פיקוד העורף הפעיל הבוקר (יום שבת), זמן קצר אחרי גל התקיפות באיראן, התרעות חריגות על רעידת אדמה בעשרות יישובים באזור רמת הגולן, חיפה והקריות. תושבים סיפרו כי קיבלו הודעות בטלפונים, וכך למשל בחיפה התקבלה התרעה שלפיה זמן ההגעה למרחב המוגן הוא דקה אחת. בחלק מהיישובים אף הופעלה כריזה זהה לאזעקות "צבע אדום", שהזהירה מפני "רעידת אדמה".
הפיצוץ בלבנון שהפעיל התרעת רעידת אדמה בישראל

6 צפייה בגלריה
הפיצוץ בטייבה שבלבנון שהפעיל התרעות רעידת אדמה בישראל
הפיצוץ בטייבה שבלבנון שהפעיל התרעות רעידת אדמה בישראל
הפיצוץ בטייבה בלבנון, שהפעיל את ההתרעות
6 צפייה בגלריה
רעידת אדמה באזור חיפה
רעידת אדמה באזור חיפה
ההתרעות שהתקבלו
פיצוץ חומרי נפץ בלבנון הוא שהפעיל את התרעות רעידת האדמה. המכון הגאולוגי לישראל פרסם הודעה שלפיה "ההתרעות על רעידות האדמה התרחשו בעקבות פיצוץ מבוקר משמעותי בגודלו שבוצע הבוקר באזור הצפון. מערכת ההתרעה זיהתה את הפיצוץ כרעידת אדמה, וההתרעה הופצה בהתאם".
דובר צה"ל הבהיר כי לא מדובר באירוע ביטחוני. "בדקות האחרונות נשמעו הדי פיצוצים במרחב צפון הארץ בעקבות פעילות כוחות צה"ל בדרום לבנון. אין חשש לאירוע ביטחוני", נמסר.
מועצה אזורית גולן הודיעה לתושביה: "כוחות צה"ל פיצצו מתחם אויב, ובעקבות פיצוץ כמות גדולה מאוד של חומר נפץ בלבנון - הופעלה בדקות האחרונות התרעת רעידת אדמה באזורים נרחבים במדינה. אין שינוי בהנחיות".
תושב חיפה סיפר ל-ynet: "הטלפון התריע בפניי על רעידת אדמה, אבל לא היה כלום. יצאנו החוצה כולם בהתאם להתרעה, אבל לא התרחשה שום רעידת אדמה". תושב נוסף אמר: "התרגלנו להתעורר בשבע בבוקר להתרעות של ירי טילים. פתאום שמענו מהאפליקציה התרעה על רעידת אדמה. זה היה מפחיד".
6 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בלבנון
תקיפות צה"ל בלבנון
הפיצוץ שהפעיל את ההתרעות
(צילום: AFP)
הבהלה שאחזה בתושבים מובנת במיוחד לאור ההערכות הידועות שבישראל תתרחש רעידת אדמה גדולה. הסברה היא כי רעידת אדמה חזקה מתרחשת בישראל אחת לכ-100 שנים, כשהאחרונה שבהן הכתה לפני 96 שנים.
ב-2012 אירעה רעידת האדמה שהייתה אז אחת החזקות ביותר שהורגשו בישראל בשנים האחרונות. מרכזו של הרעש, שעוצמתו הייתה 5.3, היה דרומית-מזרחית לקפריסין, והוא הורגש בצפון הארץ, במרכז וגם במזרח ישראל.
רק בשני מקרים אירעו באזור רעידות חזקות יותר, אך מרכזן היה רחוק יותר מישראל. ב-1995 האדמה רעדה בים סוף בעוצמה 6.2. המוקד היה 150 ק"מ דרומית לאילת, ובעיר נפערו סדקים בכבישים.
ב-2008 התרחשה רעידת אדמה מעט פחות חזקה. עוצמתה היה 5.3, אך המוקד שלה היה לא רחוק מצור שבלבנון, והיא הורגשה היטב ברוב שטחה של ישראל.
הרעש האחרון שגרם לנזקים מסוימים בשטח ישראל אירע בפברואר 2004, אז האדמה רעדה בים המלח בעוצמה של 5.1. חלקים מכמה מבנים קרסו, קריית הממשלה פונתה.
כל אותן רעידות, שעוצמתן מוגדרת בינונית, לא הובילו לנפגעים בנפש - אבל רעידה מעט חזקה יותר עשויה לשנות את כל התמונה. ב-1956 נהרגו כ-150 איש מרעידה בהר שוף שבלבנון, ב-1927 רעש שעוצמתו הייתה 6.2 בסולם ריכטר הסב נזק כבד ומספר הרוגים עצום ליישוב הקטן של אותה תקופה. יותר מ-300 בני אדם נהרגו בארץ ישראל וכאלף בתים נהרסו בעקבות הרעידה. שכם, טבריה, רמלה ולוד היו בין הערים שנזקקו לשיקום ממושך לאחר מכן.
במאה שלפני כן, המאה ה-19, רעידת האדמה ההרסנית ביותר התרחשה ב-1837. בצפת לבדה נהרגו אלפים, חומות העיר טבריה נפלו וגלים עצומים הכו בחופי הכנרת. אבל לא רק הצפון הושפע - גם ביריחו וביפו פגע הרעש. ב-1759 נהרגו אלפים בלבנון, והרעידה פגעה גם בטבריה ובעכו. על פי ההערכות מאותם ימים, כ-200 נהרגו בצפת.