5 צפייה בגלריה
המחבל , אסלאם פרוח
המחבל , אסלאם פרוח
המחבל אסלאם פרוק וזירת פיצוץ אחד המטענים בירושלים
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
רצח בנסיבות מחמירות, מעשי טרור של ניסיון רצח, חברות פעילה בארגון טרור ופעולה בנשק למטרות טרור. אלו הן העבירות שמיוחסות לתושב מזרח ירושלים אסלאם פרוק (26) בגין ביצוע פיגוע המטענים הכפול בעיר בחודש שעבר שבו נרצחו טדסה טשומה (50) ואריה שצ'ופק (16).
מכתב האישום שהגישה הבוקר (שישי) פרקליטות מחוז ירושלים לבית המשפט המחוזי בעיר עולה כי המחבל פרוק התרברב במיוחס לו יום אחרי הפיגוע הכפול שאירע ב-23 בנובמבר, אולם כוחות הביטחון עצרו אותו ב-29 בנובמבר - שישה ימים אחרי פיצוץ המטענים בכניסה לעיר ובצומת רמות.
לפי כתב האישום, ב-24 בנובמבר שלח פרוק באמצעות מכשיר הטלפון הנייד שלו באמצעות אפליקציית טלגרם לערוץ "נאשר ניוז" שמזוהה עם ארגון דאעש ובמסגרתה נטל אחריות על ביצוע הפיגועים. בכתב האישום צוין עוד כי המחבל אימץ את השקפת העולם ופעילותו של ארגון הטרור, וניצל את הכשרתו כמהנדס מכונות במסגרת לימודיו בישראל בין 2022-2017 למימוש כוונותיו לביצוע פיגוע באזור ירושלים.
תיעוד הנחת המטען בכניסה לעיר בפיגוע הכפול על ידי המחבל אסלאם פרוק
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

5 צפייה בגלריה
הנרצחים טשומה ושצ'ופק
הנרצחים טשומה ושצ'ופק
הנרצחים טשומה ושצ'ופק
(צילום: חיים גולדיטש, באדיבות המשפחה)
עוד צוין בכתב האישום כי המחבל רצה להביא למותם של תושבים יהודים ברוח משנתו של ארגון דאעש, לנוכח האיבה שחש כלפי מדינת ישראל ואזרחיה. בכתב האישום שהגישו עורכי הדין שגיא אופיר ואילן אקוקה, צוין כי פרוק למד על אודות הכנת חומרי נפץ ומטעני חבלה, הקים מעבדה לייצור חומרי הנפץ באזור גבעי ברמאללה, תרגל את ייצורו ויעילותו של חומר הנפץ ואיתר זירות מתאימות למימוש כוונותיו.
לפי כתב האישום, במהלך ספטמבר החליט המחבל לממש את תוכניתו ולהוציאה אל הפועל. לשם כך רכש במקומות שונים חומרים ועזרים מתאימים וייצר במעבדה שמונה קילוגרמים של חומרי נפץ. כמו כן, הנאשם רכש קטנוע משומש, צבע אותו בשתי שכבות צבע, ניסה למחוק את מספר השלדה על מנת להסוות אותו והסליק אותו בשטח נטוש באזור במדבר יהודה. כמו כן, כחלק מהכנת ציר הבריחה, הסליק הנאשם בגדים להחלפה לאורך כביש מספר 1 היורד לים המלח.
בלילה שבין 22 ל-23 בנובמבר, הרכיב פרוק שלושה מטעני חבלה ונסע עם שני מטענים לצומת רמות. בכוונתו של הנאשם הייתה להטמין שני מטענים בנפרד כך שמטען אחד יתפוצץ וימשוך לזירה כוחות סיוע ומשטרה וכעבור זמן מה יתפוצץ המטען השני ויסב נזק קשה ונרחב לכוחות המצטופפים לעזרה. עם הגיעו הבחין הנאשם בתקלה במערכת ההשהיה של מטען אחד, ולכן החליט להצמיד את שני המטענים למטען עוצמתי אחד, הסווה אותם בסמוך לגב תחנת האוטובוס וחזר לאסוף את המטען הנוסף.
פענוח הפיגוע הכפול בבירה | בכיר במשטרת ירושלים: "מדובר במפגע מתוחכם"
(צילום: גיל יוחנן, משי בן עמי)

הנאשם העביר את המטען האחרון באמצעות הקטנוע אל הגדר שניצבת בגב תחנת ההסעה בצומת גבעת שאול והצמיד אותו לאופניים שהיו שעונים על הגדר ומיהר לעזוב את המקום. לאחר מכן נסע הנאשם באמצעות הקטנוע על כביש מספר 1 לכיוון מדבר יהודה בהתאם לתוואי הבריחה שהכין. זמן קצר לאחר מכן נקרעה שרשרת ההינע של הקטנוע והוא הושבת.
פרוק, כך נטען, נטש את הקטנוע בסמוך לצד הדרך באזור חאן אל אחמר, לקח עמו את הקסדה, הנשק, המטענים והבגדים ופיזר אותם בשטח הסמוך לנקודה בה נטש את הקטנוע. בשעה 07:03 הקדים מנגנון ההפעלה של המטען שהונח בגבעת שאול להפעיל את המטען והוא התפוצץ בזמן שנמצאו במקום נוסעים רבים ובהם הנרצחים טשומה ושצ'ופק. כמה נוסעים נוספים ספגו פגיעות ברמות חומרה שונות ונזקקו לטיפול רפואי וכן נגרם נזק למכוניות שחלפו במקום.
5 צפייה בגלריה
כלי נשק וחפצים ששימשו את המחבל
כלי נשק וחפצים ששימשו את המחבל
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
כלי נשק וחפצים ששימשו את המחבל
כלי נשק וחפצים ששימשו את המחבל
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
כלי נשק וחפצים ששימשו את המחבל
כלי נשק וחפצים ששימשו את המחבל
(צילום: דוברות המשטרה)
המשטרה ושב"כ התירו לפרסם ביום שלישי השבוע את דבר מעצרו של המחבל שפעל לבדו. כוחות הביטחון פעלו בשיתוף צה"ל לפענוח הפיגוע. החקירה החלה כבר ביום פיצוץ המטענים, ויומיים למחרת כוחות הביטחון הבינו שמדובר במחבל שהגיע לזירה עם אופנוע, הניח את המטענים ונמלט מהעיר.
לפרוק, שהתגורר לסירוגין בכפר עקב במזרח ירושלים וברמאללה, אין רקע ביטחוני. הוא בן למשפחת רופאים - אמו ישראלית מאבו טור ואביו תושב רמאללה. הוא בוגר תואר ראשון בהנדסת מכונות במכללת עזריאלי להנדסה בירושלים, ובעל ידע טכני נרחב, ששימש אותו כאמור לתכנון הפיגוע. מחקירת שב"כ והיחידה המרכזית של מחוז ירושלים במשטרה עלה כי הוא פעל תחת אידיאולוגיה סלפית-ג'יהאדיסטית המזדהה עם דאעש.