3 צפייה בגלריה
לשכת גיוס תל השומר
לשכת גיוס תל השומר
שינויים בשיטת המיון
(צילום: דובר צה"ל )
שיטת המיון החדשה למיועדות לשירות ביטחון: אחרי שנים שבהן נאלצו מועמדות לתפקידי ליבה בחיל המודיעין להתמיין לתפקידים שרחוקים ממימוש הפוטנציאל והנתונים שלהן במקרה שלא עברו את המיונים, באגף כוח אדם מתחילים בימים אלה לממש מדיניות איתור חדשה שתעניק רשת ביטחון לנערות המתמיינות.
באכ"א הוחלט כי מלש"ביות יוכלו להתמיין במקביל לשני מסלולים, כשהעיקרי הוא תפקידי מפתח באגף המודיעין, אך באותו זמן גם לתפקידים איכותיים אחרים בצבא כמדריכות קרב מגע, פרמדיקיות, מורות חיילות, תפקידי הדרכה ועוד. במקרה שהמלש"בית לא עוברת את המיונים למודיעין, היא יכולה לבחור בתפקידים האחרים אם תצליח להתמיין אליהם בהצלחה. שיטת המיון הכפול החדשה מיועדת גם לנערים עם פרופיל עורפי, והיא חלק מתוכנית רב-שנתית חדשה באכ"א לטיוב וייעול מערך המיון, השיבוץ והגיוס. בכך מקווים בצבא שמלש"ביות איכותיות לא יפלו לתפקידים שנחשבים לפחות מובחרים למרות המוטיבציה והיכולות הגבוהות שלהן. מתכונת דומה למיון כפול נחלה הצלחה בשנים האחרונות למלש"בים שניסו להתקבל ליחידות עילית, ובסוף התגייסו לסיירות.
3 צפייה בגלריה
חיילים
חיילים
נערות יתמיינו קודם לחיל המודיעין
(צילום: דובר צה"ל )
"תחת סעיף הוגנות ופתיחות, אנחנו רוצים לאפשר למלש"בים להגיע למקומות שהם רוצים", הסביר ל-ynet קצין בכיר באכ"א. "עד לאחרונה, מי שהתמיין למודיעין היה מוקפא לגמרי מבחינת מיונים ליחידות אחרות, וכך נוצר פספוס בעיקר אצל הבנות. עכשיו הקדמנו את תהליך המיון והפכנו את חלקו למקוון. חיל המודיעין יקבל את הראשוניות על המועמדות כחלק מסדר עדיפות צה"לי, אבל יש לו הגבלה בלוחות הזמנים והוא לא יוכל "להחזיק" מועמדת עד לתאריך מאוחר שסמוך למועד גיוסה. הגישה החדשה תמנע פסילות של מקצוע".
המהלך החדש צפוי להגיע ל-600 מלש"בים ומלש"ביות לערך במחזור גיוס נתון, שיזומנו למיונים לתפקידי הליבה באגף המודיעין, בעולמות הסייבר, המחקר וההתרעה. הקצין הבכיר ציין עוד כי בלי קשר למהלך, כבר היום אגף כוח אדם הגדיל דרמטית את האישורים למבחנים חוזרים בצו הראשון, לשיפור ציון הדפ"ר, וכ-70% מהבקשות מאושרות: "גם קיצרנו את המבחנים האלה משעה וחצי ל-35 דקות. אנו משתמשים גם בתוכנות Data science לטיוב השיבוץ". בנוסף, בצה"ל הוחלט לפתוח מרכזי מיון ועידוד גיוס ליחידות טכנולוגיות ומודיעיניות בצפון ובדרום, אחרי שנים רבות שבהן התקבלו ליחידות אלה בעיקר בני נוער מאוכלוסיות מבוססות ממרכז הארץ.
3 צפייה בגלריה
חיילים
חיילים
צה"ל רוצה לקבל נתונים ישירות מבתי הספר
(צילום: דובר צה"ל)
אחת הדרכים לייעול השיבוץ הוא בהכרת המגמה והציונים להם זכה המלש"ב בתיכון, אך צה"ל התבסס עד היום באמירה בנושא שנתן המלש"ב בעצמו בצו הראשון ובמיונים. בצה"ל הסכימו עם משרד החינוך על קבלת הנתונים ישירות מבתי הספר, אך המהלך תקוע חודשים ארוכים בשל התנגדות משפטית לאור חשש לפגיעה בפרטיות, ובאכ"א אומרים כי הסוגייה תיפתר בקרוב באמצעות שינוי בחקיקה.