החרדים מקדמים חוק חדש, סביב משבר הפטור מגיוס: לוועדת השרים לענייני חקיקה תגיע בשבוע הבא הצעת חוק של ח״כ ישראל אייכלר מיהדות התורה - "הצעת חוק קבלת ילד למעון יום והשתתפות המדינה בעלות שכר הלימוד בו" - שלפיה מספיק שאחד מבני הזוג יעבוד כדי שמימון המעונות לחרדים לא ייפסק.
3 צפייה בגלריה
ועדת העבודה והרווחה
ועדת העבודה והרווחה
ח"כ אייכלר
(צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)
מדובר בהצעת חוק שתפתור את הבעיה העיקרית של מימון המעונות לחרדים, שהפכה לבעיה המרכזית שמתסיסה את הרחוב החרדי סביב הגיוס לצה"ל. בציבור החרדי יש הסבורים שאם מימון המעונות ייפתר - ניתן יהיה להתעכב עם חקיקת חוק הפטור מגיוס.
ההצעה החדשה מגיעה אחרי שלפני כחודשיים וחצי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אמרה שהמדינה לא מוסמכת עוד לעודד לימודים תורניים של מועמדים חרדים לשירות ביטחון באמצעות מימון ממשלתי. לפי היועמ"שית, נדרש להפסיק את המימון למי שאחד מבני המשפחה לומד במוסד תורני בזמן שהוא מיועד לשירות ביטחון.
דברי היועמ"שית נמסרו אז לשר העבודה יואב בן צור מש"ס. "במצב החוקי הקיים, המדינה אינה מוסמכת עוד לעודד באמצעות מימון ממשלתי לפי מבחני מעונות היום, לימודים תורניים של מלש"בים. כלומר, היעדר הסמכות אינו מאפשר עוד מימון המבוסס על כך שאחד מבני המשפחה לומד במוסד תורני בזמן שהוא מיועד לשירות ביטחון", כתבה.
3 צפייה בגלריה
yk13816147
yk13816147
חרדים בלשכת הגיוס בתל השומר
(שאול גולן)
לפי דברי ההסבר של הצעת החוק שמנסים החרדים לקדם כעת, "על אף האמור במבחני התמיכה ובנוהל, לשם בחינת סדר הקדימות לקבלה למעון יום ולהשתתפות המדינה בעלות שכר הלימוד בו, יובא בחשבון מצבה התעסוקתי או הלימודי של האם בלבד, ובמשפחות שבראשן הורה עצמאי - של ההורה העצמאי בלבד; ואולם, הוראות סעיף זה לא יגרעו מאופן חישוב רמת ההכנסה לנפש במשפחה לפי מבחני התמיכה והנוהל. הוראות חוק זה לעניין השתתפות המדינה בעלות שכר לימוד במעון יום יחולו החל משנת הלימודים התשפ"ה, ולעניין הקבלה למעון יום – החל משנת הלימודים התשפ"ו".
"זכויות אישה על עבודתה ופרנסתה הן זכויות חוקתיות ראשונות במעלה. דיני העבודה מגנים על זכויותיה לעניין תנאי השכר, תנאי ההעסקה, שעות העבודה, מניעת הפליה ועוד", נכתב בדברי ההסבר של הצעת החוק. ״כדי לאפשר לאישה לממש את פוטנציאל התעסוקה והפרנסה שלה נקבעו זכויות סוציאליות כמו הנחה למעון יום, שהמדינה מסבסדת מכספי משלמי המיסים מכלל המגזרים. זכויות אלה אינן יכולות להיות תלויות באיש אחר זולת האישה. לפיכך מוצע לקבוע כי לשם בחינת סדר הקדימות לקבלה למעון יום ולהשתתפות המדינה בעלות שכר הלימוד בו, יובא בחשבון מצבה התעסוקתי או הלימודי של האם בלבד".
3 צפייה בגלריה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
היועמ"שית. אמרה שיש לעצור את המימון למעונות יום למשפחות של חרדים חייבי גיוס
(צילום: יואב דודקביץ)
עוד נכתב: "יחד עם זאת, לעניין חישוב רמת ההכנסה לנפש במשפחה לפי מבחני התמיכה תובא בחשבון גם הכנסת האב. הצעת החוק מבקשת לקבוע אי-תלות בין הזכויות וההנחות שמגיעות לאם עובדת ובכלל זה בהליכי לימודים לרכישת השכלה או מקצוע, ובין חייה המשפחתיים או האישיים, או מעשי בני משפחתה – שאינם רלוונטיים לזכויותיה כאם העובדת למחייתה. כל הפליה על רקע חברתי או דתי אסורה. כך גם כלפי נשים עובדות, שמנסים לפגוע בפרנסתן ולמנוע מהן זכויות כאימהות עובדות.
