריה
פסטיבל מידברן
פסטיבל מידברן
"למי אכפת ממסיבות בשום מקום במדבר?" (ארכיון)
(צילום: EPA)
המידברן צפוי להיערך השנה בשטח גלילי (שאינו מצוי בתחום שיפוט של רשות מקומית) ליד היישוב דריג'את. אחד משטחי המגורים נמצא במרחק של כ-250 מטרים מהאזור המתוכנן לבילוי. "התושבים סיפרו על רעש בלתי נסבל לאורך כל היום וגם על אבק", סיפר גורם במשטרה. "גם מכסייפה ומהר עמשא, שמרוחקים עוד יותר, התקבלו תלונות. סיפרו שסגירת חלונות לא עזרה, היו כאלה שנסעו צפונה והעבירו שם את השבוע".
רב-פקד אדיב אוחנה, קצין אגף המבצעים במשטרת עיירות, אמר: "המטרה היא לקיים את האירוע כמו שצריך, מבלי לפגוע בשגרת החיים של התושבים. חשוב לנו שהאירוע יתקיים אבל לא על חשבון פגיעה בחייהם. קיימנו מפגש מקדים עם המארגנים ובמהלכו נציגי התושבים התלוננו על המפגעים אשתקד. רצינו לראות איך ניתן לקיים את האירוע בצורה נכונה, ללא פגיעה בהם. אמרנו למפיקים שלא נוכל להקל בכל מה שקשור לחוק הרעש. אנחנו גורם שאוכף את החוק והם צריכים לעמוד בו".
8 צפייה בגלריה
פסטיבל מידברן
פסטיבל מידברן
פסטיבל מידברן. "יש רצון לזרום ללא תחושת זמן והגבלות"
(צילום: EPA)
תושבי האזור הבדואים סיפרו על רעש בלתי נסבל ואבק שהיתמר ופגע בהם. השייח זקי דריג'את, שמתגורר באזור, סיפר: "אנחנו צריכים לישון בלילה ואין מנוחה. המוזיקה הייתה 24 שעות, זה לא בריא. לראות את האנשים מתלבשים ככה ומוזיקה 24 שעות? שיילכו למקום אחר. אין להם מקום אחר יותר מבודד? אם יחפשו - הם ימצאו. היה מוות, פשוט היינו בתוך אבק".
עזאת אבו חמאד, תושב דריג'את, העיד: "בשנה שעברה עשו לנו המון רעש ואבק. בנוסף לזה, בתרבות שלנו לא מקובל שהם מסתובבים ככה מסוממים וערומים. זה לא משהו שאנחנו מקבלים במנטליות שלנו, יש לנו את הכבוד שלנו ואנחנו לא רוצים שאנשים יסתובבו ככה. חסר מקום בנגב לעשות את זה? בשנה שעברה התקשרנו כל הזמן למשטרה אבל הם לא עשו כלום למרות שהיו שם שוטרים. לא היה אכפת להם מהתושבים. הפעם הלכנו למשטרה והבהרנו שם הכול. אנחנו לא חייבים לספוג אנשים שמסתובבים לידנו בצורה לא מכובדת".
8 צפייה בגלריה
הבדואים התלוננו: "פשוט היינו בתוך אבק"
הבדואים התלוננו: "פשוט היינו בתוך אבק"
הבדואים התלוננו: "פשוט היינו בתוך אבק"
(צילום: AFP)
מנגד, המשתתפים במידברן לא התחברו כמובן להחלטה על ההדממה המתוכננת ועל הגבלות המשטרה. "מילא בלילה, אבל בין שתיים לארבע בצהריים זה הזוי ברמות בעיניי", אמרה אחת מהם. אחרת אמרה: "עצוב, זה היה אמור להיות האירוע הראשון שלי והרשויות שולטות גם שם. יש רצון לזרום ללא תחושת זמן והגבלות, וברור שהמוזיקה מאוד חשובה עבור כולנו".
לדברי משתתפים בפסטיבל, הדממת המוזיקה בשעות הלילה תביא לשינוי משמעותי באופי האירוע. לדבריהם, חוק הרעש מגביל את שעות המנוחה באזורי מגורים, והוא אינו חל אוטומטית בכל מקום בארץ. "איזה שכנים? אנחנו במדבר. זו דרישה מופרכת", אמר אחד מהם.
8 צפייה בגלריה
פסטיבל מידברן
פסטיבל מידברן
"מסתובבים ערומים ומסוממים, זה נוגד את המנטליות שלנו"
(צילום: EPA)
הנהלת המידברן כתבה בדף הפייסבוק של האירוע: "השנה, כחלק מתנאי הרישוי של משטרת ישראל, התבקשנו לעמוד בחוק הרעש כלשונו. המשמעות היא שקט מלא בעיר בשעות הקבועות בחוק". עוד מסרה ההנהלה כי "אנחנו פועלים להבנות עם המשטרה, השכנים ויתר הרשויות שיאפשרו לנו לחוות את מידברן בצורה המיטבית שהכי קרובה למה שאנחנו מכירים ללא הפרעה לשכנים. עיר אנרגטית חיה ותוססת שפועלת 24/6".
קאבירה רינת שרעבי, מנכ"לית עמותת מידברן, מסרה בתגובה: "עמותת מידברן פועלת בשיתוף מלא ושיח פורה עם משטרת ישראל ותושבי האזור במטרה לקיים את האירוע השנה מתוך שכנות טובה וחשיבה על השנים הבאות. אנו מתרגשים לקראת המפגש השנתי של קהילת מידברן בישראל, בו שערי העיר הזמנית יפתחו למשך שבוע ימים במדבר. גם השנה יוצבו מאות מיצבי אמנות וישתתפו מאות מחנות נושא פרי יצירתם של אמנים ישראלים. מתרגשים גם משובם של מאות תיירים מרחבי העולם לאירוע בנגב אחרי תקופת הקורונה".
פורסם לראשונה: 14:18, 21.09.22