3 צפייה בגלריה
"מדובר בחקירה חובקת עולם"
"מדובר בחקירה חובקת עולם"
"מדובר בחקירה חובקת עולם"
(צילום: shutterstock)
בעקבות חקירה "חובקת עולם" נעצר גאון סייבר, בן 18 מאזור הצפון, שפרץ למחשבים של חברת שיווק למוצרי טיפוח והשתלט על אתר המכירות - כך שהפדיון מהמכירות זרם לחשבונו במקום לחשבון החברה. את עשרות אלפי השקלים שגנב, בזבז בקניות במקדונלד'ס וברכישת משחקי מחשב. השופט ניר מישורי לב טוב התיר לפרסם את הפרשה לבקשת כתב ynet, אך אסר לפרסם פרטים מזהים על החשוד, כיוון שהיה קטין בעת ביצוע העבירות.
החקירה החלה בעקבות תלונה שהגישה לפני יותר משנה החברה שמפעילה את האתר למכירת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה, ולפיה נגנבו עשרות אלפי דולרים מחשבונותיה. התלונה הוגשה במחוז תל אביב ולאחר בדיקה קצרה, התברר שהחשוד מתגורר בצפון והחקירה עברה לניהולה של רפ"ק סמדר מאמה, ראש מחלק פשיעה מקוונת ועבירות סייבר במחוז צפון.
3 צפייה בגלריה
רפ"ק סמדר מאמה
רפ"ק סמדר מאמה
"חקירה חובקת עולם. פנינו למיקרוסופט, פייפאל וגוגל". רפ"ק סמדר מאמה
(צילום: דוברות המחוז הצפוני)
בתלונה טענה החברה שאלמונים פרצו לאתר שלה באופן שבו עסקאות המכירה הושלמו והלקוחות קיבלו את המוצרים שהזמינו - אך התשלום לא הגיע לחשבונות החברה אלא לאדם אחר.
"התחלנו להתחקות אחר כל הפעולות, נעשו פניות לכל חברות התשלומים, לפייפאל, גוגל, מיקרוסופט וחברות נוספות. ככה חיברנו קצה חוט לקצה חוט. חשוב להסביר שמדובר בחקירה חובקת עולם, לפני כל פניה כזו אנו מוציאים צווים בבתי משפט ישראלים ובכל הליך מחייב צו ועוד צו", הסבירה רפ"ק מאמה.
במהלך החקירה גילו החוקרים את "נתיב הכסף" ותיעדו כיצד גאון הסייבר הצליח להעביר את הכספים שגנב מהחברה לחשבון הפייפאל שלו. משם, הדרך לחשבון הבנק שלו בישראל הייתה קצרה.
3 צפייה בגלריה
רס"מ אורן מיארה
רס"מ אורן מיארה
"עשינו מחקרי תקשורת עם מאות נתונים שלקח זמן לנתח אותם". רס"מ אורן מיארה
(צילום: דוברות המחוז הצפוני)
"הוא הצליח לעקוץ את החברה בשתי דרכים, גם באמצעות הפייפאל, וגם באמצעות כרטיסי האשראי. כשהחברה זיהתה שיש מכירות אבל אין תקבולים, היא חסמה אותו. אבל זה לקח כמעט חודשיים. בנוסף, עשינו מחקרי תקשורת עם מאות נתונים שלקח זמן לנתח אותם", הסביר רס"מ אורן מיארה, חוקר בכיר במחלק הסייבר של המחוז הצפוני.
שלשום הגיעו החוקרים לביתו, באחד היישובים בצפון. תחילה סירב לפתוח את הדלת לחוקרים, אך בהמשך פתח אותה - ונעצר. מיוחסות לו עבירות של חדירה לחומרי מחשב, שינוי ומחיקה של חומרי מחשב, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות והעברת מידע כוזב במחשב. מעצרו הוארך ביומיים.
הדיון בעניינו התקיים בדלתיים סגורות, מאחר שהיה כאמור קטין בעת ביצוע העבירות. בעקבות פניית ynet להתרת פרסום הפרשה, השופט נעתר לבקשה. "מדובר בגאון מחשבים, שכבר נחקר בעבר על עבירות דומות, לא יצא לנו להכיר נער כל כך צעיר ומתוחכם, שלמד הכול באופן עצמאי, אוטודידקט, פעל ביצירתיות מבריקה, הוא הודה והביע חרטה על מעשיו", סיכמה רפ"ק מאמה.