"ביטול ההנחה במעונות יום ומשפחתונים, לנשים עובדות, בזיקה לבני זוגם שבחרו להקדיש את חייהם ללימוד התורה, סותרת את יסודות כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק. לא ייתכן שבמדינת היהודים נמנע מאימהות לצאת לעבוד ולהביא פת-לחם לפי הטף על ידי ביטול ההנחות במעונות היום והמשפחתונים".
במהלך ישיבת סיעת יהדות התורה סוכם שהסיעה תדרוש מהנהלת הקואליציה להעביר את החוק של ח"כ אייכלר בהקדם. "ח"כ הרב ישראל אייכלר, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, הציג בפני הסיעה את הצעת החוק שהעלה בכנסת, עליה חתומים כל חברי הסיעה, בנושא 'השתתפות המדינה בעלות שכר הלימוד במעונות'. לפי הצעת החוק יובא בחשבון, לצורך בחינת השתתפות המדינה בעלות השכר, מצבה התעסוקתי של האם בלבד. הסיעה דורשת מהנהלת הקואליציה לקדם את הצעת החוק הזו ב-3 קריאות במהירות האפשרית", נמסר מהסיעה.
מנגד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף, ואמר כי "משמעות הצעת החוק של אייכלר וסיעת יהדות התורה היא אחת: השתמטות מצה"ל". ח"כ מירב כהן כתבה בחשבון ה-X שלה: "שוחד פוליטי של מיליארדים ‏+ ‏השתמטות המונית משירות צבאי בשעת מלחמה קיומית ‏= ‏'ממשלת ימין-על-מלא'. ‏את מחיר הדמים ואת המחיר הכלכלי כולנו משלמים".
שר הביטחון יואב גלנט נשאל על סוגיית חוק הפטור מגיוס בכניסה למליאה, והשיב כי "זה לא עניין פוליטי, אלא עניין ביטחוני ומוסרי. מה שהתנגדתי בקריאה הראשונה - אז מאז המצב החריף. יש לנו יותר פצועים ויותר חללים". לדבריו, "אנחנו צריכים עוד חיילים ואנחנו צריכים עוד לוחמים".
גם עו"ד איילת השחר סיידוף מתנועת "אימהות בחזית", הבהירה: "נעתור לבג"ץ במידה והחוק המושחת עוקף גיוס לתקצוב המעונות יעבור בכנסת. ממשלת הקומבינה תוקעת סכין בגב הלוחמים והלוחמות שלנו". מנכ"ל המרכז הרעיוני בקרן ברל כצנלסון, אביעד הומינר-רוזנבלום, הוסיף כי "הצעת החוק החדשה לסבסוד מעונות יום תפורה לחלוטין לטובת משפחות האברכים על חשבון שאר הציבור בישראל, ותעודד אי-תעסוקה וגיוס של גברים חרדים".
בתוך כך, הבוקר, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (יהדות התורה) הצביע נגד חוק של הליכוד בוועדת שרים לחקיקה, ודרש ממזכירות הממשלה לדחות את ההצבעה על התקציב המתוכננת ליום חמישי. כך נודע ל-ynet. "לא יקרה", כתב שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בתגובה, כשהוא מצרף את כותרת הכתבה, ודקות לאחר מכן - בהודעה מטעמה של לשכת ראש הממשלה - נכתב כי במהלך ישיבת הממשלה הבהירו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר סמוטריץ כי תקציב המדינה חייב לעבור במועדו, בהתאם לעקרונות התקציב שכבר סוכמו.
"ראש הממשלה ביקש מהשרים להתכנס למשא ומתן מול האוצר לקראת הדיון ביום חמישי הקרוב", נכתב בהודעה. "שר האוצר ציין כי מדובר בתקציב מאתגר בתקופת מלחמה וכי נדרשת אחריות פיסקלית מכלל השרים על מנת לאפשר למשק לפרוץ בחזרה למסלול של צמיחה בסיום המלחמה. ראש הממשלה ושר האוצר אמרו לשרים כי הם מצפים להבין את גודל השעה ולהירתם לעניין".
לעומת גולדקנופף, יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר ועדת הכספים משה גפני רוצים "להוריד" את גולדקנופף מדרישה זו, וסבורים שאפשר לטפל בנושא הפטור מגיוס אחרי התקציב בממשלה. בש"ס ובדגל התורה מנסים להרגיע, מתוך הבנה שחוק כמו שהם רוצים לראות לא יקודם בשבוע שבו יש 56 יתומים מהמלחמה.