המחסור בסייעות פאנל הורים
(צילום: נויל האריס)

כבר חודשים ארוכים שבהם מתריעים מעונות היום המפוקחים, המיועדים לגילי שלושה חודשים עד שלוש שנים, על מצוקה גוברת בכוח האדם במסגרות - אך נותרים ללא מענה. השעות הארוכות, התנאים הקשים והשכר הנמוך גרמו לנטישה מסיבית של סייעות את המקצוע, ואת המחיר משלמים ההורים.
מוריה נבנצל, אם לילד בגן שנסגר עקב מחסור בצוות, אמרה הבוקר (חמישי) לאולפן ynet כי "המצב בעייתי כבר תקופה ארוכה. מדי פעם אנחנו מקבלים הודעה בשעות הערב: 'לא הצלחנו להסתדר עם צוות למחר, הילדים לא יוכלו להגיע לגן'. כמה פעמים כבר ספגנו מצב כזה, פשוט אין מה לעשות".
מוריה סיפרה כי "לפני שאני הולכת לישון, אני תמיד מסתכלת בקבוצת הוואטסאפ של הגן. אנחנו במצב תמידי של חוסר ודאות". לדבריה, "בשני האחרון קיבלתי הודעה ממנהלת הגן, שלפיה עקב מחסור חמור בכוח אדם הכיתה של הבן שלי תיסגר לצמיתות".
מה אתם כהורים אמורים לעשות במצב כזה? "שנינו עובדים בהייטק, ואין לנו אפשרות להישאר עם הילד בבית. הגנים בגבעת שמואל מלאים עד אפס מקום, ואנחנו ממש בבעיה".
2 צפייה בגלריה
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
"זו עבודה קשה ושוחקת, לא בטוח שנצליח לפתוח את שנת הלימודים הבאה". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בשנים האחרונות התריעו המעונות על מחסור חמור בסייעות, שהלך והחמיר והגיע לכדי מצוקה של ממש. בתחילת שנת הלימודים הנוכחית הודיעו המעונות כי לא יוכלו להמשיך לפעול במצב הקיים, שיותר מכל פוגע לטענתם ביכולתם לתת טיפול מיטבי לילדים. הם יצאו לשביתה שהסתיימה לאחר חמישה ימים, אז סוכם על פתיחת סל מחירים בהשתתפות המדינה ובליווי שר האוצר אביגדור ליברמן, אך המו"מ לא נפתח והמשכורות לא עלו.
אניטה טידונה, סייעת ושותפה למאבק, אמרה כי "תנאי ההעסקה במקצוע הם בלתי הולמים והשכר נמוך. אנחנו נמצאים בתקופה מאוד קשה - אין סייעות, אין מחליפות וקיים תסכול - הרבה סייעות רוצות לעזוב". היא הוסיפה: "עם כל האהבה לילדים, כמה אפשר? בסוף הסייעות לא רואות את האור בקצה המנהרה. התסכול הזה לא עולה לסדר היום ולא מטופל. יש הבטחות כאלה ואחרות - אבל בפועל שום דבר לא קורה והמצב רק הולך ומחמיר".
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ביקורת חריפה מופנית לעברו גם מכיוונם של המורים. אביגדור ליברמן
(צילום: קובי קואנקס )
עוגן נווה, מנהלת מעון יום, נאלצה לסגור כיתות בשל המחסור החמור בצוות. "בתחילת השנה היה לי רישום מלא", סיפרה. "בחודש אוגוסט, שבוע לפני תחילת הלימודים, נאלצתי לומר ל-18 הורים שלא מצאתי צוות שיפתח את כיתת התינוקייה, ושהם ייאלצו לחפש מסגרת אחרת".
הסייעות מקבלות שכר גבוה יותר במגזר הפרטי? לכן הן רוצות לעזוב את התחום? "אני לא חושבת שזה עניין של שכר. העלינו את השכר, אבל מדובר בעבודה שהיא מאוד קשה ושוחקת - בעיקר מאז שהתחילה הקורונה".
איך תיראה השנה הבאה? "אני אופטימית, אבל קשה לי להאמין שאצליח לפתוח את התינוקייה ואת המעון. רשימת ההמתנה למעון עומדת על 75 ילדים - ואין עובדות שממשיכות איתי. גם אלה שנמצאות עכשיו מוכנות לסיים עד סוף השנה, מתוך 12 עובדות אשאר בשנה הבאה עם שתיים".