כנופיית האקרים שחדרה לשלל מערכות מחשב של ממשלת קוסטה ריקה והצפינה חלקים מהן, העלתה ביממה האחרונה את גובה דמי הכופר שהיא דורשת בתמורה להחזרת המידע והשליטה המלאה במערכות – והודיעה כי מטרתה כעת היא להפיל את הממשלה במדינה שבמרכז אמריקה. מדובר באיום יוצא דופן בעולם מתקפות הכופרה, אם כי לא ברור מה מידת מהימנותו.
6 צפייה בגלריה
נשיא קוסטה ריקה רודריגו צ'אבס
נשיא קוסטה ריקה רודריגו צ'אבס
הנשיא החדש רודריגו צ'אבס. קיבל מההאקרים שהות של שבוע
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה משרד האוצר מתקפת האקרים
קוסטה ריקה משרד האוצר מתקפת האקרים
חודש אחרי - לא כל המערכות חזרו לתפקוד מלא. משרד האוצר של קוסטה ריקה
(צילום: רויטרס)
הכנופיה, ששמה הוא "קונטי" ושלפחות חלק מהחברים בה הם דוברי רוסית, תקפה את קוסטה ריקה באפריל, ובמסגרת ההתקפה הצליחה לקבל גישה לשלל מערכות קריטיות במשרד האוצר, בהן מערכות הקשורות לגביית מיסים. גם מערכות אחרות נפגעו, ואף שחודש עבר מאז – לא כולן חזרו לתפקוד מלא. בסוף השבוע האחרון הודיעה הכנופיה כי כעת היא דורשת מממשלת קוסטה ריקה 20 מיליון דולר בתמורה לשחרור המידע, וכי אם לא תקבל אותם בתוך שבוע – היא תמחק את המפתחות לשחרור המידע.
"יש לנו סייענים מבפנים, ואנחנו פועלים להשגת גישה לשאר המערכות שלכם, כך שאין לכם שום ברירה אלא לשלם לנו", טענה כנופיית "קונטי", והזהירה את קוסטה ריקה: "אנחנו יודעים ששכרתם מומחים לשחזור מידע – אל תנסו למצוא פתרונות עקיפים". ההאקרים הוסיפו: "אנחנו נחושים להפיל את הממשלה באמצעות מתקפת סייבר. כבר הראינו לכולכם את הכוח והעוצמה שלנו". בהודעתה על העלאת דמי הכופר שהיא דורשת קראה הכנופיה לאזרחי קוסטה ריקה ללחוץ על ממשלתם לשלם את הכסף.
מתקפת ההאקרים היא צרה צרורה עבור רודריגו צ'אבס, שהושבע לנשיא קוסטה ריקה רק בשבוע שעבר, ומיד עם כניסתו לתפקיד הכריז על מצב חירום בעקבות המתקפה. הוא הצהיר כי נראה שהמתקפה על מערכות המחשב, שפגעה כבר ב-27 מוסדות ממשלה, באה הן מחוץ למדינה והן מתוכה: "אנחנו במלחמה, וזו לא הגזמה", אמר אתמול צ'אבס במסיבת עיתונאים, וטען כי ההאקרים הם ארגון טרור שנהנה מסיוע של משתפי פעולה בתוך קוסטה ריקה.
למרות האיום יוצא הדופן של הכנופיה להפיל את השלטון מומחים אומרים כי לא סביר להניח שהיא תצליח בכך, ורבים מהם מפקפקים בעצם הטענה שזו מטרתה. "זה מצב די ייחודי", הודה ברט קאלו, מומחה לענייני כופרה, "לא ראינו בעבר שום דבר שאפילו קרוב לזה. האיום להפיל את הממשלה הוא פשוט ניסיון לעשות רעש, אבל האיום שלהם לגרום לנזק גדול יותר מזה שהם כבר גרמו הוא איום שיש לו פוטנציאל להיות אמיתי. אי אפשר לדעת כמה מערכות של משרדי ממשלה נוספים כבר נפרצו אבל טרם הוצפנו". אף שההתקפה גורמת כאב ראש יוצא דופן לצ'אבס בימיו הראשונים בתפקיד, קאלו מאמין שבפועל המניע היחיד של ההאקרים הוא בצע כסף, ולא שינוי פוליטי.
6 צפייה בגלריה
נשיא קוסטה ריקה רודריגו צ'אבס
נשיא קוסטה ריקה רודריגו צ'אבס
צ'אבס. פעם טען שהתבדח, עכשיו מתנצל על ההטרדות המיניות
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
נשים מפגינות נגד נשיא קוסטה ריקה רודריגו צ'אבס
נשים מפגינות נגד נשיא קוסטה ריקה רודריגו צ'אבס
פעילות פמיניסטיות מפגינות נגד צ'אבס. הוא נאלץ להתפטר מהבנק העולמי
(צילום: EPA )
6 צפייה בגלריה
מפגינים נגד נשיא קוסטה ריקה רודריגו צ'אבס
מפגינים נגד נשיא קוסטה ריקה רודריגו צ'אבס
(צילום: EPA )
גם מחלקת המדינה האמריקנית התערבה בפרשה, והיא מציעה פרס בסך 10 מיליון דולר למי שימסור מידע שיוביל לזיהוי מנהיגיה של הכנופיה או יסייע לחשוף את מקום הימצאם. משרד החוץ האמריקני מסר בשבוע שעבר שבשנתיים האחרונות הייתה הכנופיה אחראית למאות מתקפות, ושהיו בהן יותר מ-1,000 קורבנות. לדברי מחלקת המדינה, בסך הכול שילמו הקורבנות לכנופיה יותר מ-150 מיליון דולר.
השבעתו של צ'אבס לנשיא בשבוע שעבר נעשתה כשברקע הפגנות של ארגוני נשים נגדו. פעילות למען זכויות הנשים ביקשו להזכיר כי צ'אבס בן ה-60, שר האוצר של קוסטה ריקה לשעבר, נאלץ בעבר להתפטר מהבנק העולמי בשל טענות להטרדות מיניות. חקירה פנימית העלתה כי בשנים 2013-2008 השמיע צ'אבס הערות לא-ראויות כלפי עובדות בבנק העולמי, וניסה באופן בלתי הולם לחתור למגע מיני איתן. השנה הוא מסר את "התנצלותו הכנה" לשתי מתלוננות נגדו, שעל שתיהן היה ממונה מתוקף תפקידו. ההתנצלות באה אחרי שבעבר טען כי המעשים שעליהם הן התלוננו היו בסך הכול "בדיחה" שלא הובנה כהלכה.