כשהתפוצצה פרשת "הסרסור בסוהרות" בכלא גלבוע, חברי הממשלה הביעו זעזוע. ראש הממשלה יאיר לפיד אמר ש"לא יכול להיות שחיילת בצה"ל נאנסת במהלך שירות בידי מחבל", ואל דבריו הצטרפו שרי הממשלה. אבל לדיון המיוחד של ועדת השרים לקידום שוויון מגדרי, שהתכנסה הבוקר (רביעי) לדון בפרשה על רקע התרת הפרסום על הבדיקה הסמויה שניהלה המשטרה נגד נציבת שב"ס קטי פרי, הגיעו רק שתי שרות מתוך 11 חברי הוועדה.
3 צפייה בגלריה
הסוהרת הילה, כלא גלבוע והמחבל החשוד, מחמוד עטאללה
הסוהרת הילה, כלא גלבוע והמחבל החשוד, מחמוד עטאללה
הסוהרת הילה, כלא גלבוע והמחבל החשוד, מחמוד עטאללה
(צילום: גיל נחושתן , EPA)
הדיון בוועדה, שבראשה עומדת שרת התחבורה מרב מיכאלי, כונס אחרי ששרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה ביקשה לכנס דיון כזה בממשלה. השתיים היו היחידות שהגיעו לדיון שהתקיים היום, אחרי שהלילה נחשף ב-ynet כי היחידה הארצית לחקירות סוהרים בלהב 433 ניהלה בחודשים האחרונים בדיקה סמויה נגד נציבת שב"ס קטי פרי, בעקבות חשד שניסתה להסתיר מידע מוועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים מכלא גלבוע. בכיר במערכת אכיפת החוק אמר כי הפרקליטות "רצה לבדוק את סוגיית הדיווח, במקום לחקור מה קרה בין החיילת לעטאללה".
בדיון עצמו שהתקיים בנוכחות שתי השרות, מסרה תמי עזרא, ראש חטיבת כוח האדם בשב"ס, עדכון על הפרשה. "מדובר באירוע מזעזע וקשה מאוד שקרה לפני מספר שנים. רוב האנשים המעורבים לא נמצאים בארגון. מיד עם פרסום העובדות החלה בדיקה והקצין פוטר", אמרה. "עשינו שינויים מהותיים, פתחנו תיק במשטרה ועדכנו את הנוהל של יוהל"ן כך שיתייחס גם ליחסי אסיר-סוהרת. אני יכולה להגיד באחריות שאירועים כאלה מטופלים מיידית".
3 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
השרה תמנו שטה. אמרה לפרקליטת מחוז צפון: "כשיש מתלוננות שמלינות על עבודת הפרקליטות, הטיעון שלך לא מחזיק מים"
(צילום: הדר יואביאן )
עזרא אמרה כי "מבחינת הטרדות של אסירים נגד סגל, יש לנו 37 דיווחים בשנת 2021. אנחנו לא מחכים שזה יהיה קיצוני. מספיק שיש הערה שגורמת לחוסר נוחות – זה נרשם ונספר".
תמנו שטה ניסתה להקשות על עזרא ואמרה: "הייתי רוצה לדעת את הפילוח לפי שוני של חומרת המקרה. בין הערה מסוימת לבין פגיעה פיזית ממשית. ולגבי אירוע הסוהרות, איך רוב הסגל המעורב לא נמצא?". עזרא אמרה כי "זה מקרה שהיה בין 2014 ל-2017. אני לא נכנסת לפרטי החקירה, זה המשטרה. לפי מה שאני מכירה, כל בעלי התפקידים הבכירים לא נמצאים בארגון".
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
השרה מרב מיכאלי. "להפוך את הזוועה שקרתה להזדמנות"
(צילום: קובי קואנקס)
יו"ר הוועדה מרב מיכאלי פתחה את דבריה בדיון בהזכרת שמן של הנשים שנרצחו מאז הדיון הקודם בחודש יולי האחרון, ואמרה כי היא קוראת לראש הממשלה יאיר לפיד להצטרף למאבק. "נחמד להיזכר ב-50% מהאוכלוסייה לקראת בחירות, אבל נשים נרצחות ונאנסות ונפגעות כל השנה בכל מקום כל הזמן", אמרה. "אחת מכל שלוש נשים עוברת פגיעה מינית בחייה, אחת מכל חמש נשים נאנסת ואחת מכל חמש ילדות עוברת פגיעה מינית. יש דיבורים ויש מעשים, נמשיך לעשות".
יעל סיני, היועצת של השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, אמרה כי "גם מבחינת שב"ס וגם מבחינת נעשים מאמצים רבים בנושא, כדי שתהיה כתובת למקרים האלה". תמנו שטה השיבה: "זה לא רק שלא הייתה להם כתובת. אלה גם נשים שקיבלו איומים מהדרג הפיקודי. על אחת הסוהרות איימו שיחזירו את המשפחה שלה לאתיופיה. בעלי תפקידים הילכו אימים על הסוהרות".
בהמשך הדיון התחילה שוב תמנו שטה לדבר ויו"ר הועדה השרה מיכאלי ניסתה לעצור אותה. "לא ביקשת זכות דיבור", אמרה לה מיכאלי. היא השיבה: "אני השרה היחידה שהגיעה לדיון. כשהראש חולה אני כנציגת ציבור לא יכולה לשתוק. אני דורשת שהחקירה תואץ ושאנשים יעמדו לדין! גם אלה שהלכו הביתה. ועד אז לא צריך לשבץ אף חייל או חיילת בשב"ס. צריך לעשות ניקוי אורוות".
פרקליטת מחוז צפון אילנה ירושלמי אמרה בדיון: "אנחנו מנהלים חקירה גם על ההטרדה וגם על מה הסגל ידע. הגשנו כתב אישום נגד סוהר. החקירה עדיין מתנהלת והחשיפה שלה עדיין פוגעת בה. הסוהרים נחקרו ועדיין נחקרים. אין פה גרירת רגליים. לא תמיד המתלוננת רוצה להיות חלק מההליך. ברגישות הפרקליטות שלנו ניסו לגייס את אחת המתלוננות. פעולות חקירה נעשות באופן יום יומי". תמנו שטה השיבה לה: "כשיש מתלוננות שמלינות על עבודת הפרקליטות, הטיעון שלך לא מחזיק מים".
ראש הרשות לקידום מעמד האישה, עו"ד איילת רזין בית-אור, אמרה בדיון: "היה כאן קשר שתיקה מדאיג של הסגל במהלך הפרשה. אני חושבת שאנחנו צריכים לעשות עבודה טובה יותר ולהביא לידיעת הציבור מה הצעדים שנעשים. הציבור לא יודע. הנתונים שפורסמו ממש מדאיגים".
שרת התחבורה מרב מיכאלי סיכמה את הדיון באומרה: "בקבינט הבא נבדוק איך מתקדמת החקירה בפרשה. נעשתה עבודה מאוד גדולה במשרד לביטחון הפנים והדברים נעשים אבל אלו תהליכים. אין ספק שאנחנו חייבות להפוך את הזוועה הזאת שקרתה להזדמנות".