חיזבאללה פרסם בצהריים (רביעי) תיעוד מטריד מהאוויר שבו נראה בסיס חיל האוויר ברמת דוד, המרוחק כ-50 ק"מ מהגבול עם לבנון. את התיעוד, לפי ארגון הטרור הלבנוני, צילם אתמול הכטב"ם "הודהוד", שכבר צילם בעבר במפרץ חיפה ובסיסים ברמת הגולן.
צפו: הסרטון שפרסם חיזבאללה

בסרטון, בן תשע דקות, מתאר ארגון הטרור גם את מה שנראה בו: מכלי דלק למטוסים, מפקדת טייסת 109, פלטפורמה של כיפת ברזל, מחסני תחמושת, מפקדת טייסת 157, האנגרים ומפקדת טייסת 105. חיזבאללה פרסם גם תמונה של לשכת מפקד הבסיס, וחשף את פרטיו. לפי הסרטון שפרסם חיזבאללה, מדובר באלוף-משנה אסף אשד. נכתב כי הוא החל את תפקידו ביולי 2022. מלבד זאת, בסרטון מוצגים מחסנים נוספים ומפקדות טייסות - 101 ו-160, והאזור הטכני של טייסת 193.
בהמשך מצולמים מגורי קצינים, האנגרים לכאורה של מטוסי F-16, ומגדל הפיקוח. בתיעוד מופיעים גם מה שנראה כתמונות ולא סרטונים - שצולמו, לפי חיזבאללה, ב-9 ביולי - לפני כשבועיים: מסוקי אפאצ'י, מחסני דלק ומטוסי הרקולס.
דובר צה"ל ניסה להקטין את ה"הישג" של חיזבאללה ומסר כי "הסרטון שהופץ על ידי חיזבאללה צולם על ידי כלי טיס בלתי מאויש לצילום בלבד. פעילות הבסיס לא נפגעה. צה"ל וחיל האוויר בתוכו פועלים כנגד המערך האווירי של חיזבאללה, ותקפו מאות מטרות ממערך זה בחודשים האחרונים. חיל האוויר פועל בכל האמצעים להגנת שמי מדינת ישראל ויוסיף לעשות זאת".
צה"ל נערך עוד משלהי העשור הקודם לפגיעה ברמת דוד כתרחיש אפשרי במלחמה שבה חיזבאללה ימקד את התקיפות שלו במסלולי ההמראה בבסיס היחיד של חיל האוויר בצפון, במכ"מים ובדירים התת-קרקעיים.
לכן, בחיל האוויר תרגלו לא אחת תרחישים של שמירת הרציפות התפקודית, תיקונים מהירים לתשתיות המבצעיות בבסיס שעלולות להיפגע, העברת טייסות למחנות אחרים לסירוגין והגברת ההגנה האווירית על הבסיס. ההיערכות לתרחישים בוצעה לאור השחיקה של העליונות האווירית של ישראל בזירה הלבנונית בשנים האחרונות לצד ההבנה שבעימות הצבאי הקרוב עם חיזבאללה ייתכן שיופלו גם מטוסי ומסוקי קרב מאוישים.
בצה"ל מעריכים כי הכטב"ם שחדר לשמי העמק הוא קטן וללא ראש נפץ קרב - ככזה חתימתו המכ"מית דלה יותר ולכן הוא קשה לזיהוי. עד כה, ברוב המקרים, זוהה כטב"ם שנשא גם מטען חבלה ויורט. כעת, בצה"ל מתחקרים את סוג הכטב"ם שצילם את הבסיס ולומדים כיצד לזהות וליירט אותו בפעם הבאה. בנוסף, מבדיקה שנערכה בצבא עולה כי שני הכטב"מים שיורטו הלילה ממזרח לישראל והיו בדרכם לשטחה, שוגרו ככל הנראה על ידי המיליציות הפרו-איראניות בעיראק.
חיזבאללה, נזכיר, הצליח להחדיר במרץ בשנה שעברה מחבל שהטמין מטען חבלה תקני רב-עוצמה שהתפוצץ באזור צומת מגידו ופצע באורח קשה את שרף א-דין חמאייסי, תושב סאלם, שנסע ממקום עבודתו לכיוון ביתו. המחבל עצר רכב אז וביקש מהנהג להסיעו חזרה מעמק יזרעאל לאזור גבול לבנון. הרכב נעצר בתום מרדף שעות ארוכות לאחר הפיגוע, בסביבות 17:00, בעקבות סריקות נרחבות שערכו כוחות הביטחון. המחבל חוסל כשהיה במכונית על ידי לוחמי ימ"מ ושב"כ. החיסול אירע בכביש הצפון סמוך ליישוב אדמית שבגליל המערבי, לאור יום וקילומטרים ספורים מקו הגבול.
