בעקבות הטענות על התעללות ועינויים של עצורים פלסטינים - החשודים בפעילות טרור - בהן אף טענות על מות עצורים, מינה היום (שלישי) הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ועדה מייעצת שתבחן את תנאי כליאתם של עצורי מלחמת חרבות ברזל במתקני הכליאה שבאחריות הצבא. בין היתר, ייבחנו התנאים בשדה תימן, ענתות ובמחנה עופר.
2 צפייה בגלריה
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
עצורים עזתים בשדה תימן. מתוך תחקיר ה-CNN
( צילום: CNN)
2 צפייה בגלריה
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
( צילום: CNN)
הוועדה, שהקמתה אושרה על ידי שר הביטחון יואב גלנט, תבחן את תנאי הכליאה, דרכי הטיפול בכלואים, ניהולם התקין של מתקני הכליאה ואת התאמתם להוראות הדין הבינלאומי. בראש הוועדה יעמוד האלוף במיל' אילן שיף, וחבריה הם האלוף במיל' איתן דנגוט, תת-אלוף במיל' נחמן אש, תת-אלוף במיל' מיקי בראל ואלוף-משנה במיל' פנינה שרביט ברוך. היא תחל את פעילותה "בהקדם", ותגיש את המלצותיה לרמטכ"ל בתוך 21 ימים.
בהודעה שנמסר מטעם צה"ל הוסבר כי בשל מתקפת הטרור של חמאס בשבעה באוקטובר "נדרש צה"ל, באופן חסר תקדים, לעצור אלפי חשודים במעורבות בפעילות טרור. כלואים אלה מוחזקים במתקני כליאה שבאחריות צה"ל בעת כליאתם הראשונית.
"על רקע מספר העצורים חסר התקדים כלואים רבים מוחזקים במתקני הכליאה שבאחריות צה"ל לפרקי זמן ארוכים מהצפוי. בתוך כך, הועלו טענות ביחס לתנאי ההחזקה במתקני הכליאה", נכתב.
הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, התייחסה אתמול בנאומה בכנס לשכת עורכי הדין באילת לטענות. היא ציינה כי מתחילת המלחמה הפרקליטות הצבאית פתחה ב-70 חקירות מצ"ח: "במסגרת חקירות אלו נמנות גם הטענות שהועלו ביחס לתנאי הכליאה במתקן המעצר 'שדה תימן', ולמותם של עצורים תחת משמורת צה"ל. אנו מתייחסים לטענות אלה ברצינות רבה, ופועלים לבירורן", אמרה.
הפרקליטה הצבאית הראשית: "מתייחסים לטענות ברצינות רבה"
(צילום: לשכת עורכי הדין )

בתחילת החודש הודיעו הפלסטינים על מותו של ד"ר עדנאן אחמד אל-ברש, ראש המחלקה האורטופדית בשיפא, שהוחזק בכלא הישראלי. רשות האסירים הפלסטינית ומועדון האסירים הפלסטיני האשימו את ישראל במותו - וכן במותו של עציר נוסף הנחשד במעורבות בפעילות טרור. מותו של הרופא סוקר בהרחבה בעולם, ובחמאס טענו כי מדובר ב"התנקשות".
כשבוע לאחר מכן פרסמה רשת CNN תחקיר מקיף אודות התעללות בעצורים פלסטינים בשדה תימן, אותו הגדירה אז "בית מעצר חשאי בנגב". בתחקיר, שמבוסס על "חושפי שחיתויות ישראלים" וקיבל את הכותרת הראשית באתר הרשת, מתואר כי עצירים מוחזקים במתקן כשהם מרותקים, מכוסי עיניים, עם חיתולים.
הרשת ציינה כי שלושה ישראלים שעבדו במחנה הם שהעניקו לה את העדויות על המתרחש בו, ו"כולם התבטאו תחת סיכון של השלכות משפטיות ופעולות תגמול מצד ארגונים התומכים במדיניות הקשוחה של ישראל ברצועת עזה". על-פי העדויות, המתקן - שלא רחוק במיוחד מהרצועה - מחולק לשני חלקים: מתחמים שבהם כ-70 עצורים פלסטינים מוחזקים תחת "ריסון פיזי קיצוני", ובית חולים שדה שבו עצורים פצועים קשורים למיטותיהם, לובשים חיתולים ואוכלים באמצעות קשיות.