הפלסטינים דיווחו אמש (חמישי) על עשרות הרוגים ויותר מ-100 פצועים ב"טבח חדש" ברצועת עזה, הפעם בכיכר כווית בשכונת זייתון שבעיר עזה. לפי הדיווחים מעזה, שאמינותם אינה ברורה ועדיין לא זכו להתייחסות מצד צה"ל, לפחות 40 בני אדם שהמתינו למשאיות סיוע נהרגו. משרד הבריאות ברצועת עזה, שנשלט על ידי חמאס, דיווח על לפחות 21 הרוגים ויותר מ-100 פצועים. "אנו צופים שמספר ההרוגים יעלה עקב חומרת הפציעות המגיעות לבתי החולים בעזה", ציינו בהודעת המשרד.
עדי ראייה ששוחחו עם CNN סיפרו כי "היו פיצוצים", והציגו לכלי תקשורת בעולם תיעודים קשים שבהם נראות גופות מכוסות בהריסות. עם זאת, עדיין לא ברור מתי צולמו התיעודים. בכלי תקשורת בעולם ציינו כי אל הכיכר מגיעות משאיות סיוע מדי פעם, והן מושכות אליהן המוני אנשים ש"נואשים לאספקת מזון".
1 צפייה בגלריה
זירת ה"טבח", לטענת הפלסטינים
זירת ה"טבח", לטענת הפלסטינים
זירת ה"טבח", לטענת הפלסטינים. "עשרות נהרגו"
דובר צה"ל בערבית סא"ל אביחי אדרעי התייחס במהלך הלילה לטענות, ואמר כי "הדיווחים לפיהם צה"ל תקף ביום חמישי בערב עזתים בנקודת חלוקת סיוע הומניטרי אינם נכונים". הוא הוסיף כי "צה"ל בוחן את פרטי האירוע בדיוק הנדרש". בצבא פרסמו הודעה ארוכה לאחר מכן, ובה מסרו כי חיילים לא ירו לעבר ההמון.
זו אינה הפעם הראשונה שבה טוענים הפלסטינים ל"טבח" בפלסטינים בזמן שאלה ממתינים לסיוע. בסוף החודש שעבר מיהרו הפלסטינים לכנות תקרית שבה נהרגו יותר מ-100 בני אדם לטענתם "טבח א-ראשיד".
תחקיר צה"ל העלה כי עשרות עזתים נפגעו בהתקהלות ההמונית שאירעה בעקבות דוחק או דריסה של נהגי משאיות הסיוע שחשו במצוקה, ולא מירי צה"ל - שירה ירי אזהרה לאוויר או ירי לעבר רגלי הבוזזים. כמה מדינות פרסמו הודעות גינוי בעקבות התקרית, ובארה"ב דרשו חקירה מעמיקה של האירוע כמו גם במועצת הביטחון של האו"ם.
בצה"ל הדפו כאמור את הטענות. ממצאי התחקיר שהגיש מפקד פיקוד דרום אלוף ירון פינקלמן לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, העלו כי "בזמן נסיעת המשאיות לעבר מוקדי החלוקה, התפתחה סביבן התקהלות אלימה של כ-12 אלף תושבים עזתים שבזזו את הציוד שהובילו. תוך כדי אירועי הביזה נצפו אירועים של פגיעה משמעותית באזרחים מדוחק ומדריסת משאיות".
עוד צוין בתחקיר הפיקודי כי "במהלך ההתקהלות, התקרבו עשרות תושבים עזתים עד למרחק מטרים ספורים מכוחות צה"ל והיוו בכך איום ממשי על הכוח בנקודה. בשלב זה, הכוחות ביצעו ירי מדויק להרחקה לעבר מספר חשודים. עם המשך התקרבות החשודים, ביצעו הכוחות ירי להסרת איום".