4 צפייה בגלריה
סרטון שפרסם ארגון טרור חיזבאללה מבסיס רמת דוד
סרטון שפרסם ארגון טרור חיזבאללה מבסיס רמת דוד
אחד ממסלולי ההמראה ברמת דוד, שפרסם חיזבאללה. לטענת הארגון - התמונות מאתמול
4 צפייה בגלריה
סרטון שפרסם ארגון טרור חיזבאללה מבסיס רמת דוד
סרטון שפרסם ארגון טרור חיזבאללה מבסיס רמת דוד
פרטי מפקד הבסיס שחשף חיזבאללה
מקור בחיזבאללה אמר לרשת "אל-ג'זירה" כי הסרטון צולם אתמול, ולדבריו, "קשור לביקור נתניהו בוושינגטון" - אל לא פירט. באל-מיאדין, המזוהה עם ארגון הטרור הלבנוני, נכתב כי מדובר ב"מסר ברור אחרי התקיפה בחודיידה". לטענתו, "ייתכן שזו הפעם הראשונה בהיסטוריה של ישראל שבה חודרים לתחום האווירי של בסיס צבאי ישראלי. למרות הכוננות הגבוהה, ואף שישראל מצפה לתקיפות מתימן, חיזבאללה הצליח לשלוח את הכטב"ם ולהטעות את ההגנה האווירית".
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, שלומית שיחור רייכמן, אמרה: "התיעוד שחיזבאללה פרסם מטריד ביותר. הצילומים מטרידים שבעתיים מאחר ויש כאלה המבקשים בימים אלה להקים שדה תעופה משולב - צבאי ואזרחי, צמוד לבסיס הצבאי. מומחי ביטחון קבעו כי יש סכנה ביטחונית ממשית בהקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל עבור אלפי תושבות ותושבים באזור הצפון כולו".
בסרטון הקודם שפרסם חיזבאללה מהגולן פורטו בסיסי מודיעין כביכול, תחנות אסטרטגיות של מודיעין אלקטרוני ותחנות שמסוגלות לבצע תקיפות אלקטרוניות בצפון. חיזבאללה טען כי מדובר ב"עיניים של המדינה". בהמשך הסרטון נראו - לטענת ארגון הטרור - מוצבים צבאיים, סוללות של כיפת ברזל וגם ריכוזי כוחות צה"ליים - בזמן המלחמה. בנוסף, תועדו גם אוטובוסים שלטענת ארגון הטרור השיעי משמשים להסעת קצינים וחיילים בצפון וגם "מרכז רפואי צבאי חדש". אז, בניגוד להיום, חיזבאללה לא ציין מתי צולם הסרטון.
4 צפייה בגלריה
סרטון שפרסם ארגון טרור חיזבאללה מבסיס רמת דוד
סרטון שפרסם ארגון טרור חיזבאללה מבסיס רמת דוד
מסוקים שתועדו בבסיס רמת דוד
בסרטון הראשון, כאמור, פרסם חיזבאללה סרטונים נוספים שתיעד אותו כטב"ם, ובהם סטי"לים בנמל חיפה, שכונות בקריות, מתחם "ביג", מפעל של רפאל - וגם תיעוד ממעקב אחר רכב נוסע. לטענת חיזבאללה, הוא שב על עקבותיו בחזרה ללבנון מבלי שהופל.
יומיים לאחר אותו סרטון גורמים אמריקנים ששוחחו עם CNN אמרו כי במקרה של מלחמה מול חיזבאללה, בארה"ב חוששים כי מערכת ההגנה האווירית של ישראל - כולל כיפת ברזל - לא תוכל לעמוד מול "ארסנל הטילים והכטב"מים העצום" של חיזבאללה, שעלול "להכריע אותה".
רשת CNN הזכירה אז את הסרטון שפרסם חיזבאללה, בו צולמו אתרים רגישים בחיפה ובקריות, ודווח כי גורמים ישראלים אמרו לארה"ב שהם מעריכים שכיפת ברזל עלולה להיות פגיעה - בעיקר בצפון - מהתחכום שצפוי במתקפות של חיזבאללה במקרה של מלחמה.
שני גורמים אמריקנים אמרו לרשת כי הישראלים הופתעו מרמת הדיוק של חיזבאללה עד כה. החשש העיקרי הוא כאמור שחיזבאללה ישתמש במספר גדול של אמצעי לחימה וטילים מונחים מדויקים במקביל במתקפה אחת, וכך יצליח להכריע את ההגנה האווירית הישראלית.