שבועיים לפני הבחירות, תקפו היום (שלישי) בקואליציה את התוכנית שהציגה מפלגת הציונות הדתית לרפורמות במערכת המשפט, שכוללת בין היתר ביטול עבירת המרמה והפרת האמונים. במחנה הממלכתי אמרו כי "סמוטריץ' ורוטמן הם יחידת החיסול של נתניהו שמטרתה לפרק את מערכת המשפט ולהחריב את הדמוקרטיה. הכול כדי להציל את נתניהו מאימת הדין"
2 צפייה בגלריה
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
סמוטריץ ורוטמן מציגים את תוכנית "חוק וצדק" לרפורמות במערכת המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
ביש עתיד אמרו כי "בן גביר המורשע בטרור וסמוטריץ' המשתמט מצהירים בריש גלי על תוכניתם לביטול הפרדת הרשויות והחרבתה דה-פקטו של הדמוקרטיה הישראלית. נתניהו מוכן למכור לקיצונים את כל היסודות עליהם בנויה מדינת ישראל רק כי הוא רוצה להימלט מגזר הדין".
בליכוד מיהרו להגיב להצעה לבטל את עבירת המרמה והפרת האמונים, ועוד לפני מסיבת העיתונאים של סמוטריץ' הבהירו כי "ההצעות של סמוטריץ' בעניינים המשפטיים לא יחולו רטרואקטיבית ולא ישפיעו על ההליכים בעניין נתניהו, שבלאו הכי קורסים בבית המשפט".
סמוטריץ מציג את תוכנית "חוק וצדק" לרפורמות במערכת המשפט
(צילום: אבי חי)

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר מצדו כי "התוכנית של סמוטריץ' היא לא חדשה, והיא לא שלו. נתניהו החליט להרוס את מערכת המשפט ושלטון החוק בישראל. נתניהו מוכר לקיצונים את כל היסודות עליהם בנויה מדינת ישראל כי הוא בפאניקה מהמשפט שלו. ישראל לא תהיה מדינה שמנוהלת בידי האנשים שמנסים לפרק אותה מבפנים".
בתוך כך, במחנה הממלכתי הציגו היום תוכנית למיגור הפשיעה. יו"ר המפלגה גנץ הציג את התוכנית יחד עם גדי איזנקוט ושר המשפטים גדעון סער. "ממשלה קיצונית רק תקצין את המצב", אמר גנץ. "העוצמה הפנימית שלנו, הביטחון ותחושת השייכות הם חלק בלתי נפרד מהעוצמה שלנו גם כלפי חוץ. בדרום ובצפון אלפי בתי עסק הפכו בני ערובה של עבריינים שסוחטים אותם וגובים פרוטקשן. גני שעשועים ופיצריות הפכו לשדות קטל. באיו"ש פשיעה לאומנית מציתה את השטח. מדינת ישראל יכולה לנצח את הטרור מבחוץ והפשיעה מבית".
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של בני גנץ, גדי איזנקוט וגדעון סער
מסיבת עיתונאים של בני גנץ, גדי איזנקוט וגדעון סער
גנץ, איזנקוט וסער מציגים את תוכניתם למיגור הפשיעה
(צילום: חיים הורנשטיין)
גנץ הציג את מה שזכה לכותרת "תוכנית איזנקוט", במסגרתה בדומה לקבינט הביטחוני יוקם קבינט למלחמה בפשיעה בראשות ראש הממשלה. הם הבטיחו לקדם רפורמות משפטיות, להכפיל את כוחות המשטרה - ובין היתר לשבץ 3,000 שוטרים בשירות חובה במשטרה, לערוך מבצע ל"ניקיון" המדינה מנשק לא-חוקי ולהקים מערך שיפוט מהיר.
איזנקוט אמר כי בין היתר יפעלו להחמרת ענישה וקביעת עונשי מינימום. "אני בטוח ביכולת שלנו לממש את התוכנית. החזית הראשונה היא העצמת המשטרה". בין היתר יקימו יחידות עירוניות מיוחדות עם סמכויות שיטור, יופעל המשמר הלאומי על בסיס חטיבות מג"ב, ותגובש תוכנית להחזרת קצינים ושוטרים מצטיינים. יש לציין כי רק בשנה האחרונה חתם מפכ"ל המשטרה על הסכם שכר חדש בין המשטרה למשרד האוצר, ובעקבותיו פרשו שוטרים רבים. אחד ההיבטים של התוכנית הוא הגברת המעורבות של השב"כ בחקירות משטרה, ובין היתר מוצע בה להפוך את הטרור החקלאי לכזה שיטופל כטרור לאומני.